Kevesebben, kevesebbet olvasnak, az e-könyvek viszont egyre népszerűbbek
Miközben sajnos kevesebben és egyre kevesebbet olvasnak könyvet, a digitális világban soha nem látott mértékben nő a szöveges tartalomfogyasztás. Ezt az ellentmondást az e-könyvpiac oldhatja fel, amely előtt szakemberek szerint komoly jövő áll.
Az elmúlt évtizedekben drasztikusan csökkent Magyarországon a könyvolvasók száma és a könyvek olvasásával töltött idő – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal 2013-ban az olvasási szokásokat felmérő kutatásából. Míg 1986/87-ben még minden második megkérdezett olvasott a megkeresés előtti napon, addig 2009/2010-re ez már csak minden negyedik emberre igaz – áll az anyagban. A lakosság olvasással töltött átlagos ideje 1986/87-hez képest 2009/2010-re (az internetezést is az olvasáshoz sorolták) a szabadidő jelentős emelkedése ellenére is átlagosan napi 13 perccel rövidült. A számok lesújtónak tűnhetnének, ám árnyalja a képet, hogy Magyarországon is egyre többen olvasnak e-könyvet.
Az eNET és a Magyar Telekom friss kutatásából az derült ki, hogy a rendszeresen internetező felnőttek csaknem 40 százaléka ebbe a csoportba sorolható. A digitális könyvek megjelenése és fokozatos térnyerése korszakváltást hozhat az olvasási szokásokban – hangzott el egy a Magyar Telekom által szervezett kerekasztal-beszélgetésen.
Hammer Ferenc szociológus-médiakutató is arra hívta fel a figyelmet, hogy miközben sokan keseregnek az olvasás visszaesésén, a mai fiatal generációk nagyságrendekkel több szöveget olvasnak és állítanak elő, mint a szüleik korosztálya. A könyv és a „nem könyv” közti határvonalak pedig elmosódnak.
Meg kell fordítanunk a kedvezőtlen tendenciákat, ez közös felelőssége az e-könyvek területén érdekelt szereplőknek – jelentette ki Pataki Róbert, a Magyar Telekom üzletfejlesztésért felelős vezérigazgató-helyettese. Feladatunk, hogy megtaláljuk azokat a digitális eszközöket és tartalmakat, amelyek hozzájárulnak az olvasás népszerűségének növekedéséhez. Ennek jegyében hívta életre a Telekom és a txtr partnerségben a kiadókkal a Telekom txtr e-könyv áruházat, amely lendületet adhat az e-tartalomgyártásnak – tette hozzá a vezérigazgató-helyettes, aki szerint az e-könyv olvasók a mobiltelefonokéhoz hasonló technológiai robbanás előtt állnak.
Nyáry Krisztián irodalomtörténész, kommunikációs szakember szerint elmozdulás figyelhető meg a nyomtatott és a digitális betű között, ehhez pedig új formákat kell találni. Azok a fiatalok, akik digitális szövegek között szocializálódtak, könnyebben fogják megtalálni a szövegeket a digitális térben; a tankönyvek világa is a digitalizáció felé fog elmozdulni. A kiadóknak azt is fel kell ismerniük, hogy adott élethelyzetünktől is függ, hogy milyen felületen olvasunk. Akkor lehet sikeres egy tartalom – véli Nyáry – ha az is előre ki van találva, hogyan lesz fogyasztva.
Fejős Éva írónő, az Erawan kiadó tulajdonosa olvasóinak egyre nagyobb százaléka e-könyv formában találkozik először a regényeivel. Fejős szerint az e-könyv lojalitást épít, mert ha olcsóbban jutnak a digitális változathoz, akkor a felhasználók több címet is elolvasnak egy adott szerzőtől, aki mellett aztán hosszú távon is kitartanak, és papír formában is vásárolnak a könyveiből. Az írónő azt tapasztalja tehát, hogy papír és elektronikus könyv egymás mellett is megfér. Az Egyesült Államokban gyakran az e-könyves megjelenés után csak hónapokkal később és nem túl magas példányszámban jön ki a nyomtatott verzió – emlékeztetett Fejős.
Farkas István e-könyv blogger a technológia megjelenése óta tekinti missziójának az e-könyv olvasók kultúrájának terjesztését, amely – véleménye szerint – még ma is a kezdeteknél jár Magyarországon. Ha könyvszagot nem is áraszt, de maga az eszköz egyszerű és kényelmes tárgy. Nem rontja a szemet, könnyen kezelhető és akár egy hónapig is bírja árammal. Használhatóságában egyedül a tartalom a kérdés. Hol veszem meg? Milyen tartalmat találok meg digitális formában? – teszi fel a kérdést a blogger.
A nyolcvanas évekhez képest Magyarországon ma már sokkal több cím jelenik meg, ám a korábbiaknál jóval alacsonyabb példányszámban. Míg korábban a könyvtár és más intézményrendszerek segítették a tisztánlátást a könyvek között, ma sokkal nehezebb szűrni, hogy mely tartalmak fontosak. A végtelen számú digitális szöveg esetében ez még nehezebb – állítja Nyáry Krisztián. Ugyanakkor szemben a nyomtatott könyvvel, az e-könyv „nem kerül le a polcokról”, nem fogy el, így hosszú évekkel a megjelenés után is fellelhető – hangsúlyozza Farkas István.
Hammer Ferenc szerint a film és zeneipar után a könyviparnak is meg kell értenie, hogy a digitális térben új üzleti modell lesz szükséges. A zeneipar már nem él meg az albumokból, de fellendült a klubélet, a koncertek világa. Az irodalomban is le kell mászni a Parnasszusról. Az írók már médiára szabott közéleti hősök, nem csak a szövegükben, személyiségükben is élnek, hanem közöttünk járnak, velünk beszélgetnek.
Pataki Róbert szerint a Telekom txtr e-könyv áruház kínálata a fogyasztói igények és a közgazdasági racionalitás mentén bővül tovább. A felületen jelenleg is több, mint 100 magyar könyvkiadó mintegy 4000 címe érhető el és további 1 millió idegen nyelvű e-könyv.
Olvasd ki a várost! Hotspot
A Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál alkalmából a Telekom a városlakóknak ajándékozza az “Olvasd ki a várost” programot, amelyben a járókelők digitális eszközeiken olvashatnak az adott helyhez kötődő szépirodalmi művekből részleteket. A wifi hálózaton egy microsite-on érhetőek el az idézetek, és erről az oldalról könnyedén átnavigálhatnak az olvasók a txtr.hu-ra, ahol a Telekom txtr e-könyv áruház teljes kínálatával megismerkedhetnek.
Az Akváriumban Klubban, Réti László: A parfümőr című művének egy részletét olvashatják el. A Millenárison lévő Mille Caféban pedig Ottlik Géza: Buda című regényéből olvashatóak részletek.
A Telekom az év során további hotspotokat tervez indítani, amelyek helyéről folyamatosan tájékoztatást nyújt.
Kapcsolódó cikkek
- E-könyv olvasó alkalmazás az új Windows 8-hoz
- Az e-könyvek mentik meg az olvasást?
- Vége a férfi dominanciának a neten
- Több százezer kötet a Magyar Telekom új e-könyv áruházában
- Számos e-könyvet távolított el az Amazon online áruházából
- Az internetes forgalmazókkal szemben a könyvkereskedőket támogatják a franciák
- E-könyvek látássérült jogászoknak
- Kerekasztal-beszélgetés az e-könyvekről
- A sikerlistát már itthon is self-publishing könyv vezeti
- Infokommunikációs kutatás-fejlesztési ernyőprojektek a Magyar Telekomnál
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.