Tévhitek és mítoszok a Cobotokról
Az innovatív és jövedelmező teljesítményen kívül a munkavállalók biztonsága egy másik védelemre szoruló terület a gyártási szegmens sikeres működésének érdekében. Bármilyen munkahelyi sérülést vagy betegséget a szigorú biztonsági előírásoknak megfelelően kell kiértékelni és a nagy többletköltségek a vállalatokat terhelik. A kockázatos helyzetek elkerülése érdekében, az ipari robotokat korláttal tartják távol a munkavállalóktól. Az együttműködő robotok teljes mértékben megváltoztatták a szabályokat és lehetővé tették a robotok telepítését a kis - és középvállalati szegmensben anélkül, hogy magasabb biztonsági infrastruktúra magasabb költségeket és értékes helyet igényelne.
A UR cobotok fő versenyelőnyei között szerepel a könnyű használhatóság, a gyors telepíthetőség és az intuitív programozást biztosító felhasználói felület, amely a robotkarokkal való közvetlen fizikai érintkezés révén is megvalósítható. Annak ellenére, hogy a UR cobotok a biztonsági előírásoknak megfelelően az élen járnak, működésükhöz számos mítosz és tévhit kapcsolható.
A robotok korlátok nélkül nem biztonságosak
Ez a legjellemzőbb mítosz, amely a sok cobot sikeres, gyakorlati telepítésének köszönhetően megcáfoltá vált. A Universal Robots cobotjai 17 biztonsági funkciót tartalmaznak, amelyek egyaránt beépítettek és testreszabhatók. A vész- vagy biztonsági leállítás a beépített funkciók közé sorolható, azonban a felhasználó testreszabhatja a robotok sebességét, a tagok forgását, az erőt, a lendületet, az teljesítményt, a megállási időt, a megállási távolságot és más egyéb paramétereket.
Az együttműködő robotok mindig biztonságosak
Egy másik szélsőséges vélemény, amely nem egyezik a valósággal. A teljes biztonság nem csak egy robotkarra értendő, hanem magába foglalja a hozzá kapcsolódó eszközt is. Ha a robotkar például vágó vagy heggesztő szerszámot használ, vagy potenciálisan veszélyes tárgyakkal dolgozik, akkor természetesen nem lehet biztonságos néhány külső biztonsági előírás nélkül. A piacon folyamatosan növekszik a robotkarhoz csatlakoztatható eszközt gyártó vállalatok portfóliója, amelyek különösen felelősek azok biztonságos működéséért.
A UR azon ügyfelei, akik használják a UR+ programot biztosak lehetnek abban, hogy a UR+ működtető egységeivel igazoltan biztonságos a UR cobot karok alkalmazása.
Minél nagyobb a robot, annál kevésbé együttműködő
Nagyobb teherbírású cobotok kialakításával, mint például a UR16e a 16 kg-os teherbírásával, az elmúlt évben a biztonságos együttműködés az egyik legvitatottabb kérdés lett. Minél nagyobb a robot, annál nagyobb a teherbírása, annál több energiát kell használnia az anyaggal való munkavégzéshez, és annál nagyobb kockázatot jelent üzemeltetői számára. Valójában a fő kérdés nem a robot mérete, hanem egy adott alkalmazás, és biztonsági paraméterek megfelelő testreszabása. A testreszabható paraméterek, amelyek lehetővé teszik a biztonsági szkennerek könnyebb integrálását, az összes e-Series cobot szerves részét képzik, beleértve a legújabb UR16e modellt is.
A biztonsági paraméterek testreszabása túl bonyolult
Általánosságban, a UR rendszerek tanúsítása az ISO 13849 szabványoknak megfelelően a D teljesítményszint alapján történik, és az ISO/TS 15066 által lehetővé válik a telepítés során a kockázatok és a követelmények felmérése. Habár a 42 000 globálisan telepített UR cobot 80%-a külső biztonsági ellenőrzés nélkül tevékenykedik, a Universal Robots mindig javasolja, hogy dolgozzanak ki egy kockázatértékelési programot az adott alkalmazási terület esetén. Az előre meghatározott biztonsági módok használatával a testreszabható paraméterek beállíthatók.
A cobotok veszélyessé válhatnak egy esetleges hekker támadás során
Ez a tévhit inkább okoz szenzációt, mintsem bemutatja a valódi helyzetet. Valójában a UR cobotok nem támadhatók meg olyan módon, hogy lehetőség nyíljon a beépített biztonsági funkciók megváltoztatására vagy kikapcsolására, amelyek MINDIG aktívak maradnak. Abban az esetben, ha jogosulatlan hozzáféréssel megkísérlik megváltoztatni működés közben a biztonsági funkciókat, akkor a cobotok automatikusan leállnak. Annak érdekében, hogy a rendszert újra tudják indítani, szükség van egy emberre a helyszínen, aki bármilyen lehetséges támadást felfedezhet.
Természetesen a cobotoknak meg kell őrizniük bizonyos nyitottságukat, abból a célból, hogy az ügyfelek tudják frissíteni a rendszert, testreszabhasssák az adott alkalmazási paramétereket vagy összekapcsolhassák más eszközökkel az automatizálási megoldások megvalósítása érdekében. Mindenesetre, a cobotokat alapvetően nem úgy tervezték, hogy az interneten keresztül csatlakozzanak, azonban abban az esetben, ha az ügyfelek ragaszkodnak hozzá, hogy online legyenek, akkor a felelőség az informatikai osztályukra hárul.
Kapcsolódó cikkek
- Az OnRobot bemutatja az “Eyes” 2.5D-s képfelismerő rendszert
- Ingyenes online automatizálási szemináriumot indít a Universal Robots
- Új lízing programot indít és bővíti partnereinek számát Magyarországon a Universal Robots
- Az OnRobot puha gripperével egyszerűbbé válhat az élelmiszeripari alkalmazások automatizálása
- Az automatizált csomagolás hasznos a KKV-k számára
- Miért van szüksége az FMCG szektornak automatizált belső logisztikára?
- Az ABB és a Covariant MI-vel támogatott robotikai megoldásokat fejleszt
- Az OnRobot bővíti termékcsaládját!
- Bemutatkozik az autonóm fúrórobot
- Az ABB robotjai segítenek ünnepi hangulatot varázsolni New Yorkban
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.