Így vásárolunk online

forrás: Prím Online, 2015. április 7. 08:41

Az Árukereső.hbu felmérése alapján magyar online vásárlók közel egyharmada rendszeresen vásárol a netről, egynegyedük pedig igyekszik minél több forrásból tájékozódni online vásárlásaik előtt. 

Idősebbek is elkezd(het)ik

 

A hazai online vásárlás évek óta töretlenül fejlődik, folyamatosan emelkedik az online boltok száma, az interneten elérhető termékek köre, a vásárlást kipróbálók száma, illetve azok internetes aktivitása. Ma már az internetes vásárlás nem csak a fiatalok kiváltásága, hiszen mind a közép korosztály, mind az idősebbek jelentős súlyt képviselnek a vásárlók körében. Az internetes vásárlást először próbálók szintén nagyobb arányban jelennek meg az 50 év felettiek körében, mint a fiataloknál.

 

Az online vásárlás területi koncentrációja is megszűnt már, nem csak a budapestiek élnek ezzel a lehetőséggel, sőt a vásárlók közel 4/5-e már vidéki lakos. Továbbra is igaz azonban, hogy az internetes vásárláshoz szükséges eszközök és szolgáltatások költsége miatt, elsősorban a rendszeres jövedelemmel rendelkezők jelentik az online vásárlás bázisának magját.

 

„A hagyományos vásárláshoz hasonlóan az internetes vásárlás esetében is igaz, hogy a vevők szokásai, preferenciái, motivációi jelentősen különböznek egymástól. Célul tűztük ki, hogy egy átfogó, az online vásárlást már kipróbáló vagy aktívan használó lakosság körében végzett kutatás keretében beazonosítjuk az online vásárlók jellegzetes típusait, mely által jobban megérthetjük viselkedésüket, a motivációik közti különbségeket, valamint a vásárlási szokásaik mögött rejlő okokat." – mondta Rácz Csaba, az Árukereső.hu ár-összehasonlító oldal ügyvezetője.


Hat típusba sorolhatóak az online vásárlók

 

A kutatás eredményeképp mindhárom országban összesen hat különböző online vásárló típust azonosítottunk be. Hazánkban az egyes típusok aránya az online vásárlók csoportján belül: 

 

·       a rutinosak (31%)

·       az utánajárók (26%)

·       a kezdők (14%)

·       az alkalmi vásárlók (11%)

·       az akcióvadászok (10%)

·       a kalandorok (8%)

 

Az egyes csoportok és vásárlási szokásaik – mind hagyományos bolti, mind online – eltérnek egymástól, különbözik a nyitottságuk az új dolgok irányába, illetve mások az online vásárlás során alkalmazott döntési szempontjaik. 

 

 

Az online vásárló sokaságon belül a hat csoport közül a rutinos vásárlók köre jelenti a legnagyobb csoportot, őket követi az utánajáró vásárló típus. Az, hogy az internetes vásárlók között minden negyedik ebbe a csoportba tartozik, jól jelzi, hogy az online vásárlás ma már tényleg nem csak az alacsonyabb árakról szól, sokkal inkább az internet adta lehetőségek – kényelem, gyors információszerzés, ellenőrzés, válogatás, stb. – egyre teljesebb körű kihasználásáról. Az online vásárlók körében ugyanakkor minden tizedik ember az akcióvadászok körébe tartozik, akik számára a gyorsan és könnyen elérhető kedvezmények köre még mindig az egyik legfontosabb tényező. Egyelőre alacsony, mindössze 8% azok aránya, akik bátran kalandoznak az internetes árukínálat között és nem félnek kipróbálni az új dolgokat.


Az aktivitás növekedése a további fejlődés kulcsa

 

Az online vásárlás további növekedése sokkal nagyobb mértékben függ a már jelenleg is az internetes vásárlók körébe tartozók aktivitásának növekedésétől, mint az új belépők alacsony mértékétől. Az elmúlt egy évben az online vásárlást először kipróbálók aránya már csak egy számjegyű volt az érintetteken belül, miközben 11% azok súlya, akik jelenleg csak különleges alkalmak – pl. szülinap, ünnepek – esetén keresnek fel webshopokat. Az alkalmi vásárlók az internetes vásárlást évente legfeljebb csak pár alkalommal használó kezdők (14%) körével együtt jelentik az online kereskedelem bővülési lehetőségeinek legnagyobb forrását.


Top termékkategóriák a három országban

 

Az online vásárolt termékek toplistáját Magyarországon a számítástechnikai cikkek és a könyv, Romániában a mobil és a tablet, Bulgáriában pedig a ruházati cikkek és cipők vezetik. A legtöbb típus ezen kategóriákból vásárol leginkább az interneten. Ezen eredmények nagy valószínűséggel összefüggésbe hozhatók az egyes országok válaszadóinak nemi eloszlásával: míg Romániában a kitöltők 66%-a férfi, addig Bulgáriában ez az arány 58% a nők javára. Hazánkban a válaszadók nemi eloszlása kiegyenlített (51% nő – 48% férfi).  

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

2023-ban is tovább növelte nyereségességét az OXO Technologies Holding Nyrt.

Megjelent az OXO Technologies Holding Nyrt. 2023. évi tőzsdei jelentése. A beszámoló a cégcsoport sikeres gazdálkodását, növekvő nyereségességét és kezelt vagyonának dinamikus bővülését mutatja. 

2024. április 29. 16:13

Az elsők között vezette be Magyarországon a Diagon az SAP felhő alapú megoldásait

Bár a rendszerszintű felhős megoldásokat sok cég még óvatosan kezeli, a labordiagnosztikai reagensek gyártásával és forgalmazásával foglalkozó Diagon Kft. az elsők között vágott bele Magyarországon a valódi, felhő alapú fejlesztésbe, és vezette be az SAP újgenerációs vállalati rendszerét, az SAP S/4HANA-t, melynek bevezetését a Kontron Hungary Kft. végezte. Az elavult, szétaprózódott rendszer egységesítése sztenderdizált folyamatokkal, költséghatékonyan valósulhatott meg adatvesztés nélkül.

2024. április 29. 14:41

Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit

2 kategóriában győztek és összesen 4 dobogós helyet szereztek a Szakma Sztár Fesztiválon április 26-án a kecskeméti Mercedes-Benz Academy diákjai. Az országos versenysorozaton 21 tanuló 4 szakmában képviselte a Mercedes-Benz Hungary Kft.-t. 

2024. április 29. 13:07

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

Tizenegyedik alkalommal díjazták Randstad Awarddal hazánk legnépszerűbb munkáltatóit. A magyar munkavállalók véleménye szerint idén a LEGO a legvonzóbb hazai munkáltató, a BT (British Telecommunications) lett a második, a harmadik helyen pedig a Mercedes-Benz végzett. 

2024. április 29. 11:38

Évente 8 milliárd forintot lopnak el bankkártyáinkról a kényelmünk miatt

A kényelmünk visz a vesztünkbe: az interneten gyorsan akarunk lecsapni egy-egy jó ajánlatra és nem törődünk a biztonsággal – ennek köszönhetően újra gyorsan emelkedik a bankkártyás csalások aránya és az az összeg is, amit az ügyfelek a visszaélésekben elvesztenek. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint néhány lépéssel biztonságossá tudjuk tenni az internetes vásárlásainkat.

2024. április 29. 09:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50