Bárki megtanulhat programozni, de sokan esélyt sem kapnak rá
Az IVSZ legfrissebb kutatása szerint 22 ezer informatikus hiányzik a magyar munkaerőpiacról, egyes becslések szerint pedig mára ez a szám eléri a 30-40 ezer főt, mégis még mindig sok olyan társadalmi csoport van, akik kevés lehetőséget kapnak a területre való bekapcsolódásra. Pedig a Green Fox Academy gyors felmérésében részt vevők háromnegyede szerint a digitális jártasság hiánya kifejezetten hátrányt jelent a munkaerőpiacon, tízből nyolcan pedig úgy látják, hogy a digitalizáció a meglévő munkájukat is átalakítja. A Green Fox Academy szerdai rendezvényén olyan szervezetek képviselői tartottak előadásokat, amelyek azért dolgoznak, hogy minél többen érvényesülhessenek a digitalizálódó világban.
A digitális az új normális
Minden ágazatban érzékelhető a digitalizáció térnyerése a telekommunikációtól kezdve az autóiparon át az egészségügyig. “Gyakorlatilag ott tartunk, hogy a digitális az új normális. Ha például veszek egy új fényképezőgépet, akkor ma már az a speciális, ha analóg gépet vásárolok, és ez egyre több dologgal lesz így” - mondta Major Gábor, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) főtitkára, aki nyitóelőadását azzal kezdte, hogy amit automatizálni lehet, azt automatizálni is fogják a jövőben. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a gyakori tévhittel ellentétben ez a trend nemcsak a fizikai munkások állását veszélyezteti, hanem az irodai dolgozókét is. A Green Fox Academy saját felmérése szerint ennek ellenére egyelőre kevesen gondolják, hogy az automatizáció miatt megszűnhet a munkájuk, mindössze minden tizedik megkérdezett tart ettől. A főtitkár szerint, amit biztosan nem tudnak majd gépekkel pótolni, az a kreativitás és az emberi kommunikáció.
Ezzel együtt egyre több informatikusra van szükség, és nemcsak Magyarországon, Európában összesen 1 millió IT-szakember hiányzik. A növekvő digitalizáció ezért bőven tartogat új lehetőségeket, amelyeket gyakorlatilag bárki megragadhat. “A programozást mindenki meg tudja tanulni, aki képes az algoritmikus gondolkodásra, de az járhat a legjobban, aki mellette máshoz is ért” - véli Gábor, aki szerint különösen sikeres karrier várja az agrár- vagy gazdaságinformatikusokat.
Karrier a hallássérülteknek
A SignCoders az összesen Magyarországon mintegy 360 ezer főt kitevő siketek és a nagyothallók csoportját próbálja bevonni a digitális világ alkotói közé. A startupot alapító Károlyi Antal célja, hogy sikeres programozócéget építsen, amely a közösség számára ma még nem létező karrier-lehetőségeket kínál. Ehhez a fogyatékosság mint narratíva újrakeretezése volt a kulcslépés, ami azt jelenti, hogy a hallássérültek nyelvi kisebbségként tekintenek magukra.
A csapatban jelnyelven kommunikáló hallássérültek és nem hallássérültek dolgoznak együtt. A meetup közönsége abból is ízelítőt kapott, hogy milyen nem mindennapi módon, a jelnyelv és testbeszéd elegyítésével, sokszor a számítógépet segítségül hívva kommunikálnak egymással. A SigCoders fejlesztői arra is több példát mutattak, hogy a digitalizációval megjelenő új kifejezéseket milyen érzékletesen követik le a jelnyelvben. Így például az IT-sok tipikus üzenetküldő platformját, a Slacket a program logójában megjelenő hashtag jellel, míg a HTML-t a programnyelv legtipikusabb elemével, a kacsacsőr zárójelek mutatásával jelelik.
Már gyerekkorban érdemes elkezdeni a bevonást
Szerémi Nóra, a Logiscool által létrehozott Digitális Tudásért Alapítvány koordinátora szerint látványosan növekszik az igény arra, hogy a gyerekek a digitális írástudás elsajátításának részeként ne csak felhasználói szinten ismerjék meg a szoftvereket, hanem a kódolásba is beletanuljanak. A Logiscool mellett a Skool is kifejezetten a gyerekeket célozza képzéseivel, ugyanakkor ők elsősorban a 8 és 18 év közötti lányokat szeretnék inspirálni. Guzsaly Péter, a projektet elindító alapítvány operatív vezetője elmondta, ehhez a szülők edukálása is szükséges, mert sokan hajlamosak az ismert sztereotípiák mentén gondolkodni lányuk jövőjéről.
A programozás az anyáknak is ideális lehetőség, hiszen a nők a gyermekvállalás után nehezen illeszkednek vissza a munkaerőpiacra. A szakemberhiány és az IT-cégek rugalmas hozzáállása együtt segíthet ezen a problémán. Ezt ismerte fel Utasi-Peszlen Rita, az Academy4MoMs társalapítója, aki szeptemberben indított programozóképzést a Green Fox Academy közreműködésével kisgyermekes anyukák számára. Rita azt reméli, hogy lassan szemléletváltás indul a hazai piacon, és minél több munkáltató belátja, hogy nincs értelme különbséget tenni apukák és anyukák között. Tapasztalatai szerint már most is vannak olyan cégek, elsősorban multinacionális vállalatok, amelyek kezdik felismerni, hogy érdemes a nők, köztük a kisgyermekes anyukák munkaerő-piaci integrálására több energiát fordítani.
Kapcsolódó cikkek
- Megállt a junior fejlesztői bérek emelkedése
- Felvették a versenyt a bootcampet végzettek az egyetemistákkal az idei Loxon Java Challenge-en
- Másfélszer többet kereshet, aki 4 hónap tanulás után programozóként helyezkedik el
- Egyre több kismama képzi át magát programozóvá
- #CodeLikeAGirl – mert a technológia világának szüksége van a lányokra!
- A lányoké a jövő az informatikában?
- Piaci körkép: átlagosan 4 hónap alatt és 1 millióért bárki szoftverfejlesztő lehet, akár állásgaranciával is
- A karrierváltás sikere programozóként garantált
- Több száz bajba jutott családnak segít mostantól egy új adatbázis
- Tizenhét ismert ember tesz hitet a programozás fontossága mellett
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.