Az ABB technológiáival közlekednek a Stadler jövőbeni vonatai
Az ABB több mint 180 millió dollár értékű megbízást kapott a svájci vonatgyártó cégtől, a Stadlertől. A rendelések alapján az ABB csúcstechnológiai szintű berendezéseket szállít 160 db vonatszerelvényhez és mozdonyhoz Európában és Észak-Amerikában. Az ABB akkumulátor- és vontatási rendszerei elősegítik a dekarbonizációs célok elérését, és támogatják az átállást a fenntarthatóbb e-mobilitásra.
A rendelések szerint az ABB vontatási berendezést szállít az Egyesült Királyságban működő Wales&Borders vasúti franchise vállalat 71 vasúti szerelvényéhez. A vontató berendezés a felsővezetékről, a generátorról vagy az akkumulátorból érkező villamos energiát a vontatómotorok meghajtására alkalmas, megfelelő feszültségű és frekvenciájú árammá alakítja. A 71 szerelvény közül 24 olyan fejlett technológiával lesz felszerelve, amellyel a szerelvények három üzemmódban is működhetnek, azaz a vonat hajtásához szükséges villamos energia a hosszláncrendszerű felsővezetékről, a dízelgenerátorról és az akkumulátorokról is biztosítható.
A lítiumion-akkumulátorcellákra épülő, nagy teljesítményű energiatároló rendszert Svájcban, az ABB badeni üzemében gyártják. Az innovatív rendszerrel a nem villamosított vágányszakaszokon a szerelvény a dízelmotor bekapcsolása nélkül tud közlekedni, ennek köszönhetően jelentős költségmegtakarítás érhető el, csökkenthető az ökológiai lábnyom, és a villamosítási igény is.
A Stadler által gyártott, 36 db CITYLINK járműcsaládba tartozó vasút-villamost (tram-train) az ABB vontató berendezésével és energiatároló rendszereivel fogják felszerelni. A fejlesztéssel egyrészt csökkenteni kívánják a káros anyagok kibocsátását a walesi Cardiffban és környékén, másrészt kiváltják a jelenlegi dízelvontatású járműflottát. A vasút-villamosok a villamosított vágányszakaszokon a felsővezetékről érkező villamos energiával üzemelnek, míg a nem villamosított szakaszokon akkumulátoros üzemmódban közlekednek.
A walesi projekten túl, a vontató berendezéseket több mint 100 darab, Németországban, Magyarországon, Olaszországban, Szlovéniában, Kanadában és az Egyesült Államokban közlekedő regionális vasúti szerelvényre és mozdonyra is telepíteni fogják, amivel javítani lehet a szolgáltatás minőségét, gyorsabbá tehetők a csatlakozások és bővíthető a fenntartható elővárosi forgalom is.
Magyarországon nyolc darab, az ABB berendezéseivel felszerelt „motorvonat” fog közlekedni Szeged és Hódmezővásárhely között, várhatóan 2021 szeptembertől. A Szeged–Hódmezővásárhely tram-train egy jelenleg építés alatt álló vasút-villamos rendszer a két település között. A kialakítandó tram-train közlekedés célja a vasúti infrastruktúra igénybevételével olyan közlekedési rendszer létrehozása, mely hozzájárul a közösségi közlekedés versenyképességének megtartásához, javításához, valamint lehetővé teszi a közúti gépjárműforgalom és az általa okozott környezeti terhelés csökkentését is. Ez a kedvezőtlen vonalvezetésű nagyvasúttal csak oly módon megvalósítható, ha összekötik a villamosközlekedéssel, így biztosítva a városok központjai között gyors és főként átszállásmentes kapcsolatot.
„Az ABB a svájci Badenben nemrég átadott gyártóüzemével tovább erősítette technológiai és piaci vezető szerepét a fenntartható mobilitás terén. A jövőben a teljes vontatási láncot egyetlen forrásból tudjuk majd szállítani az ügyfeleink számára” – nyilatkozta Morten Wierod, az ABB „Hajtások” üzletágának vezetője. „Az ABB sokéves tapasztalattal rendelkezik az alkalmazások széles köre, így többek között a villamosenergia-hálózatokat és a napenergia-rendszereket támogató energiatárolási rendszerek fejlesztése és gyártása terén. A Stadlerrel együttműködve most sikeresen fejlesztettünk ki energiahatékony és korszerű vontatási berendezéseket korszerű vonatok akkumulátoraihoz.”
Az energiatárolási rendszerek napjainkban szerves részévé válnak a vasúti járműveknek, és kulcsszerepet játszanak a fenntartható közlekedés megteremtésében. Ezen technológiák növekvő mértékű alkalmazása segíti a közlekedés dekarbonizálását, és számos előnnyel jár. Az előnyök között említést érdemel, hogy javítja az energiahatékonyságot, növeli az üzemeltetés rugalmasságát, csökkenti a pályamenti infrastruktúra költségeit, valamint a tulajdonlási költségeket is. Az ABB komoly hagyományokkal rendelkezik a vasúti szektor számára szállított innovatív és energiahatékony technológiák terén, és jelentős múltra tekinthet vissza a városi, intercity és nagysebességű vasúti hálózatok alkatrészeinek és alrendszereinek gyártása és szervizelése terén mind a vasúti infrastruktúra, mind a gördülőállomány tekintetében. Az ABB ügyfelei számára a vasúti berendezések és rendszerek teljes élettartamát átfogó szerviztámogatás is kínál. A globális telepített bázisához karbantartást és felújítást is nyújt.
Képek: Stadler
Kapcsolódó cikkek
- Az ABB nagyfeszültségű töltőket szállít a Volvo LIGHTS projekthez
- Az ABB 2020. első negyedéves eredményei
- Az ABB ingyenessé tette a digitális szolgáltatásokat
- Az ABB növeli az ügyfél-műveletekhez szükséges távkapcsolatainak sebességét
- Az ABB és a munkavállalói adománnyal segítik a Vöröskereszt Nemzetközi Bizottságát
- Itt az ABB elektromos hajtású autókhoz kifejlesztett töltőmegoldása
- Az ABB többségi tulajdonrészt szerzett a kínai Chargedot vállalatban
- Az ABB globális technológiai partnerként csatlakozott a Sauber Engineeringhez
- Az ABB és a Covariant MI-vel támogatott robotikai megoldásokat fejleszt
- Együttműködik az Eaton és a Green Motion
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.