Online apróhirdetési piac: csak egy maradhat

forrás: Prím Online, 2014. április 27. 11:04

Az online apróhirdetési piac uralmáért folytatott verseny 2014-ben sem hagyott alább, sőt az elmúlt hónapban ismét felbolydult a piac és a konkurenciaharc egy újabb szakaszába érkezett, miután a két legnagyobb szereplő fontos bejelentéseket tett. A Schibsted felvásárlásokkal bővült, az Apród pedig névváltoztatási kampányba kezdett. Az ennek köszönhetően kialakult helyzet tette szükségessé, hogy az eNET a BCE Infokommunikációs Tanszékével közösen ismét górcső alá vegye a hazai online apróhirdetési piacot.

A piac átalakul


A Schibsted Classified Media Hungary Kft. – aminek a tulajdonában áll a Jófogás – 2014. március közepén hozta nyilvánosságra, hogy felvásárolta a korábban az online apróhirdetési piacon harmadik szereplőnek számító expressz.hu online hirdetési üzletágát. Az akvizíció idején az Expressz online felületén körülbelül 400 ezer hirdetés volt, aminek nagy része ezt követően a Jófogás oldalára került át. A skandináv médiacég magyarországi portfóliójának bővítése azonban itt nem állt meg, mivel teljes egészében felvásárolta a használt gépjárművek online kereskedelmére szakosodott hirdetési portált, a Használtautó.hu-t üzemeltető Használtautó Kft.-t is, aminek már korábban is 50%-ban tulajdonosa volt. A Használtautó.hu felvásárlása ugyan közvetlenül nincs hatással a Jófogás hirdetési adatbázisára, mivel az továbbra is önálló oldalként fog működni, azonban mivel az apróhirdetési piac egyik kulcsfontosságú kategóriájáról és ennek a részpiacnak egy kiemelt szereplőjéről van szó, így ez az akvizíció mindenképpen komoly jelentőséggel bír.
Mindeközben az általános apróhirdetési piac másik nagy szereplője sem pihent. Az eddig Apródként ismert oldal 2014. április 14-től OLX néven él tovább. A szokatlannak számító döntés mögött tulajdonosi érdekek állnak, a dél-afrikai központú Naspers médiaóriás így kívánja kiépíteni a nemzetközi szinten egységes OLX márkát. Az Apród felhasználóit az nyugtathatja meg, hogy az oldal továbbra is változatlan formában érhető el és a működésben sem történik változás – az olx.hu cím alatt továbbra is változatlan formában működik az oldal.


Csak egy maradhat


A piacvezetőség elérése és megtartása minden cég számára alapvető célkitűzés, mert ez a legjobb út a felhasználói bázis monetizálásához – vagyis, hogy bevételt, és így nyereséget tudjanak termelni a piacon. A legnagyobb szereplő fogja megszabni a játékszabályokat, alakíthatja ki a számára bevételt biztosító üzleti modellt. Jelenleg egyik szereplő sem képes komolyabb bevételt termelni, mindkét versenytárs óriási összegeket fektet a felhasználói bázis kiépítésébe és a márkaismertségre.




Az Apród/OLX bevételi és kiadási adatai nem ismertek, mert a tulajdonos Allegro Group egyben kezeli a portfólióját, viszont a Schibsted Classified Media Hungary Kft. 2012-es eredménykimutatása csak a Jófogásra vonatkozik, és ez alapján látható, hogy ugyan a Jófogás tulajdonosa a piac egyik nagy szereplője, ennek ellenére mérleg szerinti eredménye több mint 1 milliárd Ft veszteséget mutat.


Az OLX esetében a monetizáltság hasonló szintje, és a hirdetési megjelenések alapján szintén feltételezhető a jelentős mértékű éves veszteség – ami természetesen befektetésként értelmezhető a tulajdonosok részéről.


Mérőszámok


Alaphelyzetben egy működő üzleti modellel bíró vállalat teljesítménye legkönnyebben és legszembetűnőbben a pénzügyi eredményeivel lenne igazolható, azonban a hazai online apróhirdetési piacon jelenleg tapasztalható viszonyok között ez nem vezetne reális értékeléshez. Pénzügyi jellegű elemzési lehetőségek hiányában az eNET-BCE egy olyan sokrétű módszertant dolgozott ki 2013 őszén, mely objektív szempontok alapján képes értékelni a szereplőket.


A módszertan kidolgozása során figyelembe kellett venni, hogy nincs két egyforma hirdetés sem tartalmi, sem minőségi szempontból. Egy hirdetés hatékonysága – a meghirdetett termék gyors eladása – számos tényezőtől függ, beleértve az elérhető képek minőségét és mennyiségét vagy éppen a hirdetés szövegének a teljességét. Ebből a szempontból az eladási hatékonyságra vonatkozó lakossági kutatások eredményei a két oldal közötti hatékonyság összehasonlításáról nem adhatnak reális képet, mivel nem garantálható, hogy a megkérdezettek hirdetései azonos színvonalat képviselnek. Az eNET-BCE módszertana ezért olyan mutatószámokra koncentrál, amelyeket nem befolyásolnak a hirdetés minőségi tényezői, így objektíven képes értékelni a két nagy szereplőnek, az OLX-nek és a Jófogásnak a tevékenységét. Az online apróhirdetési piac elemzése a két szereplő 2014. április 04-i hirdetési állománya alapján történt.


Hirdetések száma és frissessége


A szereplők méreteinek a becsléséhez érdemes megvizsgálni a hirdetések számát, hiszen ez közvetve mutatja a mögöttes felhasználói bázis nagyságát, másrészt pedig hatással van az oldalak látogatottságára is. A tavaly őszi, online apróhirdetési piacról szóló eNET-BCE tanulmányban ennél a mutatószámnál ugyan még fej-fej mellett állt a két szereplő, de az idén április eleji adatfelvétel során az OLX oldalán már 2,5-szer annyi hirdetés volt, mint a versenytársnál. Ennek a hátterében részben az áll, hogy a szereplők időközben változtattak a hirdetési politikájukon, ami következtében a 90 napnál régebbi hirdetéseket törölték a felületükről. A Jófogásnál ez a lépés jelentősen lecsökkentette a hirdetések számát (bár ennek ellenére a mérés idején mégis találtunk több mint 100 ezer 90 napnál régebbi hirdetést az oldalon).



A hirdetések számán túl figyelembe kell venni azok frissességét is, azaz, hogy melyik hirdetés aktuális még, mivel ez mind vevői, mind eladói szempontból döntő jelentőséggel bír. Mindkét fél szemszögéből mindenképpen örvendetes, ha a szolgáltatók törlik a 90 napon túli hirdetéseket, azonban ahogy az adatokból is látszik, a Jófogásnál a korábban vállalt hirdetési politika ellenére a mérés idején a hirdetések 13%-a volt 90 napon túli. Az OLX-nél sokkal frissebb a hirdetési állomány, náluk a hirdetések 56%-a 7 napnál újabb, ami jóval magasabb a Jófogás 11%-ánál.

Hirdetések összetétele

Az online apróhirdetési piacon három kategóriát lehet kiemelni, amelyek iránt hagyományosan magasabb érdeklődés mutatkozik, mint mások iránt. Ilyen az ingatlan, az állás, valamint a jármű kategória. A hirdetések összetétele alapján az OLX mind a három kiemelt kategóriában több hirdetéssel bír, mint a konkurens Jófogás, valamint ezen túlmenően a többi nagy érdeklődésű kategóriában is felülmúlja azt. A tavaly őszi felméréshez képest a mostani kép erős javulást mutat az OLX szemszögéből, ugyanis akkor még csak az ingatlan, az állás, a műszaki cikk és a ruházat kategóriákban tudtak több hirdetést felmutatni, mint a Jófogás, ami jármű és otthon kategóriában bírt több hirdetéssel.



Látogatottság


Az oldallátogatottsági adatok vizsgálata reális képet mutat az elért felhasználói bázisról. Az elemzés a Similar Web adatai alapján készült, mivel sem az OLX-ről, sem a Jófogás-ról nem állnak rendelkezésre hiteles, egyenértékes és publikus hazai internetes látogatottsági adatok. Az olx.hu helyett még az aprod.hu adatai kerültek lekérdezésre, mivel a közelmúltbeli névváltás miatt a múltbeli oldallátogatottsági adatok csak így elemezhetőek.


A heti látogatói szám alapján az OLX megelőzi és ugyan kis mértékben, de egyenletesen növelte is az előnyét a Jófogással szemben a közelmúltban.



Míg az OLX látogatói száma 15,7 millió volt 2014 márciusában, addig a Jófogásnál ennek kicsit kevesebb mint a felét, 7,15 millió látogatót mértek. Az oldalon eltöltött idő és oldalmegtekintések tekintetében is az OLX bizonyult jobbnak. A visszafordulási arány (bounce rate) kapcsán viszont a Jófogás teljesített jobban.


2014. április elején piacvezető az OLX


Az idén április elején mért adatokat alapul véve a fenti módszertan minden mutatószáma alapján egyértelműen kijelenthető, hogy az online apróhirdetési piacon az OLX – korábban Apród – továbbra is piacvezetőnek tekinthető. A piacvezető pozíció megtartásában azonban döntő tényező lehet, hogy az Apród márkanév OLX-re való lecserélése mennyiben befolyásolja majd a felhasználókat a jövőben, illetve az Express felvásárlásából származó előnyöket miként tudja a Jófogás kihasználni. A verseny magyarországi győztesének viszont az a szereplő lesz tekinthető, aki a nyereséget termelve tud működni – ahogy korábban ez az Expressnek évtizedeken keresztül sikerült. 

eNET – BCE
 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01