A munkafeladatok fele automatizálható
A magyar gazdaság és azon belül a retail szektor további dinamikus fejlődését leginkább a minél magasabb fokú automatizálásban kell keresni, amely a hatékonyság és a versenyképesség növelése mellett a munkaerőhiányt is enyhíti. Többek között erről beszélt a 8. Laurel Retail Konferencia megnyitóján a házigazda Laurel Cégcsoport tulajdonosa, Bessenyei István. A rendezvényen Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára Digitalizáció, kereskedelem címmel tartott előadást.
Magyarországon 2010 óta elsősorban a foglalkoztatottság emelkedése vált az európai szinten is kimagasló gazdasági növekedés legfőbb motorjává. Mértékadó elemzések, többek közt az amerikai McKinsey&Company nevű tanácsadó cég tanulmánya azonban emlékeztet; a munkavállalók számának gyarapodása közelíti a felső határt, miközben a munkaerőhiány továbbra is számos szektorban probléma. Ebben a helyzetben a versenyképesség megőrzésének legfőbb záloga a hatékonyság növelése lehet, aminek legjobb eszköze az automatizáció, a technológiai fejlesztés.
A potenciál ilyen téren hatalmas, az említett tanulmány 49%-ra teszi Magyarországon azokat a munkatevékenységet, amelyeket automatizálni lehet. Ez a szám még magasabb lehet a kereskedelemben, ahol nagy számban találni monoton, ismétlődésre épülő folyamatokat (pl. árufeltöltés, címkézés). A Retail konferencián ennek megfelelően bemutatkozott számos olyan innováció, amely segít fokozni a szektor vállalatainak termelékenységét.
Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára előadásában a képzés, ezen belül a digitális készségek fejlesztésének fontosságát emelte ki, mert mint mondta, egyaránt jelentős mértékben fejlődik a hagyományos kereskedelem digitalizációja és a digitális kereskedelem is.
A rendezvény egyik legjobban várt előadását a világ egyik vezető mesterséges intelligencia szolgáltatója, a Symphony RetailAI képviselője tartja. A Laurel cég nemzetközi partnere megoldásaival világszerte számos kiskereskedelmi vállalat sikereit alapozta meg.
Kapcsolódó cikkek
- Jelentősen nőtt a telepített kobotok száma
- Az ABB úszó apartmanból alakított ki űrkorszaki kabint
- Gépek állnak a kereskedelmi szektor növekedése mögött
- Az ABB a világ legkorszerűbb robotikai gyárát építi Sanghajban
- A MiR100 robotok jelentősen növelik a termelékenységet
- Az érzékelő-technológiák ereje és jelentősége
- ABB YuMi robot végzi az ATM-ek tesztelését
- Process Solutions: Nem sodorja végveszélybe az automatizáció a könyvelő szakmát
- Ilyen a munka MiR robotokkal a Ford üzemében
- A mesterséges intelligencia segítségével fejlődnek az együttműködő mobil robotok
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.