Magyarország felzárkózhat az EU infokommunikációs krémjéhez

GINOP, SZIP, Digitális Jólét program, loT, 5G

forrás: Prím Online, 2016. szeptember 21. 08:59

139 járásban volt sikeres a Szupergyors Internet Program (SZIP) keretében indított pályázat. Ennek célja, hogy 2018 végéig minden – azt igénylő – magyar háztartásban elérhető legyen a 30 Mbit/s sebességű internet. 

A program a tettek fázisába érkezett, a nyertes szolgáltatók 2017 tavaszán kezdhetik el az építési munkálatokat. Az Európai Unió statisztikái alapján, digitalizáció tekintetében Magyarország jelenleg a középmezőnyben helyezkedik el, a kitűzött határidő megvalósításával azonban akár az élbolyba is kerülhet. 

 

Hogy áll jelenleg a pályázat? 

A járásokkal egyidejűleg a 43 benevezett szolgáltató közül is kiválasztották a 27 legsikeresebbet, ahol erőteljes teret nyertek a kkv-k. – A szerződéskötés előreláthatólag szeptember közepéig befejeződik, ősszel felvehetők az előlegek, 2017 tavaszán pedig a tényleges építési munkálatok is elkezdődhetnek. Párhuzamosan folynak a GINOP pályázatban nem szereplő, hazai finanszírozású Közép-magyarországi régió fejlesztési előkészületei is, amelynek munkálatai előreláthatólag októberben startolnak – mondta el Debreceni Győző, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség programvezetője. 

 

 

Melyek az EU elvárásai? 

2020-ig az elvárás két irányú: egyrészről országosan biztosítani kell a szélessávú internetelérést, másrészről meg kell valósítani, hogy a háztartások 50%-a legalább 100 Mbit/s sebességű internetre fizessen elő. Magyarország évek óta az EU középmezőnyében helyezkedik el (jelenleg az interneteléréssel rendelkező háztartások ~78%-a áll 30 Mbit/s fölött), ha azonban 2018-ig sikerül teljesíteni az első elvárást, feljebb léphetünk a ranglétrán. A SZIP három fázisban valósul meg, amelynek legkritikusabb része az utolsó lesz, amelyben a teljesen elszigetelt területek elérésének érdekében, országos vezeték nélküli hálózat kerül kialakításra. A 100 Mbit/s-ra vonatkozó elvárás infrastrukturális alapját a fejlesztési program biztosítja, azt azonban, hogy valós igény lesz-e a háztartásokban 100 Mbit-es sávszélességre, a piac által előállított tartalmak, szolgáltatások fogják eldönteni.

 

Kiknek kedvez a SZIP? 

A program hatásai leginkább azt a körülbelül 1 millió háztartást érintik, amelyek eddig egyáltalán nem rendelkeztek hozzáféréssel (ezek közel felét még a SZIP élesedése előtt önerőből vállalták a szolgáltatók). Ezen felül azonban minden háztartás profitálhat belőle, a piacbővülésnek köszönhetően ugyanis várhatóan mérséklődnek az árak. A SZIP hozzájárul a Digitális Jólét Program megvalósulásához is, amelynek célja többek között a kognitív korlátok ledöntése, képzések bevezetése, szolgáltatás-fejlesztés, digitális város kialakítása és az elektronikus közigazgatás fejlesztése is.  

 

Nagy Péter, a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület operatív igazgatója szerint érdekes kérdés azonban, hogy felhasználói szempontból valójában mekkora igény van erre. A kérdéskört a szakemberek október 12-14. között a HTE Infokom konferencián vitatják meg olyan témákkal együtt, mint a szabályozási kérdések, a kiberbiztonság és felhőkommunikáció, vagy éppen az 5G, a mobilkommunikáció ötödik generációja. Ez utóbbi 2017-től kezdődően a IoT, a tárgyak internetének térnyerésével kúszik majd be a mindennapokba. A cél a hálózatba kapcsolt társadalom kialakítása.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01