Digitális jelenléttel az elszigeteltség ellen karácsonykor is
A karácsony az év egyik legfontosabb ünnepe. Ilyenkor azonban az együttlét öröme mellett – vagy éppen annak érdekében – nemcsak a családtagok közötti esetleges földrajzi távolságot, de az együtt ünnepelni tervező családtagok közötti generációs különbségeket is át kell, és át is lehet hidalni. Hogyan hatnak családi kapcsolatainkra, az együtt töltött idő minőségére az új, digitális kapcsolattartási formák? Erre keresi a választ az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” novemberi kutatása.
Bár ritkábban találkozunk, a digitális eszközök gazdagítják a családi kapcsolattartást
Így december legelején a legtöbb családban már elkezdődnek az izgatott, könnyebb vagy bonyolultabb egyeztetések arról, hogy kinél, mikor, mennyi időt töltsön együtt a család, hogyan ünnepeljenek együtt. A mindennapokban kiemelten fontos eszközei a kapcsolattartásnak a digitális lehetőségek, mint az e-mail, chat, közösségi média használat vagy videochat, még akkor is, ha az eNET kutatása szerint minden második rendszeres internethasználó legalább negyedévente személyesen is találkozik az egész családdal.
Hogyan változott a családi kommunikáció az elmúlt tíz évben? Az internetezők héttizede (71%) úgy véli, régen fontosabb volt a családtagoknak, hogy személyesen is találkozzanak – és minél idősebb valaki, annál inkább így vélekedik. Ugyanakkor, a digitális eszközök használatának pozitív hozadéka, hogy ezeknek köszönhetően könnyebb és jobb minőségű lett a családon belüli kapcsolattartás – ezzel az állítással a netezők 57%-a ért egyet. Másik pozitív hatása a kapcsolattartás rendszerességében mutatkozik meg: a felnőtt internetezők 63%-a úgy véli, hogy a digitális eszközöknek köszönhetően gyakrabban kommunikálnak távol lévő családtagjaikkal, mint tíz évvel ezelőtt. Érdekes az idősebb generáció, a baby-boomerek (54-72 évesek) állásfoglalása ebben a kérdésben. Bár ők gondolják leginkább, hogy régen az emberek jobban igényelték a személyes kapcsolattartást, ugyanakkor ők érzékelik leginkább a digitális kapcsolattartás pozitív hatásait is, mint a gyakoribb és jobb minőségű kommunikáció – valamint, ők látják leginkább úgy, hogy ezen eszközök segítik az idősebb generációk bevonását a család életébe.
Hogy a digitális eszközhasználat inkább kitölti és gazdagabbá teszi a személyes találkozások között eltelt időt, azt az is mutatja, hogy csak a kérdezettek 30%-a vélte a saját kapcsolattartására nézve jellemzőnek, hogy ritkábban találkozik távolabb élő családtagjával, hiszen digitális eszközökkel is tudnak kapcsolatot tartani, és az elegendő/megfelelő.
Jellemző az is, hogy a térbeli távolság is hatással van a kapcsolatokra: minél távolabb lakik a családtag, annál inkább megjelennek a digitális kapcsolattartási formák – chat üzenet, e-mail, internetes telefonálás, videotelefonálás/ videochat. Ezzel együtt, a mobil és vezetékes hívást használók aránya is enyhén, de fokozatosan csökken a távolság növekedésével.
Idősebb generáció: digitális jelenléttel jobban bevonhatóak a család életébe
A kapcsolattartásban (karácsonykor, de a mindennapokban is) nemcsak a földrajzi távolságokat kell áthidalnunk, hanem az esetleges generációk közötti különbözőségeket is. A felnőtt netezők majdnem fele (46% - azok körében, ahol van idős(ebb) családtag) jelezte, hogy családjukban vannak olyan idősek, akik kihasználják az internet és a digitális világ nyújtotta lehetőségeket, vagyis, van egy olyan alap készségük, amire építeni lehet akkor, amikor a digitális eszközök használatával szeretnénk erősíteni és gazdagítani a kapcsolattartást. Az idősebb generációnak a családi életben való jelenlétét a netezők negyede (27%) nagyon aktívnak tartja, további 47% úgy érzékeli, hogy idősebb családtagjaikra szükség esetén számíthatnak. Az idősebbek családi életben való részvételének intenzitásával a netezők 59%-a teljesen elégedett – ugyanakkor, csak 46%-uk gondolja, hogy ez a helyzet az idősebb családtagok számára is teljes mértékben kielégítő. A rendszeres internethasználók szerint idősebb családtagjaik aktívabban szeretnének részt venni a család életében.
Milyen szerepe lehet ebben a folyamatban a digitális lehetőségeknek? A netezők fele teljesen vagy inkább egyetért azzal, hogy az új digitális kommunikációs lehetőségek használata megkönnyíti a családban élő idősebb generáció részvételét a családi életben. Ebben a család fiatalabb tagjai segítenek az idősebbeknek: a netezők 44%-ának családjában jellemző, hogy a fiatalabbak igyekeznek rávenni az idősebbeket az új digitális kommunikációs formák használatára, és a kérdezettek több mint felénél segítik az idősebbeket abban, hogy hogyan használják ezeket. Sőt, 29%-uknál az (is) jellemző, hogy digitális szolgáltatást vagy lehetőséget adnak, ajándékoznak idősebb családtagjuknak, elősegítve így az egymás közötti kapcsolattartást, az élmények megosztását. A családi együttlétet segítheti, erősítheti az is, ha a karácsonyi családi összejövetelbe egy távoli családtagot videóhívással, videóchattel tudnak bekapcsolni - ilyen az internetezők negyedénél fordul elő.
Karácsonykor meg akarjuk osztani egymással az élményt
A karácsonyi időszak „felpörgeti” a családi kapcsolattartást: tízből négy netező (39%) a háromnapos karácsonyi ünnep alatt a hétköznapokhoz képest nagyobb intenzitással tart kapcsolatot a vele nem együtt élő családtagokkal, s csak 5% kommunikál ilyenkor kevesebbet (felük esetében nem változik a kapcsolattartások intenzitása az ünnepek hatására). Az ünnepek alatt is leginkább mobilon és chat üzenetben kommunikálunk az éppen velünk nem lévő családtagjainkkal (69% és 48%), négyből egy netező használ ilyenkor vezetékes telefont. Az ünnepi időszakban felértékelődik a hagyományos postai úton történő és a közösségi média felületeken való kapcsolattartás szerepe is a mindennapokhoz képest, vagyis ilyenkor többen küldünk képeslapokat a távolabb elő szeretteinknek, és köszöntjük őket a Facebook-on vagy más közösségi média oldalakon.
Hogy hogyan tervezik együtt tölteni a különböző generációk az elkövetkező karácsonyt, mennyire ismerik egymás kívánságlistáját, és mit gondolnak a digitális ajándékokról – e témaköröket járjuk körbe hamarosan, az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” karácsonyi kutatásához tartozó további eredmények bemutatásával.
eNET – Telekom
Kapcsolódó cikkek
- A digitalizáció a siker kulcsa
- A netezők háromnegyede tudatosan fejleszti digitális jártasságát egyéni boldogulása érdekében
- eTrends Monitor: a készpénzmentes fizetés már népszerűbb a netezők körében
- Kutatás: az ingatlan.com az ingatlanhirdetési piac vezetője
- Az idősek sem maradhatnak ki a digitális világból!
- A hazai e-sport piac helyzete
- eNET kutatás a videojátékokról
- eTrends Monitor: Hatalmas potenciált rejt a hazai online fizetési piac
- A webáruházak körében az online marketing az abszolút győztes
- A netezők digitális trendekkel kapcsolatos elképzelései
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.