Bemutatkozik az autonóm fúrórobot

forrás: Prím Online, 2020. január 13. 15:41

A Schindler – a világ egyik vezető felvonó- és mozgólépcső-gyártója – próbapro-jektet indított egy automatikus, önállóan üzemelő, robotizált rendszerre, amely felvonók beszerelésére szolgál. A vállalat ehhez a világújdonsághoz az ABB ipari robotját választotta ki.

A felvonók beszerelésénél a vezetősínek és a liftajtók precíz, biztonságos rögzítéséhez a liftakná-ban ankercsavarok használatosak – nagy mennyiségű ankercsavar. Minél magasabb az épület, annál több kell belőle.

 

„A beton liftaknában az ankercsavarok furatainak elkészítése fáradságos, monoton, fizikailag kimerítő feladat. A biztonságos, precíz munkavégzés nagyfokú pontosságot és teljes koncentráci-ót igényel” – magyarázta Christian Studer, a Schindler technológiai újdonságokkal foglalkozó részlegének vezetője. „A magasházakban a felvonó beszereléséhez több száz furatot kell létre-hozni az ankercsavarok számára. Mindez a liftaknát zajos, poros munkakörnyezetté, a benne történő munkavégzést pedig megterhelővé teszi.”

 

 

A Schindler automatizált, robot-rásegítésű szerelőrendszert fejlesztett ki a minőség, valamint a felvonót beépítő szerelőszemélyzet munkakörülményeinek javítása érdekében. A rendszer neve „Robotizált felvonószerelő rendszer” ("Robotic Installation System for Elevators - R.I.S.E.). A Schindler a próbaprojektet a zürichi ETH műszaki egyetemmel, valamint a svájci ABB Robotics szoftveres szakértőivel együttműködve indította el.

 

A robot fő feladata a furatok elkészítése és az ankercsavarok szerelése a liftaknában, azonban a rendszer ennél jóval többre is képes. Az önálló működésű szerelőrendszer az automatikus emelő segítségével független módon képes mozogni a szintek között – ilyenre még nem volt példa a történelem folyamán. „A tervezés során kihívásnak számított az is, hogy a robotot igen nehéz feladat úgy programozni, hogy milliméteres pontossággal mindig azonos koordinátákra készítse el a furatokat. A gép a liftaknában pozícióról pozícióra mozog, és a viselkedését képesnek kell lennie folyamatosan, dinamikus módon a fúrási koordinátákhoz alakítani” – magyarázta Studer.

 

 

A fúrási koordinátákat elméletben előre rögzítik. A munka megkezdése előtt azonban a robot megvizsgálja az akna falát, hogy nincs-e az útban például rejtett betonvas, ill. a beton felülete nem egyenetlen-e. A szerelőrendszer egy algoritmus segítségével kiszámítja a tűréseket, és ha szükséges, máshová helyezi át a furatokat.

 

A célra megfelelő robot megválasztása szintén kihívást jelentett a projektcsapatnak. Végül az ABB IRB 2600 robotja mellett döntöttek. – 1,65 méteres kinyúlásával és huszonkilenc kilogram-mos hasznos terhelésével ez a robot jól megfelelt a feladatra. Az ABB erős felépítésű ipari robot-jai amúgy is arról ismertek, hogy megbízhatóan képesek működni mostoha körülmények között is: ebben az alkalmazásban ez különösen fontos követelmény – mondta Studer.

 

 

„Az ipari robotok általában a gyár padlójára szerelve üzemelnek, és programjaikat a térbeli null-pontjukhoz viszonyítva hajtják végre. A „Robotizált felvonószerelő rendszer” ("Robotic Instal-lation System for Elevators - R.I.S.E.) prototípusában azonban az IRB 2600 egy platformra van szerelve, amelyet egy ideiglenes telepítésű emelőrendszer fel-le mozgat a liftaknában. A robot ebben a háromdimenziós térben nem volt képes mindegyik fúrási helynél visszaállni az új null-pontba, ezért bizonyos mértékben felül kellett bírálnunk a vezérlőt annak érdekében, hogy a robotkar minden alkalommal pontosan a furat koordinátáira állhasson” – magyarázta Studer.

 

Érzékelők ellenőrzik, hogy a furat a megfelelő helyen készült-e el, majd a robot beüti az anker-csavart, és tovább mozog a következő fúrási helyre – újra és újra, teljesen automatikus módon.

 

„A platformra kamerát is szereltünk, így a folyamat távolról is megfigyelhető, emellett a furat-készítéshez kapcsolódó összes adatot is dokumentálja a rendszer, mindazonáltal a működése teljesen önálló, azaz nincs szükség kezelőre a felügyelethez és a vezérléshez” – mondta Studer. Mindez azt jelenti, hogy a rendszert elegendő telepíteni a liftaknába, ahol az önállóan, megállás nélkül működik mindaddig, amíg az összes ankercsavar a helyére nem kerül.

 

 

A prototípus több új európai felvonórendszer szerelésénél sikerrel vizsgázott. „Az IRB 2600 egyet-len alkalommal sem hibásodott meg. Ez jól mutatja, mennyire erős felépítésű robotról van szó” – tette hozzá Christian Studer.

 

A 2019. áprilisban tartott Tall+Urban innovációs konferencián a Magasépület és Városi Élettér Tanácsa (Council on Tall Buildings & Urban Habitat) a Schindlert a „Robotizált felvonószerelő rendszer” ("Robotic Installation System for Elevators - R.I.S.E.) termékéért kiválósági díjjal tün-tette ki az Innováció kategóriájában. A Schindler egyre nagyobb mértékben tervezi használatba venni ezeket az autonóm rendszereket, melyek mindegyikét az ABB IRB 2600 robotjával szerelik majd fel.

 

„Az automatizálás népszerű témának számít az építőiparban” – mondta Studer. „A liftaknák egyszerű geometriájuknak köszönhetően különösen jó terepet adnak a digitális építéshez. Ezzel az autonóm rendszerrel a digitalizálás közvetlenül az építési területre vihető ki, hála a legfris-sebb fejlesztésű érzékelőrendszereknek, valamint az e világpremier sikeréhez elengedhetetlen, általunk fejlesztett mesterséges intelligenciának” – zárta mondandóját Studer.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01