Hamisításgátló technológiát fejlesztettek hazai tudósok
A világon eddig sehol nem alkalmazott termékazonosító technológiát fejlesztettek ki magyar tudósok. Használatával hamisíthatatlanná válik minden olyan termék, amelyre a biztonsági címkét ráragasztják – hangzott el az SMark (Secure Mark) projekt budapesti bemutatóján, amelyet a Magyar Tudományos Akadémiában tartottak. A tudományos fejlesztésnek köszönhetőn a gyártó több mint 100 új munkahely létesítését tervezi Miskolcon.
A találmányt bemutató rendezvényen Dr. Czepek Gábor, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közigazgatási államtitkára elmondta: a fogyasztói bizalom erősödése gazdaságélénkítő tényező, amely jogszerű keretek között történő vásárlásra ösztönöz és hozzájárul a gazdaság fehérítéséhez. Hozzátette: a kormány célja, hogy a fogyasztók egészségét és testi épségét is veszélyeztető hamis termékek kiszoruljanak a piacról, keresletük és kínálatuk csökkenjen. „Az SMark technológia csökkenti a fogyasztók kiszolgáltatottságát, segíti a kereskedelem kifehérítését, valamint védi a gyártókat” – tette hozzá Dr. Czepek Gábor.
A világon egyedülálló termékazonosító technológiát a miskolci székhelyű Vasbeta Kft. fejlesztette ki orosz közreműködéssel, valamint az ELTE Matematikai Intézetének szakmai együttműködésével. A projekthez a fejlesztők több, mint fél milliárd forintos támogatást nyertek a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) keretében. A projekt 2015-ben zárul. Az időtállóság érdekében már megkezdődött a technológia továbbfejlesztése a Szegedi Tudományegyetemmel együttműködve.
Az SMark biztonsági címkék révén bármilyen tárgyi termék – legyen az egy gyógyszer, divatáru, alkatrész, motorolaj, élelmiszer, műszaki cikk, vagy éppen egy hivatalos papír-alapú dokumentum (közjegyzői okirat, stb.) – eredetisége egyszerűen beazonosítható. A folyamat lényege, hogy a terméket egyrészről egy – roncsolás-mentesen el nem távolítható –, fémezett fóliacsíkkal látják el, melynek újbóli megalkotása kivitelezhetetlen, ezért a leghatékonyabb termékjelölőnek számít. Másrészről a fóliacsík mellett feltüntetésre kerül a termék kétdimenziós, úgynevezett QR-kódja is, ami az árucikk azonosítására, jellemzőinek (szériaszám, gyártás és lejárat ideje, és egyéb információk) tárolására szolgál.
Az egyedi termékmegjelölő és a termékazonosító informatikai összekapcsolásával létrejön az SMark biztonsági címke, amelyeket okostelefonnal leolvasva, a vevő is el tudja végezni a termékhitelesítést. A rendszer képes arra is, hogy ha egy adott terméket ellopnak, akkor annak azonosításakor mindez kiderüljön.
Ribárszky Tamás, a rendszer egyik magyar feltalálója szerint az SMark címkék – az online ügyiratkezelésben már ismert elektronikus aláíráshoz hasonlóan –, hitelességet és eredetiségigazolást biztosítanak a termékeknek. A biztonsági címke sorozatgyártása a közeljövőben elindul, amelynek köszönhetően várhatóan több mint 100 új munkahely létesülhet Miskolcon.
Az eseményen megjelenő Nagy Tamás nemzetközi borakadémikus, a tokaji borvidéken található Szent Tamás Szőlőbirtok és Pincészet munkatársa elmondta: a borvilág számára is fontos a termékek nyomon követhetősége, ezért jelentős potenciált látnak az SMark fejlesztésben, amelynek címkéit az egyik boruk már viseli. A pincészet négy kontinensen van jelen, így a fejlesztéssel majdnem az egész világ egy időben megismerkedhet.
Kapcsolódó cikkek
- Az állásunkba kerülhet a közösségi locsogás
- Az MWC-n debütált a Cellum mobilfizetési világújdonsága
- Androidon is elérhető a világ legnépszerűbb rendszer-diagnosztikai szoftvere
- Turisztikai applikáció az SAP-tól
- Telefonos nyomkövetéssel védenék a tömegeket Sanghajban
- Keresik a legjobb etikus hackereket
- 5 app viszi a mobil adatforgalom többségét
- Megújította vállalati biztonsági termékeit az ESET
- Mobilon is tájékozódunk egészségünkről
- Megkezdődik az LG G Flex 2 globális terjesztése
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.