IPv6: a fenntartható internet építőköve
A Magyar Telekom a hazai telekommunikációs szolgáltatók közül elsőként vezeti be minden hozzáférési technológián 2016 novemberétől folyamatosan lakossági ügyfelei részére az IP protokoll újabb verzióját az IPv6-ot, ami idővel leváltja a most még tömegesen használt IPv4 protokollt.
A Telekom saját ügyfelei részére párhuzamosan biztosít IPv4-es és IPv6-os címet is, ezzel elindítva az átállást a csak IPv6-os hálózatok felé, közben biztosítva a zavartalan internetezés élményét. Az átállás feltétele annak, hogy az infokommunikáció várható fejlődési irányának megfelelő technológia álljon a Telekom ügyfeleinek rendelkezésre.
Lassan a hűtőgépnek is lehet saját IP-címe, hogy a netre kapcsolódva naprakész információi legyenek a webshopokban elérhető árucikkekről, az otthonunkba beszerelt okos kamerarendszert pedig távolról is irányíthatjuk, ha az biztonságos úton a világhálóra kapcsolódik. Ennek egyik technológiai alapját teremti meg az IPv6 (Internet Protocol version 6), amely tökéletesítésével a ’90-es évek eleje óta foglalkoznak a világ informatikusai. Az egyre nagyobb mennyiségben megjelenő, egymással interneten kommunikáló eszközök IP-cím igénye a közeljövőben folyamatosan nő majd, ezért különösen indokolttá válik a jóval szélesebb tartományban címet kiosztani tudó, újabb protokoll használata.
Az IPv4 legfőbb hibáját, vagyis azt, hogy csak szűkös mennyiségű publikus IP-címet tud kiosztani egy időben, az IPv6 technológia kiküszöböli. Az IPv6 címmel rendelkező végpontok közvetlenül tudnak az internettel kommunikálni, mert ez a protokoll az IPv4-gyel szemben nem igényel külön privát és publikus IP címeket és ezek közötti fordítást. Az IPv4 címek hiánya miatt manapság egyre gyakrabban fordul elő, hogy privát IPv4 címet kap az ügyfél és ehhez rendelődik egy publikus cím (NAT - Network Address Translation, címfordítás), mellyel lehetővé válik a böngészés az interneten. Ez a működés a folyamatos bővülés mellett nehezen fenntartható és az ügyfelek számára is korlátot jelent néhány internetes alkalmazás esetén. Az IPv6-tal nincs ilyen probléma, mivel jóval nagyobb címtartomány áll rendelkezésre. A nagyságrend érzékeltetéséhez: a Föld lakossága nem rég érte el a 7 milliárdot, az IPv6-tal pedig minden egyes emberre 236 darab, vagyis megközelítőleg 69 milliárd IP-cím jut. Az IPv6 további előnye, hogy eleve tartalmazza a megfelelő titkosítás lehetőségét, munkaállomás oldali automatikus hálózati konfigurációs lehetőséget, közvetlen végponti címezhetőséget.
2017 során olyan szolgáltatásokat vezet be a Telekom, ahol az ügyfelek közvetlenül is megtapasztalhatják majd az IPv6 előnyeit: a fix IPv6-os cím mellett elérhetővé válik mobil végpontokon a személyes tűzfal személyre szabhatóságának lehetősége, valamint IP-kamerák és hasonló eszközök távolról való menedzselése is. A Telekom vezetékes ügyfeleinek az általa biztosított eszközök esetében (amennyiben az képes az IPv6-ra) távolról állítja be az új protokollt. Lakossági mobil előfizetéssel rendelkező ügyfelek esetében – amennyiben a készülék IPv4/IPv6 képes - ezt az ügyfél maga tudja megtenni. A Telekom által árusított új készülékek esetében pedig ez lesz már az alapbeállítás. A mobilos prepaid ügyfelek átállása 2017-ben kezdődik meg.
A Telekom által elérhetővé tett IPv6 technológiáról bővebb információ a http://www.telekom.hu/rolunk/ipv6 címen és aloldalain található.
Kapcsolódó cikkek
- Otthonról hozzák a digitalizációt a KKV-k
- A Magyar Telekom megállapodott az érdekképviseletekkel
- 1000 Mbps: eljött a gondtalan netezés korszaka
- Az Ultra HD-ban rejlik a versenyelőny
- Mobilra költözik a céges informatika
- 29 helyszín szépült meg országszerte a telekom és t-systems munkatársainak önkéntes munkájával
- Huawei: Az ultra-szélessávú hálózat lesz a jövőbeli, intelligens világ egyik sarokköve
- Kódolatlan hónapok a Telekomnál
- A Samsung és a HPE partnersége felgyorsítja a hálózatszolgáltatók átalakulását
- 5000 látogató a 9. Fenntarthatósági napon
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.