Magyarország vonzó célpont lehet az elektromos autóipar számára
Az elektromos autók elterjedése új gyártási igényeket teremt, és Magyarország sikerrel pályázhat az ilyen beruházásokra – derül ki az Atradius hitelbiztosító globális piacelemzéséből. A tanulmány szerint Magyarország vonzó célpont lehet például akkumulátorgyártók számára, az eddigi autóipari referenciáinak, az Európai Uniós tagságának és a jó földrajzi adottságainak köszönhetően.
Ez arra is lehetőséget adna, hogy az eddigi összeszerelés helyett magasabb hozzáadott értékű tevékenységekkel bővüljön a hazai ipar. Az elektromos autógyártásban való részvétel ugyanakkor kockázatot is jelenthet, mert a magyar gazdaságban még nagyobb súllyal lenne jelen az autóipar, pedig Magyarország már most is kiszolgáltatott a szektornak.
Az Atradius elemzés szerint az autóipar a magyar gazdaság egyik meghatározó ágazata, amely dinamikus növekedést produkál.
„A pozitívumok közé tartozik, hogy nagy presztízsű márkák vannak jelen Magyarországon, és a szektor egy alacsony kockázatú, stabil partner, Németország erős ágazatához kötődik. Ráadásul nálunk az autóipar vidéki beruházásai ellensúlyozzák az ország Budapest-központúságát, jelentős helyi fejlesztéseket és munkaerőpiaci kínálatot generálnak” – mondta Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója.
A tanulmány ugyanakkor arra is figyelmeztet, hogy az elektromos autógyártásban való részvétel tovább növelné a magyar gazdaság kitettségét az autóiparnak. Az is már gondot jelentett eddig is, hogy Magyarország egyelőre csak mint az összeszerelés helyszíne szerepel az ágazatban.
„A különböző márkák elsősorban összeszerelő egységeket üzemeltetnek nálunk, és szerencsésebb lenne, ha a gyártási lánc termelői tevékenységeiből is kerülne hozzánk néhány terület, mert ezek nagyobb szakértelmet, több hozzáadott értéket igényelnek. Ilyen például az autóipari kutatás-fejlesztés. Ehhez természetesen szisztematikus oktatás és jól képzett munkaerő szükséges” – mondta Vanek Balázs.
Az Atradius elemzői a globális autóipari kockázatok között az amerikai-kínai kereskedelmi háború eszkalálódását tartják a legfenyegetőbbnek, ami az Európai Unió gazdaságait is érintheti. Ha az Egyesült Államok végül extra importvámot vet ki az európai autókra, ez az egész szektort megrendítheti. További gondot jelentenek a dízelbotrány ma is érezhető hatásai. Az elektromos autókra való átállás pedig felülírhatja az eddigi piaci pozíciókat, és az eddig stabil, akár piacvezető szereplők is, visszaeshetnek, ahogy ez például a mobiltelefon gyártók esetében is történt.
Az elektromos autógyártás motorja Kína, részben a légszennyezettség csökkentésének igénye miatt. Peking célul tűzte ki, hogy 2025-re a Kínában eladott autók 20 százalékának elektromos meghajtásúnak kell lennie, és a kormány mérlegeli a belső égésű motorok betiltását is. Az Atradius tanulmánya szerint ez azért jelent veszélyt Magyarország számára, mert a német autóipar első számú exportpiaca Kína, és ha az ázsiai országban kevesebb német prémium autót lehet majd eladni, az a magyarországi termelés átszervezésével, akár csökkentésével is járhat.
Kapcsolódó cikkek
- Új szereplő az elektromosautó-töltők piacán
- A jövőbe vezető út elektromos autókkal van kikövezve
- A Jaguar I-PACE eTROPHY bejelentette, hogy az ABB a hivatalos járműtöltési partnere
- Egyre ritkábban kell "tankolni" az elektromos autókkal
- Elektromos autók: kevés az új modell, mégis egyre többet adnak el
- Az ABB szállítja a cseh országos villámtöltő-hálózat berendezéseit
- Elektromos robogómegosztó szolgáltatás Budapesten
- Az ABB piacra dobja az elektromos járművekhez gyártott leggazdaságosabb töltési megoldását
- Az elektromos autók a jövő energiatermelői
- Az ABB hozzájárul Norvégia legnagyobb elektromos busz projektjének megvalósításához
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.