Intelligens algoritmus állítja össze az iskolai menüt
Az ENSZ világélelmezési szervezete, a World Food Programme integrált információs rendszerének segítségével ugyanannyi pénzből jóval több gyermeknek lehet tápláló ételt biztosítani az elmaradott országokban. Az online eszköz fejlesztésében a legnagyobb magyar big data cég, a Starschema is jelentős szerepet vállal.
A világ 60 legszegényebb országában a számítások szerint nap mint nap több mint 70 millió gyermek érkezik éhesen az iskolába. Bár többségük legalább egyszer kap ételt a helyszínen, annak minősége és tápértéke a legtöbb esetben nem éri a megfelelő szintet.
A World Food Programme (WFP) 2019-ben egy olyan információs rendszer fejlesztésébe kezdett, amely innovatív megoldást ad a problémára. A PLUS School Menu Optimizer névre keresztelt eszköz egy rendkívül összetett algoritmus segítségével állít össze komplett menüsorokat az egyes iskolákra szabva. A számítások során olyan adatokra támaszkodik, mint a lokális termelőknél elérhető alapanyagok, szezonális kínálat, árak, szállítási költségek, helyi étkezési szokások és receptek.
A rendszer első éles bevetésére 2019 második felében került sor az ázsiai Bhután egyik elmaradott régiójában. A végeredmény igazolta a fejlesztők várakozásait: a szoftver használatával az ugyanazt a tápértéket tartalmazó ételadagot 20 százalékkal kisebb költséggel állították elő, míg a rendelkezésre álló pénzkeretből összességében 70 százalékkal több élelmiszert szereztek be a helyi termelőktől.
Az üzleti intelligencia és big data szolgáltatásokat nyújtó Starschema Kft. idén januárban csatlakozott a projekthez. A magyar csapat felelős elsősorban az összetett fejlesztési munka technikai hátterének biztosításáért, a kapcsolódó rendszerek integrációjáért és azért, hogy a bonyolult kalkulációk elvégzéséhez megfelelő számítási teljesítmény álljon rendelkezésre. Részben a Starschema szakértőinek munkája teszi lehetővé, hogy a WFP már idén további országokra terjessze ki az iskolai étkeztetést támogató programját.
A Starschema és az ENSZ együttműködése egészen 2017-ig nyúlik vissza. A világszervezet és annak intézményei azóta alkalmazzák a budapesti csapat fejlett adatelemzési és adatvizualizációs megoldásait. Földi Tamás, a Starschema ügyvezetője szerint a cég évek óta tudatosan keresi az ilyen jellegű kihívásokat. „A WFP-vel közös munka a társadalmi felelősségvállalás egy újabb megnyilvánulása részünkről, amikor anyagi támogatás helyett saját szaktudásunkat rendeljük egy fontos ügyhöz. Az egészséges és jól táplát gyermekek jobban tanulnak, és nagyobb eséllyel lesznek képesek olyan ismereteket elsajátítani, amelyek birtokában jobb és teljesebb életet élhetnek. Jó érzés, hogy ehhez közvetve és közvetlenül is hozzájárulhatunk munkánkkal” – fogalmazott Földi Tamás.
Kapcsolódó cikkek
- Koronavírus: nemzetközi nagyvállalatok használják a magyar big data cég új pandémia adatbázisát
- Az USA után Európában is hódít a vezető magyar big data cég
- Magyar IT-fejlesztéssel elemzik az afrikai és ázsiai gyerekek kézmosási szokásait
- Lendületesen terjeszkedik az USA-ban a legnagyobb magyar big data cég
- Magyar big data megoldás állja útját az afrikai fertőző betegségeknek
- 5 millió dolláros tőkeinjekciót kap a legnagyobb magyar big data cég
- Magyar Big Data cég száll be az éhezés elleni globális küzdelembe
- Egy magyar adatmáguslány inforgrafikájával kampányol az UNICEF
- Továbbra is a leggyorsabban növekedő magyar big data vállalkozás
- Amerikában terjeszkedik a Starschema Kft.
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.