Chipetnyi erő a GE mérnökeitől
A technológia csökkentheti a repülőgépek, vonatok és autók energiafelhasználását
A GE Global Research kutatói új módozatokat dolgoztak ki az energiagazdálkodási chipek előállítására, amely forradalmasíthatja a teljesítményelektronikai ipart. A chipek segítségével a vonatok, repülők és személygépkocsik működése akár tíz százalékkal hatékonyabb lehet, az adatközpontok ökológiai lábnyoma 5%-kal csökkenhet.
Az energiagazdálkodási chipek közül a szilikon karbid chipek a víz forráspontjának akár kétszeres hőfokán is működőképesek, miközben ilyenkor a hagyományos szilikon chipek teljesítménye akadozik. A szilikonnál nagyságrendileg több megawattnyi energiát tudnak kezelni, jóval magasabb frekvencián működnek, miáltal jelentősen hatékonyabbak.
Ám egészen mostanáig előállításuk rendkívül költséges volt: egy-egy szilikon karbid chip előállítása ugyanis mintegy 300 lépésből álló, bonyolult folyamat révén valósítható meg.
A GE Global Research kutatói új módozatokat dolgoztak ki az energiagazdálkodási chipek előállítására, amely a jövőben forradalmasíthatja a teljesítményelektronikai ipart, a felhasználók pedig jelentős mértékű pénzt takarítanak meg. A technológiát és a több mint 100 millió dollár értékű szellemi tulajdont egy új teljesítményelektronikai előállító konzorcium számára teszik hozzáférhetővé Albanyban, New York államban.
A kutatói konzorcium, aminek tagja a GE, New York állam, a SUNY College of Nanoscale Science and Engineering és több iparági résztvevő, közös gyártóüzemet megnyitását tervezi, ahol hathüvelykes félvezető szeleteken (ún. wafereken) állítja majd elő a szilikon karbidos eszközöket. „Ezzel kitárjuk a kaput a szilikon karbid alkalmazások előtt” – állítja Danielle Merfeld, a GE Global Research elektronikai technológiák és rendszerek globális technológiai igazgatója.
Ljubisa Stevanovic, a GE laboratórium fejlesztési technológiai iroda energiaátalakításért felelős főmérnöke szerint a jelenleg négyhüvelykes wafer hathüvelykesre emelése a gyártási folyamatban mintegy megháromszorozza a waferenként előállítható chipek számát és a gyártási költségeket akár a felére is szoríthatja. „Egészen áttörő lesz” – mondja Stevanovic. „Hamarosan árban is felvehetjük a versenyt a már meglévő szilikon chipekkel, mindezt egy jóval fejlettebb technológia segítségével. A szilikon karbid jóval ellenállóbb, sokkal kevesebb hűtést igényel és tisztább teljesítményű hagyományos szilikon társánál.”
A GE tervei szerint az új gyártóüzemet energiagazdálkodási chipek előállításának szentelik majd különféle saját gépek, többek közt olaj- és gázszivattyúk, valamint MRI-berendezések számára. A technológiát egyéb cégek számára lízingelik majd, hogy az innovatív módszer segítségével mások is termékeket állíthassanak elő.
Merfeld és Stevanovic becslései szerint a chipek segítségével a vonatok, repülők és személygépkocsik működése akár tíz százalékkal hatékonyabb lehet, az adatközpontok ökológiai lábnyoma 5%-kal csökkenhet, továbbá a szél- és napfarmok hatékonysága további 1%-kal emelkedhet.
Kapcsolódó cikkek
- A mosogatógép feltöltésére is képes robotot terveztek
- Biztonságosabb, gyorsabb utazás a spanyol vasutakon
- ABB-robotok a Royal Caribbean új Quantum Class hajóinak fedélzetén
- Okoskancsó a GE műhelyéből
- Először ültettek be hazánkban mindkét fülbe implantátumot
- A Supermicro az adatközpontokra fókuszál
- Robotok vehetik át a spermák helyét a mesterséges megtermékenyítésben
- A GE Nietzsche elméletét teszteli
- Az Eaton virtualizációs fejlesztésekkel készül 2014-ben
- A Sharp weboldalán megcsodálhatjuk a sarki fényt