Ilyen volt 2020 első negyedéve a hazai munkaerőpiacon
Ígéretesen alakult az év eleje a munkaerőpiacon a COVID-19 vírus miatti veszélyhelyzet kihirdetéséig. Március 11-ét követően a helyzet azonban drasztikusan megváltozott: a Profession.hu friss, reprezentatív felmérésének eredménye szerint tavalyhoz képest közel 5%-ot nőtt a munkanélküli státuszúak aránya, és minden harmadik álláskereső a koronavírus miatt kialakult helyzet miatt keres állást – ez jelenleg mintegy 400 ezer főt jelent.
Kifejezetten jól indult az év a hazai munkaerőpiacon. Január eléjétől március 11-ig – amikor a COVID-19 vírus miatt Magyarországon kihirdették a vészhelyzetet – 6%-kal növekedett az állásokra jelentkezések száma, az előző év ugyanezen időszakához képest – derül ki a Profession.hu saját adatbázisa alapján összeállított statisztikából.
Az üzleti támogató központok iránt robbanásszerűen nőtt az érdeklődés, hiszen ezen a területen 52%-os jelentkezésbővülést regisztráltak a Profession.hu szakemberei. Tetemes előrelépést látszott az egészségügy (26%), a szakmunka (16%) és az építőipar (15%) esetében is, de a szállítási, a banki, valamint az IT állásokra is 10% felett emelkedett a jelentkezők száma az egy évvel korábbiakhoz képest.
Több szektorban is nagy volt az aktivitás
A hirdetések számában az előző évihez képest nem volt jelentős változás, ám akad néhány terület, ahol markáns előrelépés történt. Az üzleti támogató központok esetében (+28%), ezen túl a mezőgazdaság (+26%), az egészségügy (+18%) és a bank és a biztosítási szektorban is (+11%) nagyot nőtt a vállalatok munkaerőkeresési aktivitása. Ezekkel együtt is a legtöbb hirdetést változatlanul a szak- és fizikai munka kategóriában jelent meg, ezt követte a pénzügy, az értékesítés, majd a gyártás-termelés.
Országrészeket nézve a közzétett hirdetések számát illetően Hajdú-Bihar megyében tapasztalták a legnagyobb élénkülést, 13%-kal. Abban továbbra sincs változás, hogy Budapesten, Pest megyében és Győr-Moson-Sopron megyében tették közzé a legtöbb hirdetést.
2020 első negyedévében folytatódott az a tendencia, amely szerint a vállalatok a jobb és képzettebb munkaerő elcsábítása érdekében igyekeztek minél vonzóbbá tenni az ajánlatukat. Ennek egyik egyértelmű jele volt a rugalmas munkaidő térhódítása a cégek kínálatában – az ilyen lehetőséget tartalmazó toborzások száma csaknem negyedével megugrott év elején.
400 ezren keresnek állást a koronavírus hatásai miatt
A járványügyi veszélyhelyzet március közeli kihirdetése a fent bemutatott, szépen alakuló helyzetet jelentősen módosította.
A Profession.hu friss, ezer fős, reprezentatív felmérésének eredménye szerint tavalyhoz képest közel 5%-ot nőtt a munkanélküli státuszúak aránya, és minden harmadik álláskereső a koronavírus következtében kialakult helyzet miatt keres állást. Ez jelenleg a 18-69 éves (online elérhető) munkavállalók körében 401 000 főt jelent.
Ennek következtében, a veszélyhelyzet kihirdetését követő hónapban 20%-kal nőtt a Profession.hu-n regisztráltak száma. Leginkább a ’futár’ és a ’home office’ szavakra történő keresések száma ugrott meg.
Számos területen változatlanul keresik a munkaerőt
A hirdetések számát illetően a legdrasztikusabb csökkenés a turizmus és vendéglátás területén volt tapasztalható – 91%-kal esett vissza az ilyen típusú hirdetések száma. De nagy visszaesés történt a marketing területén, az értékesítésben, az adminisztrációban, az ügyfélszolgálatok esetében és az építőiparban is. Mérsékeltebb volt visszaesés az IT-programozás, a gyártás-termelés terén, s a mérnöki kategóriákban is.
Számos területen viszont változatlanul keresik a munkaerőt, így továbbra is igény van például informatikai támogatás nyújtó szakemberekre, gyógyszerészekre, biztonsági őrökre, hálózati és rendszermérnökökre, szállítási, logisztikai vezetőkre. Kiemelkedő növekedés látható még a nagyobb élelmiszerláncoknál, akik leginkább bolti eladókat szeretnének felvenni a hirtelen megugrott forgalom kezelésére.
Hogyan látják a jövőt a magyar cégek?
A társaságok többsége jelenleg kivár, és azt figyeli, hogyan alakulnak a körülmények a következő hetekben, hónapokban.
„A legfrissebb adataink szerint a vállalati döntéshozók a következőképp látják jelenleg a helyzetet: a hétezer válaszadó 28 százaléka még nem tudta megmondani, milyen hatással lesz cégére a koronavírus okozta helyzet. Pontosan ugyanekkora arányban voltak azok is, akik úgy látják, egyáltalán nem érinti őket a válság. A válaszadók 6 százaléka bár továbbra is folytat toborzási tevékenységet, a korábbinál jóval kisebb mértékben teszi, 10 százalékuk hosszú időre leállította az új kollégák felvételét, míg 24 százalékuk csak átmenetinek gondolja a leállást. Az előttünk álló bizonytalan időszakban azok a vállalatok lehetnek sikeresek, akik képesek alkalmazkodni a megváltozott környezethez és tudatosan tervezik a visszaállás mikéntjét" – mutatott rá Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési vezetője.
Kapcsolódó cikkek
- Álláskeresés világjárvány idején: az online megoldásoké a főszerep
- Napról napra növekszik a rendelkezésre álló tehetségek száma
- A koronavírus miatt állásukat vesztett dolgozóknak segít egy új kezdeményezés
- Lassítottak a toborzásban, de optimisták a magyar cégek
- Mától ingyenesen lehet feladni álláshirdetéseket önkéntes és egészségügyi állásokra
- Naponta átlagosan 15 percet töltünk álláskereséssel
- Nagyon megugrott a szakmunkára jelentkezők száma
- 2020-as munkaerőpiaci trendek
- A magyarok több mint fele hajlandó lenne átképezni magát
- Hónapokba telik betölteni egy megüresedő állást
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.