Merre tart a hazai lízingpiac?
Két számjegyű növekedést értek el a hazai lízingpiac mutatói, megelőzve ezzel az európai mutatókat is. A bővülés a járművek esetében a legjelentősebb, de nőtt a gépek és berendezések finanszírozása is. Miért, és merre tovább?
Hazánkban a tavalyi évben, éves szinten 18 %-kal, 613 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg, hasonlóan erős számokra a válság elmélyülése előtt, a 2008-as években volt példa. A lízingpiac hajtómotorja egyelőre a járműfinanszírozás, de jelentős a növekedés a gépek és berendezések esetében is. A Leaseurope jelentései szerint az európai lízingpiac 2014 óta fokozatosan bővül, a személyautó-finanszírozás mellett a haszongépjárművek, a gépek és ipari berendezések bővülése is jelentős. Ennek oka részben, hogy különösen a kis- és középvállalkozások egyre érdeklődőbbek a lízingkonstrukciók iránt. Hazánkban a tavalyi év során az autóeladások 40 százaléka már valamilyen lízingkonstrukció segítségével történt.
Felülmúlták a várakozásokat a magyar mutatók
Noha Európában lassult a növekedés, a hazai lízingpiac esetében kétszámjegyű volt a bővülés. Míg az európai lízingcégeknél 1,9 %-os volt a növekedés éves szinten, addig a magyar piacon 23 és 15 % között mozgott az egymást követő negyedévekben, szeptember végére a kihelyezett összeg meghaladta a 428 milliárd forintot is. Ez az érték még a 2017-es várakozásokat is felülmúlta, akkor 10 % körüli növekedést prognosztizáltak. A képzeletbeli tortából még mindig a személyautók és haszongépjárművek hasították a legnagyobb szeletet, 23 és 19 %-os emelkedéssel. A gépek-berendezések finanszírozása is nőtt, itt 41 %-os volt a bővülés az előző év azonos időszakához képest. Megélénkült a termelőeszközök finanszírozása is, 66 milliárdot tett ki a 2017-ben finanszírozott összeg, ami 39 %-os emelkedés 2016-hoz képest.
A tartós bérlet népszerűbb, mint valaha
Székely Balázs, az integrált KKV tartós bérleti piacvezető szereplője, a Rentasystem ügyvezetőjének elmondása szerint a tartós bérlet (operatív lízing) népszerűbb, mint valaha. „A tartós bérlet rugalmassága miatt már szinte kötelező elemmé vált felgyorsult világunkban. Az így megtakarított költségeket marketing, HR vagy akár technológiai fejlesztésre allokálhatják a cégek. Egyre többen vannak, akiknek a fejében már meg sem fordul a vásárlás.” A Rentasystem a piaci növekedés dupláját érte el, 50%-al növelte kihelyezéseit.
A bérlet szépségei között említhető az is, hogy a bérleti szerződésnek köszönhetően csak néhány évig kell megtartani az autót, gépet vagy eszközt, mielőtt egy újabbra cserélné tulajdonosa. Emellett nem kell félni a váratlan javítási vagy karbantartási költségektől sem, és akkor még az egyéb kényelmi szolgáltatásokról nem is beszéltünk.
Hogyan tovább?
Elemzők szerint ugyan az idei év is kedvező lesz a lízingpiac számára, de az sem zárható ki, hogy a növekedés tempója valamivel visszafogottabb lesz, és az értékek egyre jobban közelítenek majd az európai szinthez. Összességében azonban derűsek a kilátások, hiszen az európai gazdaság növekvő pályán van, így a beruházások is bővülni fognak, ami várhatóan kihatással lesz a lízingpiac további bővülésére is.
Kapcsolódó cikkek
- 20% feletti autóflotta növekedés és magas ügyfélelégedettség a Business Lease-nél
- A cégvezetők többsége optimista, mégis stagnálhatnak az IT fejlesztések
- Az 50 000. gépjármű forgalomba helyezése alkalmából a koraszülöttmentést támogatta a LeasePlan
- Többet költenek a cégek IT eszközökre?
- Összeolvadás a lízing piacon
- Vásárlás helyett licenc bérbe: 2016-os ICT trendelőrejelzés
- 5+2 érv az autóbérlés mellett
- Autóbérlés gyorsan és egyszerűen webáruházból
- A Sixt Magyarország Gerával forgatta legújabb reklámfilmjét
- A Sixtet ismét World Travel Awards díjjal jutalmazták
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.