A kobotok megoldást kínálnak az öregedő munkaerő problémájára
A munkaerőhiány Magyarországon is egyre égetőbb problémává válik, ami hosszútávon a gazdasági növekedés rovására is mehet. Számos terület érintett, mint például az építőipar, a logisztika, vagy a gyártószektor. Még az olyan globális vállalatoknak is, mint a Nissan, szembe kell nézniük az öregedő munkaerő problémájával és az alkalmazottak hiányával. Azonban úgy tűnik, most sikerült megoldást találniuk.
A világ egyik legismertebb autómárkája, a Nissan vezetőinek életében is eljött az a pillanat, amikor egy igen jelentős problémával kellett szembenézniük. Amellett, hogy korszerűbb gyártási folyamatokra volt szükségük a jokohamai nagyüzemükben, rá kellett jönniük, hogy a munkaerő egyre csak öregszik, és a létfontosságú készségek pedig kezdenek kikopni a rendszerből. A Nissan 3200 alkalmazottja - akik elektromos és hibrid autók számára gyártanak motorokat és alkatrészeket, valamint a gépi elemek feldolgozásáért és összeszereléséért felelnek – jelenti a kapcsot a gyártósor és a mérnöki osztály között. Ez az integrált gyártási felállás rendkívül fontossá teszi azt, hogy az alkalmazottak megfelelő támogatásban részesüljenek, és megfelelő tapasztalattal rendelkezzenek.
A gyár számára e téren problémát okozott az ún. „takt time” szintje (egy adott folyamat ciklusának ideje), és mivel ez gyakran meghaladta a kívánt időtartamot, szükségessé vált a munkaerő-kölcsönzés, ami viszont több munkát és több személyzeti költséget jelentett a Nissan számára.
Hogy erre a problémára megoldást találjanak, két sor UR10 robotkart telepítettek a jokohamai gyárba a Universal Robots-tól, hogy az alkalmazottak több időt tölthessenek más, értékesebb tapasztalat megszerzésével, és, hogy ezzel egy időben a takt time problematikája is megoldódjon.
Az érme két oldala
Amíg egyes vállalatok a csökkenő munkaerővel küzdenek, a másik oldalon az alkalmazottak attól félnek, hogy a masszív robotizáció hatására megszűnik a munkahelyük. Ellentétben a széles körben vallott nézetekkel, az automatizáció térnyerése nem kell, hogy negatívan hasson a foglalkoztatásra. Az együttműködő robotok egyik nagy előnye - amit a tapasztalat is mutat -, hogy nem az emberi munkaerőt helyettesítik. A kobotok bevezetése e helyett, szinte minden esetben új munkahelyeket teremt, mivel az emberi készségeket nagyobb értéket teremtő feladatoknál lehet kamatoztatni. Így a munkaerő általában felértékelődik, a vállalat piaci potenciálja pedig növekszik. „Az emberek félelmei, a politikusok ijesztgetései, stb. ellenére a történelem azt mutatja, hogy a technológiai fejlődés – beleértve azokat is, amik az ipari forradalmakhoz vezettek – igazából munkahelyeket teremt.” – mondja Esben H. Østergaard, a Universal Robots alapítója és technológiai igazgatója. „A Universal Robots-nál eltöltött idő alatt a saját szememmel láttam, ahogyan az automatizációs technológia új állásokat hozott létre. Sőt, azok a gyárak, akik telepítették az együttműködő robotjainkat, nemhogy csökkentették volna, de átlagban jelentősen megnövelték a személyzetük számát.”
Kapcsolódó cikkek
- Technológiai cégek írják át az ingatlanpiac szabályait
- Az ABB és a Kawasaki megalkották a világon az első, kollaboratív robotokhoz kifejlesztett közös interfészt
- Okos technológia segíti az ügyfeleket az E.ON Facebook oldalán
- Technológiai áttörések, amik hamarosan megváltoztatják az egészségügyet
- A kiterjesztett valóság és a kobotok lesznek az automatizálás új hullámának főszereplői
- A Universal Robots megnyitja az együttműködő automatizációs megoldások új korszakát
- Fogjon kezet egy UR robottal az Ipar Napjain!
- A Universal Robots bemutatja mobil plug-and-produce megoldásait
- A nagy robot - kobot összecsapás
- Az ABB és a Kawasaki együttműködik a kollaboratív robotokra épülő automatizálás területén
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.