A koronavírus-válság hatása az IT-területre Magyarországon
Itthon a vállalatok pár nap alatt, lényegében zökkenőmentesen álltak át az otthoni munkavégzésre – mutatta ki a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége (MVISZ) és az IFUA Horváth & Partners felmérése. A válaszolók 91%-a állította, hogy az átállás nagyon jól sikerült.
A felmérésben résztvevő szervezetek közel 40%-ánál mindenki otthonról kezdett dolgozni, s további 30%-nál a dolgozók több mint fele váltott home office-ra. A működés átszervezésében is nagyon gyorsak voltak a vállalatok: kétharmaduk már túl van azon, hogy az új körülmények között stabilizálja működését, s most új működési modellt alakít ki – ismertette a felmérés eredményeit Tanács Zoltán, az IFUA Horváth & Partners partnere az MVISZ digitális munkacsoportjának online ülésén.
Mint mondta, a válaszadók több mint kétharmada arra számít, hogy vállalatának árbevétele csökkenni fog. Mégis, több mint 40% szerint az IT költségvetését bővítik. A részletek azt mutatják, hogy a koronavírus-válság nagy változásokat hoz az IT munkájában, s ezek között vannak pozitívak és negatívak is. A vállalatok 22%-ánál indulnak új IT-projektek, miközben 16%-ánál szelektív módon leállítanak projekteket. 17%-nál rendeltek el létszámstopot, de 13%-nál bővítik az informatikai területet.
Jó hír, hogy a kialakult helyzet a válaszadók harmadánál pozitív irányba mozdította el az IT biztonságot, s 45%-nál a nagy terhelés ellenére sem változott a biztonság szintje. 23%-nál azonban a tömeges távmunka kikényszerítette a biztonsági szabályok enyhítését.
A válaszadók túlnyomó többsége, 80%-a úgy gondolja, hogy a válság hosszabb távon is pozitívan hat az IT, illetve a CIO szerepére. A többiek szerint ebben nem lesz változás, de rosszabbodásra senki sem számít.
Az MVISZ digitális munkacsoportjának ülésén beszámolt tapasztalatairól Svébis András, a MOL Nyrt. CIO-ja, Gál István, a MAVIR CIO-ja, Szöllősi Tibor, a Magyar Posta Zrt. IT üzemeltetési igazgatója és Fekete Csaba, a Szegedi Tudományegyetem Gazdasági Főigazgatóságának irodavezetője. Az elmondottak igazolták a felmérés megállapítását, mely szerint a magyarországi IT-szervezetek sikeresen álltak helyt a koronavírus-válságban. Mint Strausz György, az MVISZ elnöke, a Stelius csoport CIO-ja záró előadásában rámutatott, az IT-szervezetek jól jöttek ki ebből a nehéz helyzetből, s most már az a kérdés, hogy a jövőben hogyan tudják hasznosítani a róluk kialakult pozitív képet.
A felmérésről
A Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége és az IFUA Horváth & Partners idén április-májusban végzett felmérést arról, hogy a koronavírus-válság hogyan hatott a vállalati IT szervezetekre. Tíznél több iparágból 78 informatikai vezető töltötte ki a felmérést, a kitöltők fele ezernél több embert foglalkoztató nagyvállalatnál dolgozik.
Kapcsolódó cikkek
- Ingyenes segélyvonal egészségügyi dolgozóknak
- A SZTAKI segítségével elsőként sikerült genetikai alapon modellezni a járvány magyarországi terjedését
- A turizmus újraindulására vírusmentes tisztasági protokollal állnak készen a különjárati buszok
- Bárki küldhet kávét a kórházakban robotoló hőseinknek
- Telefonunkban tárolhatjuk hiteles koronavírustesztünket egy magyar fejlesztésnek köszönhetően
- Ezek a stabil és fejlődő iparágak a járványhelyzetben
- Többet és többször rendelünk online
- Már elérhetők az államilag támogatott kurzusok a Codecoolnál
- Az informatikusok 30%-a egyáltalán nem fél attól, hogy elveszíti munkáját
- Koronavírus: Hogyan dolgozzunk az irodától távol?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.