Átalakulóban a műszaki szakemberigény
Az ipari és környezeti változások utánpótlás-nevelés szempontjából kihívások elé állítják a műszaki szakmát, hiszen a digitalizáció okán egyre szélesebb szaktudásra van szükség. A vállalatok különböző aktivitásokkal, programokkal teszik vonzóvá a fiatalok számára a műszaki pályát, de valós megoldást a cégek, a szakmai szervezetek, valamint a pályaválasztás előtt álló fiatalok közötti párbeszéd jelenthet a szakemberhiány kérdésében. A Magyar Elektrotechnikai Egyesület (MEE) szervezésében immár ötödik alkalommal megvalósuló Mi a pálya? Műszaki pályaválasztó fesztivál országos roadshow formájában ismerteti meg a kapcsolódó szakterületeket, a lehetőségeket a fiatalokkal, interaktív módon edukálja a diákokat, valamint összehozza az érdeklődőket a vállalatok szakembereivel.
Modernizáció, digitalizáció, okos megoldások alkalmazása. A fejlődés, az új műszaki technológiák kivitelezése megfelelő mennyiségű és minőségi tudással rendelkező szakembert igényel, akiknek megszólítása és megtartása komoly feladatot ró a vállalatokra, valamint a szakmai szervezetekre. A jövőbe mutató iparági összefogás elengedhetetlen a szakemberhiány kezeléséhez, ezért a MEE a nagy energiapiaci szereplők, a kkv-k, továbbá az oktatási intézmények támogatásával immár ötödik éve rendezi meg „Mi a pálya? Műszaki Pályaválasztó Fesztivál” című rendezvénysorozatát, ami évente 11.000 fiatalnak segít a pályaorientációban.
„Pár éve még azt gondoltuk, hogy elegendő szakember van a pályán, azonban fel kell ismernünk, hogy valójában nem, mivel a műszaki szakmák rendkívül erős és gyors fejlődésen mennek keresztül. Ma már pl. egy villanyszerelő nem csak falat vés és vezetéket húz a falba, ennél sokkal komplexebbek a feladatai. Számítógéppel keresi a hibát, olvassa le a fogyasztásmérőket, drónt és hőkamerát használ. Fontosnak tartom, hogy a pályaválasztás előtt állók lássák, mennyire izgalmasak és sokrétűek a műszaki területhez köthető szakmák. Emellett az egyik leglényegesebb, hogy érezzék, számunkra Ők a legfontosabbak, lássák, milyen széles spektrumon kínálunk lehetőségeket, amelyekből megtalálhatják a számukra leginkább tetsző szakterületet” – mondta Gelencsér Lajos, a MEE elnöke.
„Az energetikában mára előtérbe került és nagy hangsúlyt kap az innováció. Azért, hogy a legjobb ifjú szakembereket tudhassuk a csapatunkban, kiemelten figyelünk a nálunk tanuló fiatalokra: napi gyakorlattal rendelkező, tapasztalt főállású mentorok segítik a diákokat, egyetemi hallgatókat, akik a vállalatunknál töltött idő alatt valós feladatokba nyerhetnek közvetlen betekintést. Elméleti és gyakorlati ismereteik így egymásra épülve, egymást erősítve fejlődnek” – tette hozzá Tóth Béla, az E.ON Hungária Zrt. igazgatóságának tagja.
A megfelelő képzéshez és mentoráláshoz hozzátartozik, hogy a leendő szakemberek még pályaválasztás előtt bepillantást nyerjenek abba, mit jelent egy-egy foglalkozás a mindennapokban. A Mi a pálya? mellett az NKM, a MEKH, a MAVIR és az ELMŰ önálló programokon keresztül kívánja bemutatni az érdeklődőknek, mit nyújthat számukra egy adott műszaki pálya.
A MEKH az Energiakövet elnevezésű programjának keretében természettudományos tárgyakat hallgató egyetemistáknak biztosít lehetőséget arra, hogy felhívják a jövő generációinak figyelmét az energiatakarékosság, az energiatudatosság fontosságára, hiszen minél több a jövőért tenni akaró fiatal, az elkötelezett szakember, annál inkább válik fenntarthatóvá a fejlődés. Scherer Zsolt, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) sajtófőnöke felhívta a figyelmet továbbá az október 11-én megrendezésre kerülő Erőművek éjszakája programjaira.
Az NKM a 8 éve indult Jedlik Ányos képzési program égisze alatt fiatal villanyszerelőkből képez speciális hálózati szerelőket fél éves időtartamban, 260 órában, két nap tantermi foglalkozással, 3 nap terepmunkával. Tóth József, az NKM Áramhálózati Kft. ügyvezetője megerősítette, hogy első pillanattól kezdve saját kollégaként tekintenek a résztvevőkre, ami elengedhetetlen a kölcsönös megbecsülés kialakításához. Ebben az évben már a 100. fiatal szerelő végez a programban.
A MAVIR a különböző korosztályok számára más-más mélységben nyújt megismerkedési lehetőséget a villamosenergia-szolgáltatással. A vállalat toborzó programjának egyik elemeként vesz részt az eseményen, valamint Mester Programjával szólítja meg a szakképzésben tanuló korosztályt. Bencsik Tibor, a MAVIR ZRt. üzemviteli igazgatója a rendezvényen kiemelte, hogy a képzés mellett a kiváló munkakörülmények, a munkabiztonság, ezenkívül a fiatalokat országszerte befogadó munkacsoportok kulcsfontosságúak a potenciális szakemberek megnyerésében.
„Vélhetően a hat állomásos, országos roadshow hatására is egyre magasabb a műszaki szakmákat választó diákok száma. Szeretnénk, ha ez a tendencia tovább folytatódna. Az ELMŰ arra törekszik, hogy pályaorientációs programjaival minden korosztállyal kapcsolatot teremthessen. Ezt többek között nyílt napokkal, osztálykirándulások szervezésével, Szakmák éjszakája programokon való részvétellel és nyári gyakorlatok biztosításával érjük el. Három műszaki egyetemmel szorosan, több területen együttműködve szólítjuk meg a felsőoktatásban résztvevőket” – tette hozzá Fodor József, az ELMŰ Hálózati Kft. ügyvezetője.
Az eseménysorozat szeptember 24-én, Budapesten vette kezdetét, november végéig pedig Miskolcra, Pécsre, Győrbe, Szegedre és Debrecenbe látogat el a pályaválasztó roadshow.
Kapcsolódó cikkek
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.