Felfüggeszthetik a Facebook ÁSZF-jét?
Kiemelkedő jelentőségű ügy került az Európai Bíróság elé, amely erős hatással lehet a globális digitális gazdaságra is. Az ügy a legfrissebb állomása az Egyesült Államok bűnüldözési joga és az európai adatvédelmi szabályozás közötti ütközetnek, amely hivatalosan Max Schrems, osztrák adatvédelmi aktivista és a Facebook között zajlik. Ezt a kérdéskört fejti ki Kozma Zoltán, a DLA Piper Hungary ügyvédje.
Az eljárás nagy horderejű és minden olyan vállalkozás számára releváns, amelyek személyes adatokat továbbítanak az Európai Unió határait átlépve. Az Ír Adatvédelmi Biztos, Helen Dixon által kezdeményezett bírósági eljárásban, az Ír Legfelsőbb Bíróság 11 kérdéssel fordult az Európai Unió Bíróságához (EUB), két jogintézményt érintve, amelyek az Európából származó személyes adatok továbbításának engedélyezését körvonalazzák: az Általános Szerződési Feltételeket és az EU-USA Adatvédelmi Pajzsot. Amennyiben az EUB érvénytelennek nyilvánítja az Általános Szerződési Feltételeket és az EU-USA Adatvédelmi Pajzsot, annak meghatározó következményei lesznek. Ezen jogintézményeken kívül ugyanis (melyeket széles körben alkalmaznak az európai és Európán kívüli szervezetek a személyes adatok szabad áramlásának biztosítása céljából) jelenleg nem nagyon létezik olyan gyakorlati alternatíva, ami képes lenne legitimálni a személyes adatok rendszeres és állandó továbbítását az Európai Unión kívülre.
A BSA Software Alliance által rendelkezésre bocsátott bizonyítékok alapján, ha a határon túli személyes adatok áramlásában nagy mértékű zavar merülne fel vagy az adattovábbítás teljesen leállna, az Európai Unió GDP-jére gyakorolt negatív hatás elérhetné a 0.8% és 1.3% közötti értéket, amely a BSA álláspontja szerint megközelítőleg a 2012-ben Európában tapasztalt gazdasági visszaesés 3-4-szeresének feleltethető meg. Bár ezek a számok nem kerültek megerősítésre független szakértő által, azonban kétségtelen, hogy a fennakadás a határon átnyúló adatáramlásban jelentős mértékben negatívan befolyásolná a kereskedelmet és a gazdaságot.
Az Általános Szerződési Feltételeket és az Adatvédelmi Pajzsot széles körben alkalmazzák szervezetek, hogy legitimálják a személyes adatok továbbítását Európából. Van rá esély, bár nem bizonyos, hogy a Bíróság érvényteleníteni fogja az Általános Szerződés Feltételeket, és akár az Adatvédelmi Pajzsot is. Ha ez megtörténik, az adattovábbításukat ezen eszközökre építő vállalkozások bírságkockázattal és kártérítési igényekkel szembesülhetnek, amennyiben nem dolgoznak ki új eszközöket adattovábbításuk jogszerűvé tétele érdekében. Az Európai Unión kívülre adatokat továbbító vállalkozásoknak ezért erősen javallott még a Bíróság ítéletének megszületése előtt kidolgozni egy válságtervet. Erre még rendelkezésre áll megfelelő idő, ugyanis ítélet csak 2020 első felében várható.
Részletesebb információ az ügyről angol nyelven elérhető itt: https://blogs.dlapiper.com/privacymatters/schrems-2-0-the-demise-of-standard-contractual-clauses-and-privacy-shield/
Kapcsolódó cikkek
- Kilenc uniós országban indul kampány az online reklámiparban alkalmazott törvényellenes módszerek ügyében
- A nem személyes adatok szabad áramlása az EU-ban
- Global Data Protection Index: Hogy vagy, adatvédelem?
- Mi a közös a klímaváltozásban és az adatbiztonságban?
- A GDPR csak a kezdet volt – folytatódik a digitális világ akadálymentesítése
- GDPR tapasztalatok a régióban
- Távol-keleti nyitás a GDPR-ban
- 50 millió eurós adatvédelmi bírság a GOOGLE-el szemben
- Adatvédelmi nap: az OTRS megosztja tippjeit arról, hogy miként lehet védekezni a kibertámadásokkal szemben
- A közösségi oldalakon a felhasználók 81 százaléka nem érzi biztonságban személyes adatát
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.