Készségek a művelt kaméleonok világában

forrás: Prím Online, 2020. május 4. 19:46

A közelmúltban számos írás, tanulmány foglalkozott azzal, hogy a felforgató technológiák térhódítása miként formálja át azokat a készségeket, amelyek a munkavállaláshoz és általában az életben való boldoguláshoz szükségesek a technológia által meghatározott jövőben. Mesterséges intelligencia, drónok és robotok, 3D-nyomtatás az egészségügyben, okostelefonok alkalmazása az érintés és kontaktusmentes szállításban, mobil munkaerő, online jelenlét a munkában és a hétköznapjainkban - immár nem jövőbeli, hanem napjainkban zajló folyamatok, amelyek jól példázzák azt, hogy a koronavírus miként forgatta fel pillanatok alatt a mindennapjainkat.

És azt is, hogy hogyan kapott főszerepet a technológia és az ember együttműködése, hogyan lett a digitális az új normális. Talán még soha nem voltunk rákényszerítve egy, a mostanihoz fogható sebességű alkalmazkodásra - hiszen a vírussal egyidőben nemcsak egy exponenciális technológia robbant be a hétköznapjainkba, hanem egyszerre több, egymás hatását és gyorsulását erősítve -, amelynek eredményeképpen elképesztő ütemben kell tanulnunk és formálódnunk.

 

„Mit tanultunk eddig a járvány jelentette kihívásból? Milyen készségek alkalmazására és továbbfejlesztésére volt ezidáig szükség ahhoz, hogy a váratlan helyzetre a körülményekhez képest gyorsan és jól reagáljunk? Illetve melyek lesznek azok a készségek, képességek, amelyeket jól tudunk hasznosítani később is, az új „normális” világban, ahol a bizonytalanság és a technológia használata átszövi mindennapjainkat. Biztosítóként különösen fontos, hogy felkészüljünk ezekre a kérdésekre. Azaz arra, hogy mire lesz szükségünk az új világunkban. Biztosítói létünk alapja a megelőzés, illetve a váratlan helyzetekre történő felkészülés. Az pedig látszik, hogy váratlan helyzetekben nem lesz hiány a jövőben, s ezek közös kezelése elengedhetetlen. Együtt kell tehát megtalálnunk és tökéletesítenünk a túléléshez szükséges készségeinket. A jövő kihívásaival foglalkozó videósorozatunk legújabb része a sikeres boldoguláshoz szükséges készségekkel, képességekkel foglalkozik, amelyben Nemes Orsolya generációkutató osztja meg velünk a gondolatait” – emeli ki Dorn Gabriella, Allianz Hungária Marketing és Kommunikációs vezetője.

 

 

Helló K-generáció! Mire készítsük fel a gyerekeinket? 

Nemes Orsolya generációkutató, az Allianz Hungária felkért szakértője szerint: „A koronavírus alapvetően alakítja át világunkat, már semmi nem lesz olyan a vírus után, mint előtte volt, alapjaiban változik meg a társadalmi működésünk. A történelem során a nagy krízisek rányomták a bélyegüket az egyes generációkra. A koronavírus megjelenése esetében is ez várható, gyakorlatilag egy új generáció, a K-generáció megjelenését is jelenti egyben, amely generáció számára most együtt alakítjuk a jövőt. Az emberiség élesben teszteli most, mi fontos, mi kevésbé, milyen képességeket kell továbbfejlesztenünk ahhoz, hogy egy, a mostanihoz hasonló megpróbáltatással a jövőben felkészültebben nézzünk szembe. A felforgató technológiák megjelenése és alkalmazása ezidáig is megkövetelte, hogy a fiatalokat olyan problémák megoldására és olyan technológiák használatára kell felkészíteni, amelyek még nem léteznek. Ahhoz, hogy az ismeretlen környezetekben fel tudják találni magukat, kíváncsiságra, kreativitásra, kritikus gondolkodásra, képzeletgazdagságra, rugalmasságra, problémamegoldó képességre, döntéshozatalra, együttműködésre való képességre, illetve empátiára van szükségük.”

 

A sikeres boldoguláshoz szükséges képességek, készségek listája, azok sorrendje időszakosan változik. A szakértő szerint a jelenlegi járvány például olyan tulajdonságok jelentőségét húzta alá, mint az empátia, a közösségben való gondolkodás és nem utolsó sorban pedig a felelősségvállalás. Ezek szerepe várhatóan felértékelődik, illetve korábban alulértékelt készségek, mint például az autonóm munkavégzés képessége előbbre kerülhet, a kommunikációs készségek jelenősége pedig kissé hátrébb szorulhat.

 

Művelt kamélonok között

„A jövőben a stabil személyiség és a korszerű tudás lesznek a legfontosabbak” - véli Nemes Orsolya. Ezek szükségeltetnek ugyanis ahhoz, hogy alkalmazkodjunk. A stabil személyiség alapját az emberi kapcsolataink és az azokból szőtt védőháló képezi. Akik tudják, hogy van egy háló mögöttük, amely elkapja őket, ha hibáznak, ismerik önmagukat, mernek kockáztatni, és képesek kapcsolatot teremteni, azokat egy bizonytalan világ kihívásai kevésbé viselik meg. A jelenlegi járványhelyzet egyben rendkívüli lehetőséget is jelent arra, hogy még szorosabbá szőjük e védőhálót a családunk, a szeretteink és a munkatársaink köré.

 

A sikeres alkalmazkodás másik lényeges eleme a korszerű tudás. Elengedhetetlen a komoly szakértelem, a széles körű tudás és a műveltség, hogy a meglévő ismereteinket bármikor képesek legyünk újszerű, kreatív módon felhasználni. Ez teszi lehetővé, hogy lépést tudjunk tartani a változásokkal, és képesek legyünk arra, hogy újra és újra feltaláljuk önmagunkat. A kreativitás, az innováció és a műveltség kéz a kézben járnak. Ahhoz, hogy kreatívak lehessünk, szükségünk van azokra az építőkockákra, amelyekből innovatívan tervezhetünk vagy újratervezhetünk.

 

Ténylegesen beköszöntött a művelt kaméleonok kora, itt az ideje, hogy időről időre újraképezzük magunkat, sőt akár rendszeresen szakmát váltsunk! A kulcsfontosságú terület tehát, amelyre fókuszálnunk kell a következő évtizedekben, nem más, mint az oktatás-nevelés területe.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01