Néhány éven belül mindenkinek lehet digitális identitása?
Virtuális “énünkkel” szinte minden olyan ügyet elintézhetnénk - akár egy okostelefonon is - , amelyhez eddig ügyfélszolgálatra kellett menni. Ez nem utópia vagy túlzás, a jogi és a technológiai keretek is adottak ahhoz, hogy az eddig papíron zajló, döntően személyes megjelenést igénylő ügyintézést áttereljük a digitális térbe.
Személyi, TB-kártya, digitális identitás
“Technológiai és jogi akadálya sincs ma már annak, hogy bárki papír helyett elektronikusan írjon alá bármilyen hivatalos dokumentumot. Amikor egy magánszemély, üzletember vagy egy szervezet részére létrehozunk egy digitális identitást, tulajdonképpen ennek a kereteit teremtjük meg. Azaz, hogy az adott alany képes legyen jogilag elismert, kontrollált, biztonságos és a virtuális térben is beazonosítható módon hitelesíteni bármilyen tranzakciót” – emeli ki Somkuti András a Docler Csoport elnöke, az e-aláírás-specialista NETLOCK ügyvezetője. „Jogi oldalról óriási előrelépés volt az egységes európai szabályozást biztosító eIDAS-rendelet és bár a technológia adaptációja még viszonylag alacsony szinten van, mi azt látjuk, hogy a következő években a digitális evolúció fénysebességre kapcsolhat. Nem utópia, hogy akár minden magyar ember és vállalat rendelkezzen digitális identitással. Mindez képessé teheti bárkit, hogy papír és toll nélkül, a személyes megjelenést kiváltva, távolról, a digitális térben maradva hajtson végre bármilyen jogilag elismert műveletet. Az, hogy van digitális identitásunk is, éppen olyan természetes lehet pár éven belül, mint az, hogy van bankkártyánk, okostelefonunk vagy TB-számunk” – foglalja össze a szakember.
________________
Így hozható létre a digitális identitás
Ahhoz, hogy egy szervezet vagy magánszemély rendelkezzen digitális identitással, arra van szükség, hogy egy hitelesítésszolgáltató létrehozzon számára egy egyedi és meghamisíthatatlan digitális azonosítót. Ez az azonosító teszi lehetővé, hogy minden kétséget kizáróan igazoljuk magunkat, cégünket a virtuális térben. Azt a folyamatot, amikor leellenőrzik és tanúsítják, hogy a digitális identitás valóban az adott szervezet vagy személy számára készül, hitelesítésnek nevezik. Amennyiben mindent rendben találnak, sor kerül a digitális identitás létrehozására, az ún. elektronikus tanúsítvány kiadására.
________________
Okostelefonra költözhetnek az ügyfélszolgálatok
„Számos iparágban a piaci verseny és a szabályozói környezet közösen kényszerítik ki a digitalizációt. Ilyen például a pénzügyi szektor is. Ennek egyik látható eleme, amikor a bankfiókban nem papíron, hanem tableten írunk alá. Vannak országok, ahol az állam ösztönzi a digitalizációt. Észtországban például az emberek jelentős része már rendelkezik a digitális identitással. A kényelem mellett az észtek rengeteget spórolnak mindezzel, számításaik szerint minden egyes e-aláírással 1 eurót. Magyarországon egyelőre inkább a nagy cégek járnak az élen, miközben egyre több kis- és középvállalat ébred rá a digitális átállással járó költségcsökkentés lehetőségeire. Látunk kedvező jeleket arra is, hogy a magyar állam még erőteljesebben nyisson ezen a területen” – teszi hozzá Somkuti András. A szakemberek szerint az e-aláírási technológiák rugalmasabbá és kényelmesebbé válásával - akár egy laptop, tablet vagy okostelefon segítségével is írhatunk alá elektronikusan - valamint az állam ez irányú kifejezett törekvésével egyre több folyamat kerülhet majd át közigazgatási szinten is a digitális térbe.
________________
Több milliárd oldalt spórolnánk évente
Hazánkban évente nagyjából 50 ezer tonna papírt használnak el üzleti célra, ez mintegy 10 milliárd oldal. Ennek direkt nyomtatási és papír költsége mellett, nem elhanyagolható a logisztikai költség sem például tárolni, visszakeresni vagy csupán eljuttatni, postázni a dokumentumokat az aláírókhoz és vissza. A digitális ügymenet kisebb cégek esetén is milliós költségcsökkenést jelenthet a papíralapúval szemben, míg állami szinten milliárdos megtakarításról beszélhetünk, nem számítva a gyorsabb, kényelmesebb ügyintézés lehetőségét az ügyfélélmény jelentős javulását. Az e-aláírás használatával közigazgatási okmányok, számlák, teljesítési igazolások, fuvarlevelek, orvosi leletek, munkaügyi dokumentumok, szerződések tömegei kerülhetnek át a digitális világba.
________________
Kapcsolódó cikkek
- A fejvesztett fejlesztés ellenszere
- Egyre többe kerül a pénzügyi szolgáltatóknak az internetes bűnözés elleni védekezés
- Itt a megoldás, hogy a szabadság alatt se álljon meg a cég
- Az ESET új Androidos zsarolóvírust fedezett fel
- A Fujitsu új megoldásával elfelejthetjük a jelszóhasználatot
- Ne csak a FaceApp miatt aggódjunk!
- EU-s tanúsítványt kapott az InfoScope mySigno rendszere
- Hatalmas robbanásra készülhet az online bankpiac egy új EU-s rendelet miatt!
- 20 évvel ezelőtt indult az e-hitelesítés magyarországi története
- Meghatározó magyar fejlesztés az e-aláírások piacán
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.