Részlegesek a hazai vállalatok ismeretei az agilis projektmenedzsmentről
Az üzleti működést támogató informatikai rendszer-bevezetési és fejlesztési projektek során egyre gyakoribb elvárás az, hogy a projektek minél korábbi fázisában lehessen eredményt látni a projekt csapat részéről. Előfordul az is, hogy a kiindulási elképzelés elemei módosulnak, változnak, új elemekkel bővülnek, illetve korábban fontosnak tartott részek kikerülnek a megvalósítandó funkciók köréből. Többek között az ilyen és ehhez hasonló üzleti helyzetek sikeres megoldásához nyújtanak segítséget az agilis projektmenedzsment módszertanok. Az agilis megközelítés ugyanis célul tűzte ki, hogy lehetővé tegye a vállalatok számára a gyors reagálást és alkalmazkodást a változó követelményekhez és technológiákhoz, valamint, hogy elősegítse a klasszikus projekt vezetési módszertanok gyengeségeinek kiküszöbölését.
Az agilis megközelítés alkalmazását vizsgáló, most elkészült felmérés a hazai versenyszféra vezető szereplőire koncentrált. A mélyinterjúk mellett a felmérést segítette egy online kitölthető kérdőív is, amelynek segítségével a felmérést végző csapat tájékozódott arról, hogy a kitöltő vállalatok milyen mértékben ismerik és használják az agilis megközelítést, valamint annak eszközeit a tevékenységük során.
„Az agilis projektmenedzsment megközelítés nem egy egymást szigorúan követő lépések sorozata, sokkal inkább egy olyan projektmenedzsment eszköztár, ami ugyan komplex módszertani elemekből épül fel, de mégis projektenként és vállalatonként rugalmasan alakítható a siker érdekében” – mutat rá a megközelítés előnyeire Horváth Szilvia, a felmérést végző AAM Tanácsadó Zrt. Agilis projektmenedzsment csapatának irányítója. A szakember rámutat: a sikert a mindenkor aktuális ügyféligények mielőbbi megvalósulásával lehet leginkább megmérni: például egy működőképes termék hatékony elkészítésével és gyors piacra dobásával, ami valós ügyfél-igényeket szolgál ki. Fontos mindemellett hangsúlyozni, hogy az agilis projektmenedzsment nem csodafegyver, amely mindig, minden körülmények között alkalmazható. A projektek indításakor elengedhetetlen annak megvizsgálása, hogy a projekt célja alkalmassá teszi-e azt az agilis megközelítés alkalmazására, vagy a projekt fő jellemzőit figyelembe véve célszerű-e inkább a klasszikus módszertannál maradni.
A most felmért hazai vállalatok átlagosan három éve kezdték el alkalmazni az agilis megközelítést, így elmondható, hogy ahol alkalmazzák ezt a projektmenedzsment eljárást, ott is szinte gyerekcipőben jár még ez a módszertan. Szembeötlő, hogy egyedül az infokommunikációs piac szereplői között volt számottevő ismeret az agilis projektmenedzsmentről: az itteni vezetők közel kétharmada van tisztában a fogalom jelentésével, ez a többi szektorban még a válaszadók egyötödét sem érte el.
Ahol kipróbálták már az agilis projektmenedzsmentet, ott jellemzően kis létszámú, 25 főnél kevesebb munkatársat érintő projekteket hajtottak végre. Az agilis projektek végrehajtásának átlagos időtartama pedig 3-12 hónap közé esik. Az agilis megközelítést nem alkalmazók kétharmada nyilatkozott úgy a felmérésben, hogy nincs meg a kellő mértékű szervezeti és projektmenedzsment szaktudás a vállalaton belül az agilis projektmenedzsment végigvitelére. Az ismerethiányra rendkívül jellemző adat, hogy a válaszadóknak mindössze egyötöde ismeri az agilis projektmenedzsment legnagyobb erősségét: az eredmények és így a befektetések megtérülésének a projekt korai szakaszában történő realizálását.
A hiányos ismereteket azért is érdemes pótolni és az agilis módszertanokkal mielőbb megismerkedni, mert a klasszikus IT projektmenedzsment módszertanokkal ellentétben az agilis projektmenedzsment nem áll ellen a változásoknak, lehetőséget teremt a módosításra a végrehajtás során is, így a rugalmasság mindenképpen a legfőbb előnyei közé tartozik. „Mindez jó hatással van a végső minőségre is, az agilis működés egyik kulcsmotívuma ugyanis a projekt életciklusba épített tesztelés, ami lehetővé teszi a termék használhatóságának rendszeres vizsgálatát és így az igényeknek a lehető legteljesebben megfelelő megoldás korai megvalósulását” – mondja el Horváth Szilvia. Az AAM szakértője hangsúlyozza: a felhasználóktól érkező gyors visszajelzések növelik a termék minőséget és elfogadottságát.
Kapcsolódó cikkek
- November 6-a a projektmenedzsment világnapja
- Az infokommunikáció kiemelt szerephez jut a következő négy évben
- 5 dolog, amire az email-nél van jobb eszköz is
- Milyenek vagyunk munkánk során mi, magyarok?
- A Fuji Xerox elindította SkyDesk Projects alkalmazását
- The Scheduler
- Hét tanács az elégedett és hatékony csapatokért
- Átadták az Év Projektmenedzsere díjat
- Jövő áprilisban ismét Projektmenedzsment Fórum Budapesten
- Magyar közreműködéssel újulhat meg az albán e-közigazgatás
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.