Folytatódik a PARIPA-program
Milyen módon lehet közelíteni az informatika oktatást és az ITC-cégek igényeit? Miként lehet megmutatni a hallgatóknak, hogy tudásuk a gyakorlatban milyen módon kamatoztatható? A harmadik évfolyamot indító PARIPA (Partnerségben az iparral) hallgatói képzési és ösztöndíjprogram éppen ezeket a célokat szolgálja. A DXC Technology második éve vesz részt a programban, idén ismét fogad hallgatót – a tavalyi mentorált mára már a cégnél dolgozik, a csapat teljes értékű tagja lett a programnak köszönhetően.
„Amikor idejöttem, a projekttémám még megfoghatatlan volt és nem hittem, hogy egy év alatt lesz valamiféle biztos hozzáértésem. Egy év alatt a csapat terelgetése révén akkora ismeretre tettem szert, hogy ha a jövőben hasonló projekt érkezik, akkor ahhoz biztos kézzel tudok nyúlni” – mondta Rudokász Tamás, a DXC Technology tavalyi mentoráltja, aki ma már a cégnél dolgozik és lassan az egyetemi tanulmányait is befejezi.
A PARIPA első évfolyama idén januárban végzett: ezzel 11 hallgató fejezte be a munkáját 6 partnercég K+F feladatain. Dr. Simon Vilmos, a BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék tanszékvezető-helyettese, a program igazgatója szerint a partnercégek és a hallgatók is elégedetten nyilatkoztak a három féléves közös kutatásról és a soft skill műhely nyújtotta személyiségfejlődésről.
„A PARIPA legnagyobb eredményei közé sorolható az, hogy a hallgatók megtanulnak önállóan dolgozni korszerű ipari feladatokon, elsajátítva a szakterület műveléséhez szükséges gyakorlati tudást és professzionális hozzáállást. De legalább ekkora eredmény, hogy amellett, hogy kiváló fejlesztők, kutatók lesznek emberileg is fejlődnek, megtanulnak csapatban dolgozni, megfelelően kommunikálni és prezentálni, illetve jobban átlátják a szakterületüknél tágabb összefüggéseket is” – mondta a program igazgatója.
„Legfőbb hozzáadott értéke a programnak az volt, hogy bekerültem egy olyan közegbe, ahol láttam, hogy ha odateszem magam, akkor produktív tagja tudok lenni a társadalomnak. A PARIPA előtt saját magamról nem ez a kép élt a fejemben. Az egyetemen nem éreztem, hogy a helyemen vagyok, aztán jött a program, ami épp azt mutatta meg, hogy de igen, van itt helyem” – mondta Rudokász Tamás, a tavalyi mentorált. Szerinte időmenedzsmentben és priorizálásban is sokat fejlődött az elmúlt egy évben, valamint a szakmai szókincse és a kommunikációs készségei is javultak. „A program nagyon motiválttá tett, rájöttem hogy az a gondolkodásmód és szorgalom, amivel nekimentem az egyetemnek, hosszútávon nem kifizetődő, a PARIPA-program ébresztett rá, hogy nagyon jó produktívnak lenni, és erre mindenkinek más a receptje – az enyém ez a program volt.”
„Kedvezőek a tapasztalataink a tavalyi programmal kapcsolatban, ezért nem is volt kérdés, hogy idén is csatlakozunk. Tamás, a tavalyi mentoráltunk a csapat tagja lett, úgy érezzük, hogy fontos célunkat értük el ezzel: sikerül bekapcsolnunk egy tehetséges fiatalt az általunk kezdeményezett technológiai-innovációs feladatokba” – mondta Czibók Zoltán, a DXC Technology ügyvezetője, aki kiemelte még, hogy a konkrét sikeren túl nagyon fontos, hogy olyan aktív együttműködés alakuljon ki az egyetemmel, melynek eredményeként ezt évről évre, programról programra meg tudják ismételni. Az első év tapasztalatai alapján erre komoly esélyt lát.
Idén Makara László, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Karán tanuló hallgató kezdi mentoráltként pályafutását a cégnél. „Az általam megpályázott terület az unsupervised gépi tanulás kutatás+fejlesztés. Ez annyit jelent, hogy egy előre nem ismert kimenetelű adathalmazban mintákat keresünk. Erre egy egyszerű példa: egy könyvtáros sok doboznyi könyvet kap, de ezekről nem tudja melyik milyen fajta, hogy kellene őket csoportosítani. A robot elkezdi őket kategorizálni, csoportokra bontja őket, első körben lehet nyelvek alapján, majd ezeket tovább kategorizálja témák szerint és szép lassan felépít egy rendszert magának. Egy ilyen mintakereső roboton fogok dolgozni” – mondta Makara László.
A PARIPA második évfolyamán 14 hallgató kezdte meg a munkát 7 partnercég vezetésével. Az idei, harmadik évfolyamban 9 céges partner (BHE Bonn Hungary, Bosch, Cloudera, DXC Technology, Ericsson, IBM Budapest Lab, NISZ Zrt, Morgan Stanley, Vodafone Magyarország) 16 K+F témájához választotta ki a mentorált hallgatókat.
„Érezhető kihatással van a PARIPA az egyetemi karrieremre is, mert látom hogy miért akarok lediplomázni, mi a célom, hová akarok eljutni a tanulásnak köszönhetően. Egy olyan embernek, aki nem rendelkezik kellő belső motivációval és nem elég fegyelmezett az önálló tanuláshoz, egy támogató munkahely meg tudja mutatni, hogy miért hasznos mindaz, amit az egyetemen oktatnak” – mondta Rudokász Tamás.
Kapcsolódó cikkek
- Kiber-fizikai rendszereket tudnak megvédeni a BME hallgatói
- Munkába állnak a programozó anyukák - végzett az első évfolyam
- A munkahely nem helyettesíti az egyetemi tanulást
- A Schneider Electric a jövő mérnökeibe fektet
- Egyetemi ötletek kaptak 9 millió forintos befektetést
- Az ABB értékes műszerekkel támogatja a BME szakmai oktatási tevékenységét
- Még képzettebb mérnökök kerülhetnek ki a BME-ről a thyssenkrupp Steering segítségével
- Nők (lányok) napja a BME-n
- A BME MIT FTSRG csapat 3. helyezést ért el az IoT fejlesztői versenyen
- Samsung tévéken gyakorolhatnak a jövő alkalmazásfejlesztői
Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját
Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.