Optimista jövőkép várja a projektmenedzsereket
2020-ig 20 millió új állás nyílik a szakmában
A gyakorló projektmenedzserek 49%-a véli úgy, hogy a szakma üzleti kilátásai több szempontból is javulnak 2017-ben, 39%-uk nem vár változást a korábbi évhez képest, s mindössze 6%-uk prognózisa negatív az idei esztendőre.
A felmérést 2009 óta készítteti el minden évben a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület (HTE), és az adatsorok egyértelműen pozitív tendenciát mutatnak. A pesszimista előrelátások aránya a kezdeti 57%-ról 6%-ra esett vissza, miközben az optimista szemléleteké 19%-ról 49%-ra nőtt. Egyebek között ez derült ki a szakma patinás találkozóján, a 20. Projektmenedzsment Fórumon.
A nemzetközi tendenciák azt mutatják, hogy napjaink nagyléptékű technológiai fejlődése a projektmenedzsereket is érintő, jelentős átalakulásokat eredményez a munka világában. A felmérés válaszadói szerint a nemzetközi trendek 10 év távlatában a magyar projektmenedzsment szakmában is komoly változásokhoz vezetnek, legyen szó a rutinfeladatokat kiváltó, automatizált rendszerek elterjedéséről, a megosztott munkavégzést támogató alkalmazások (felhő technológia) további térhódításáról, vagy a virtuális munkacsoportokban végzett munka általánosabbá válásáról.
„Az egyik markáns nemzetközi várakozás az, hogy a projektmenedzsment képviselete magasabb szintre kerül a nagyvállalatok stratégiai döntéshozó hierarchiájában, illetve szorosabb szimbiózis alakul ki az üzleti és a projektmenedzsmenti szemléletben. A gyakorlott szakemberek 53%-a szerint a következő 10 évben ez a metódus lesz a meghatározó, sőt 33% úgy véli, hogy a projektmenedzsment stratégiai szintre emelkedése biztossá válik" – mondta el dr. Török L. Gábor szociológus, a kutatás vezetője. A szakember azt is hozzátette, hogy a projektmenedzsmentet sem hagyják érintetlenül azok a társadalmi-gazdasági és technikai-technológiai hajtóerők, amelyek a munka világának átalakulását eredményezik.
Egy 2015-ös nemzetközi felmérés eredménye szerint a változó munkakörnyezet és a rugalmas munkavégzési formák, de főként a technológia fejlődése – legyen szó felhő alapú megoldásokról, Big Data-ról, a dolgok internetéről, vagy akár a még távolinak tűnő mesterséges intelligenciáról – igen komoly kihatással lesz a foglalkoztatottság szintjére. Így például a matematikában és IT-ban jártas szakemberek, a műszaki és mérnöki szférában dolgozók iránt megnő a kereslet, az építkezéseken, gyártásban, egyszerű adminisztratív munkakörökben foglalkoztatottak iránt pedig csökkenni fog. A projektmenedzserek számára jó hír, hogy munkájukra (bár szakterületenként eltérő mértékben) a jövőben is szükség lesz.
„Egyes tanulmányok szerint 2020-ig körülbelül 20 millió új, projektmenedzsment tudást igénylő állás jön létre világszerte, így a szakma jövője meglehetősen biztató" – emelte ki dr. Prónay Gábor, a Projektmenedzsment Fórum szervezőbizottságának elnöke.
Kapcsolódó cikkek
- Attitűdváltást követelnek a legújabb megatrendek
- Számos Windows 10 eszköz érkezik a Microsofttól
- Az „űrbizniszben” rejlő új lehetőségek
- Részlegesek a hazai vállalatok ismeretei az agilis projektmenedzsmentről
- A Toshiba a Gartner Symposium ITXPO-n
- November 6-a a projektmenedzsment világnapja
- Jövőbe tekint az Országos Marketing Konferencia
- KKV-AKADÉMIA: a reklámadótól a tartalommarketingig
- Rekordot döntött a Dolgozz Otthonról Nap
- Az infokommunikáció kiemelt szerephez jut a következő négy évben
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.