Új törvény, új kihívások – AML megfelelés a gyakorlatban
A Consortix a SAS-sal közösen szakmai esemény keretében vette górcső alá az új pénzmosás elleni törvényt és a hozzá kapcsolódó MNB rendeletet, valamint egy sikeres projektet is bemutattak, amelyet már az új törvényi előírások alapján valósítottak meg az MKB Banknál. A rendezvényen a hazai pénzintézetek és szakmai szervezetek képviselői is jelen voltak.
A Consortix és a SAS Institute közötti partnerség a magyar piacon arra irányul, hogy a SAS technológiát és azokat a lehetőségeket, melyeket kínálnak az AML feladatok ellátására, egy szakismerettel, szaktudással rendelkező csapattal tudják támogatni.
A Consortix informatikai tanácsadó cégként pénzügyi visszaélések elleni védekezéssel, tanácsadással és AML (anti-money laundering~pénzmosás elleni) rendszerek bevezetésével foglalkozik. A csapat 10 éve ezen a területen mozog, ismerik az üzleti és IT oldalt is, valamint Európa-szerte vettek már részt sikeres projektekben, idén többek között Finnországban, Izlandon, Franciaországban és Portugáliában.
Sváb Tamás, a Consortix üzletfejlesztési vezetője szerint azonban mindig nagy öröm számukra, amikor hazai bankokkal tudnak együtt dolgozni, amely most különösen aktuálissá vált, hiszen az idén májusban kiadott pénzmosás elleni törvény és a hozzá kapcsoló MNB rendelet új kihívások elé állítja a hazai pénzintézeteket.
Camilo Carvalho, a SAS pénzügyi bűncselekmény tanácsadója az általánosabb értelemben vett AML trendekről és kihívásokról beszélt a 4. AML direktívához kapcsolódóan. A szakember úgy véli, erre a területre különös figyelmet kell szentelni és a téma kifejezetten aktuális most, hogy az új nemzetközi irányelveket az országoknak is implementálniuk kell saját törvényeikbe. A SAS megoldása különösen hasznosnak bizonyul e tekintetben, hiszen a törvényi megfelelésben is segít az ügyfeleknek.
Camilo Carvalho, SAS
Bár Tamás inkább a hazai viszonyokról beszélt, mindketten egyetértettek abban, hogy komoly kihívásokkal szembesülnek a bankok, hogy megfeleljenek a követelményeknek. Camilo viccesen arról beszélt, a SAS missziója, hogy a „rosszfiúkat” igyekeznek megakadályozni abban, hogy rossz dolgokat tegyenek, Tamás kicsit gyakorlatiasabban megközelítve a kérdést úgy fogalmazott, a Consortix feladata, hogy az AML megfelelést egyszerűbbé tegyék a pénzintézetek számára.
A magyar törvény a sok konkrét előírás mellett konkrét hozzáállásbeli különbséget hozott, az AML szűrésnek immáron tudatos módon, dokumentáltan és folyamatos felülvizsgálat mellett kell létrejönnie. A felügyeletek ezt meg is követelik a bankoktól Európa-szerte, és, ami még ennél is fontosabb, nem csak a legnagyobb bankokat érintik a törvényben megszabott pénzbüntetések.
A hazai felügyelet a korábbiakhoz képest sokkal gyakorlatiasabb módon vizsgálja a pénzmosás elleni védekezést, és a terrorista cselekmények növekedésével ez a téma a sajtóban is egyre nagyobb visszahangot kap, amely komoly reputációs kockázatot jelenthet a bankok számára.
Gombamód szaporodtak az ilyen jellegű visszaélések, és a pénzintézeteknek rendszerszinten is fel kell venniük a versenyt. Ezek hiányosságai egyre égetőbb terheket rónak rájuk, hiszen a törvény már kopogtat az ajtón, azonban sok helyen még olyan elavult rendszerekkel végzik ezeket a feladatokat, amelyek nem képesek a mostani követelményeknek megfelelni.
Ezek eredményeként pedig olyan mennyiségű riasztás lepi el a compliance osztályokat, amellyel nem képesek megbirkózni, és a humán erőforrás folyamatos emelésével nem is ideális megoldani ezeket a problémákat. Tehát sok esetben sem a rendszerek, sem a leterheltség nem teszi lehetővé, hogy gyors és egyszerű mód nyíljon az új pénzmosási módok és az ezekhez való detektálási módok megismerésére.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) törvényhez kapcsolódó rendelete pedig konkrét elvárásokat támaszt a hazai pénzintézetek felé, és ezek nem csupán a „nagyokat” érintik. Az automatizált szűrőrendszerek használata immáron nem választható opció, hanem 50 ezer ügyfél felett elvárás, valamint meghatároztak olyan ügylettípusokat és paraméter szinteket, ami felett szűrnie kell a rendszereknek. Természetes személyeknek történő ki- és befizetések esetében ez 25 millió, jogi személyeknél 50 millió forint, és magas kockázatú országokban történő tranzakciók esetén 5 millió forint. A szankciós szűréseknél is kötelező az automatizált rendszerek megléte, ez azonban jóval nagyobb kört érint, hiszen 1000 ügyfél felett várja el az MNB, hogy a pénzintézetek automatizált rendszert használjanak.
A Consortix úgy véli, a tranzakciószűrésnél alapvető követelmény egy rendszerrel kapcsolatban, hogy a nemzetközi legjobb gyakorlaton alapuló szcenáriók mellett támogassa a hazai jogszabályi követelményekben előírtakat is, valamint a meghatározott pénzmosási módoknak való detektálást.
Sváb Tamás továbbá arról is beszélt, hogy fontos a szegmentálás, hogy az egyes szcenáriók esetében ügyféltípusokra lehessen beállítani a a paramétereket, hiszen ezáltal tudnak a különböző ügyféltípusoknak megfelelő detektálási szinteket létrehozni. Az is lényeges szempont, hogy az egyes szcenáriók ne csak szabályalapon működjenek, hanem az egyes ügyfelek korábbi viselkedéséhez mérten detektáljanak, riasszanak.
Sváb Tamás, Consortix
A SAS által kínált megoldás három modulból áll, melyek együtt és külön is bevezethetők a Consortix saját módszertanával. Ami azonban még ennél is lényegesebb, hogy a hazai jogszabályi követelményekre van szabva, azaz az MNB által előírt szcenáriókat tartalmazza, és NAV bejelentő modullal is rendelkezik. 2018 februárjától ugyanez elérhető lesz felhő alapon is, amely a kisebb pénzintézetek számára is elérhetővé teszi a megoldást.
Az új törvény követelményeinek megfelelően vezették már be az MKB Banknál a SAS AML rendszerének tranzakció-szűrés modulját. Papp Mihály, az MKB pénzmosás elleni osztályának vezetője a Consortixszal közös munka kapcsán arról beszélt, hogy nem csupán az volt lényeges számukra, hogy egy szakértő csapattal dolgozzanak együtt, hanem, hogy gyorsan és gördülékenyen történjen a bevezetés. Elmondása szerint büszke ennek megvalósítására, és nagy sikerként könyvelhetik el a projektet, hiszen minden határidőt sikerült tartaniuk a rendelkezésre álló, szűk időkeret ellenére is.
Papp Mihály, MKB
A sikeres hazai példához kapcsolódó kerekasztal-beszélgetésen pedig sok lehetőség és kihívás is terítékre került a pénzintézetek számára, azonban mindez mit sem ér megfelelő hozzáállás nélkül. Ezzel kapcsolatban Bácsfalvi András, a Magyar Bankszövetség pénzmosás elleni osztályának elnöke egy fontos üzenetet is megfogalmazott a résztvevőkek: „ne kockázatkerülők, hanem kockázatkezelők legyünk”.
Kapcsolódó cikkek
- 3 milliárd dollár felett végzett a SAS 2013-ban
- Forrester: a SAS vezető szállító a vállalati BI platformok területén
- Több tízmillió dollárnyi értéket hoz a Shellnek a big data
- Partnerségre lépett az SAP és a SAS
- Népszerűek a vásárlói hűségprogramok
- Itthon is megkerülhetetlen téma a big data
- A SAS „úttörő a vizuális technikák alkalmazásában"
- Megújult a SAS ügyfélintelligencia eszköze
- Hét lépés szükséges a big data kiaknázásához
- Megérkezett a SAS Visual Analytics új verziója
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.