A szabályozásoknak megfelelő hozzáférés-kezelés hét lépésben
A személyazonosságok és hozzáférések körültekintő kezelése minden szervezet számára alapvető a biztonságos működéshez, de van, ahol a törvény is előírja a szükségességét. Az információbiztonságról szóló, 2013. évi L. törvény például többek között azt is kötelezővé eszi az állami szervek és önkormányzatok számára, hogy ellenőrizzék a hozzáféréseket és a felhasználói fiókokat, illetve határozzák meg a jogosultságokat az egyéni felelősségek szétválasztása érdekében. A szabályozásban az is szerepel, hogy a szervezeteknek a legkisebb jogosultság elvét kell alkalmazniuk, ami a felhasználóknak csak a számukra kijelölt feladatok végrehajtásához szükséges hozzáféréseket engedélyezi.
Ezek biztosítása elsőre összetett feladatnak tűnhet, de a megfelelő hozzáférés-kezelési stratégia és eszközök segítségével egyszerűen megvalósítható. A kialakításukhoz szükséges legfontosabb lépéseket mutatja most be a NetIQ Novell SUSE Magyarországi Képviselet, a téma egyik hazai szakértője.
1. Listázzuk a meglévő jogosultságokat!
A hozzáférés-kezelési rendszer kialakításánál az első lépés az, hogy megvizsgáljuk és összegyűjtjük, milyen jogosultságokkal rendelkeznek aktuálisan a szervezet alkalmazottai. Ehhez igénybe vehetünk olyan dedikált segítséget is, mint például a NetIQ Access Governance Suite, amely a teljes szervezeten belül képes összegyűjteni az adatokat arról, ki milyen hozzáférésekkel rendelkezik, és az eredményekről jól átlátható jelentést is készít.
2. Vizsgáljuk felül az összegyűjtött jogosultságokat!
Az összegyűjtött adatok birtokában elkezdhetjük elemezni, melyik hozzáférésre és jogosultságra van valóban szükség. Így azonosíthatjuk például azokat az árva fiókokat, amelyek tulajdonosa már nem dolgozik a vállalatnál, de még mindig eléri a kulcsfontosságú üzleti erőforrásokat. Ezek a visszaélések és csalások lehetséges kiindulópontjai. Hasonló kockázati tényező lehet, ha egy alkalmazottnak több hozzáférése van, mint amennyi a munkájához szükséges. Sok helyen előfordul például, hogy egy-egy alkalmazott új pozícióhoz jut a szervezeten belül, ami új hozzáférésekkel jár, de a korábbi, szükségtelenné vált jogosultságokat nem veszik el tőle.
3. Mérjük fel a kockázatokat!
Érzékenyebb szervezetek és rendszerek esetében a kockázatok felmérésére is érdemes külön figyelmet fordítani. A NetIQ Access Governance Suite csomagban megtalálható Risk Analyzer ezt a folyamatot rendkívül egyszerűvé teszi, mivel képes felkutatni és azonosítani azokat a területeket, amelyek a nem megfelelő vagy halmozott hozzáférésekkel rendelkező felhasználók miatt jöttek létre. Dinamikus kockázati modelleket hoz létre, amelyek minden felhasználóhoz, alkalmazáshoz és rendszererőforráshoz kiszámolja a kockázati értékeket az aktuális használat és a személyazonossági kérdések alapján.
4. Alakítsuk ki a szerepköröket!
Ha minden felhasználó esetében egyesével adjuk hozzá vagy tiltjuk le a hozzáféréseket, az rendkívül időigényes folyamat, és sok hibalehetőséggel jár. Ehelyett célszerű szerepköröket létrehozni a különféle beosztások, részlegek vagy feladattípusok alapján. Az egyes szerepköröknél csak egyszer kell megadni, hogy mely alkalmazásokhoz és fájlokhoz férjenek hozzá a szerepkörbe tartozó alkalmazottak, majd innentől kezdve az adott szerepkört tudjuk hozzárendelni az egyes felhasználókhoz. Így rendkívül egyszerűen és gyorsan oszthatjuk ki vagy tilthatjuk le a jogosultságokat. A NetIQ megoldása hatékony segítséget nyújt ebben a feladatban, hiszen a Governance Platformon keresztül olyan keretrendszert biztosít, amely központosítja a személyazonossági adatokat, rögzíti az üzleti irányelveket, és modellezi a szerepköröket.
5. Hozzunk létre jogosultság-igénylési rendszert!
Mindent nem tudunk lefedni a szerepkörökkel, ezért a későbbi feladatok egyszerűsítése érdekében érdemes kiépíteni egy külön rendszert a jogosultsági igénylések leadásához és kezeléséhez. A megfelelően kialakított rendszerben a felhasználók egyszerű és következetes folyamatokon keresztül, önkiszolgáló módon igényelhetik és kezelhetik a hozzáféréseiket.
6. Automatizáljunk!
A NetIQ Access Governance Suite arra is lehetőséget biztosít, hogy automatikusan beállítsuk a jogosultságokat az üzleti alkalmazásokban. Ezáltal kevesebb munka hárul az informatikai szakemberekre, és a hibalehetőségek száma is csökken.
7. Gondoskodjunk a folyamatos monitorozásról és felülvizsgálatról!
Az első hat lépéssel szilárd alapot teremtettünk, de a biztonság folyamatos fenntartása érdekében folyamatosan figyelemmel kell kísérnünk a megkapott jogosultságok használatát, és rendszeresen felül kell vizsgálnunk a szerepköröket, illetve a hozzájuk rendelt jogosultságokat.
Kapcsolódó cikkek
- GroupWise: csoportmunka-megoldás félévente a felhasználók igényei alapján
- Huawei - SUSE: SAP HANA-ra szabott új megoldás
- 9 tanács a biztonságos online vásárláshoz
- SUSE: új együttműködések és továbbfejlesztett oktatási program nyílt alapokon
- SUSE Storage 2: Ceph tárolás bármilyen operációs rendszeren
- Megjelent az openSUSE Leap 42.1 hibrid Linux rendszer
- Linux mozgat mindent a színfalak mögött
- Öt tanács a naprakész, biztonságos szoftverekért
- Hogyan változtatják meg életünket a hangfelismerő technológiák?
- Hatékonyabb munka, nagyobb adatbiztonság a ZENworks Mobile Management új kiadásával
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.