Magyarország felzárkózhat az EU infokommunikációs krémjéhez
GINOP, SZIP, Digitális Jólét program, loT, 5G
139 járásban volt sikeres a Szupergyors Internet Program (SZIP) keretében indított pályázat. Ennek célja, hogy 2018 végéig minden – azt igénylő – magyar háztartásban elérhető legyen a 30 Mbit/s sebességű internet.
A program a tettek fázisába érkezett, a nyertes szolgáltatók 2017 tavaszán kezdhetik el az építési munkálatokat. Az Európai Unió statisztikái alapján, digitalizáció tekintetében Magyarország jelenleg a középmezőnyben helyezkedik el, a kitűzött határidő megvalósításával azonban akár az élbolyba is kerülhet.
Hogy áll jelenleg a pályázat?
A járásokkal egyidejűleg a 43 benevezett szolgáltató közül is kiválasztották a 27 legsikeresebbet, ahol erőteljes teret nyertek a kkv-k. – A szerződéskötés előreláthatólag szeptember közepéig befejeződik, ősszel felvehetők az előlegek, 2017 tavaszán pedig a tényleges építési munkálatok is elkezdődhetnek. Párhuzamosan folynak a GINOP pályázatban nem szereplő, hazai finanszírozású Közép-magyarországi régió fejlesztési előkészületei is, amelynek munkálatai előreláthatólag októberben startolnak – mondta el Debreceni Győző, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség programvezetője.
Melyek az EU elvárásai?
2020-ig az elvárás két irányú: egyrészről országosan biztosítani kell a szélessávú internetelérést, másrészről meg kell valósítani, hogy a háztartások 50%-a legalább 100 Mbit/s sebességű internetre fizessen elő. Magyarország évek óta az EU középmezőnyében helyezkedik el (jelenleg az interneteléréssel rendelkező háztartások ~78%-a áll 30 Mbit/s fölött), ha azonban 2018-ig sikerül teljesíteni az első elvárást, feljebb léphetünk a ranglétrán. A SZIP három fázisban valósul meg, amelynek legkritikusabb része az utolsó lesz, amelyben a teljesen elszigetelt területek elérésének érdekében, országos vezeték nélküli hálózat kerül kialakításra. A 100 Mbit/s-ra vonatkozó elvárás infrastrukturális alapját a fejlesztési program biztosítja, azt azonban, hogy valós igény lesz-e a háztartásokban 100 Mbit-es sávszélességre, a piac által előállított tartalmak, szolgáltatások fogják eldönteni.
Kiknek kedvez a SZIP?
A program hatásai leginkább azt a körülbelül 1 millió háztartást érintik, amelyek eddig egyáltalán nem rendelkeztek hozzáféréssel (ezek közel felét még a SZIP élesedése előtt önerőből vállalták a szolgáltatók). Ezen felül azonban minden háztartás profitálhat belőle, a piacbővülésnek köszönhetően ugyanis várhatóan mérséklődnek az árak. A SZIP hozzájárul a Digitális Jólét Program megvalósulásához is, amelynek célja többek között a kognitív korlátok ledöntése, képzések bevezetése, szolgáltatás-fejlesztés, digitális város kialakítása és az elektronikus közigazgatás fejlesztése is.
Nagy Péter, a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület operatív igazgatója szerint érdekes kérdés azonban, hogy felhasználói szempontból valójában mekkora igény van erre. A kérdéskört a szakemberek október 12-14. között a HTE Infokom konferencián vitatják meg olyan témákkal együtt, mint a szabályozási kérdések, a kiberbiztonság és felhőkommunikáció, vagy éppen az 5G, a mobilkommunikáció ötödik generációja. Ez utóbbi 2017-től kezdődően a IoT, a tárgyak internetének térnyerésével kúszik majd be a mindennapokba. A cél a hálózatba kapcsolt társadalom kialakítása.
Kapcsolódó cikkek
- Magyar startup menti meg a strandlopásoktól a világot
- Miért tartunk vonzónak valakit?
- A Magyar Telekom európai uniós forrásokat nyert el vezetékes szélessáv-fejlesztésre
- Fókuszban az adatvédelem
- A Tork trend jelentése szerint a változó irodai környezetben a higiénia is meghatározó
- Hogyan változtatja meg a Big Data és az IoT a környezetünkkel való kapcsolatunkat, a viselkedésünket?
- Háztartási gépek egymás között
- Évnyitó az interneten: Iskolakezdés az e-kereskedelemben
- Az ABB-t beválasztották az Ipari Internet Konzorcium irányító bizottságába
- Maximum 80 ezer juthat egy okostelefonra
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.