Európai összefogás a biztonságos ember-gép kapcsolatért

forrás: Prím Online, 2020. szeptember 9. 16:35

A 12 tagállam 35 intézményéből álló HumanE-AI-Net kiválósági hálózat mesterséges intelligenciával foglalkozó európai kutatóközpontokat, egyetemeket és ipari szereplőket tömörít a DFKI német mesterséges intelligencia kutatóintézet vezetésével. A HumanE-AI-Net célkitűzése speciálisan európai feltételekre és igényekre szabott, emberközpontú, társadalmilag felelős és ugyanakkor a globális tudományos és technológiai fejlődés élvonalába tartozó, versenyképes mesterséges intelligencia fejlesztése. 

A HumanE-AI-Net kutatói hálózat a szemünk előtt zajló technológiai áttörés kutatás-fejlesztési bázisának kiszélesítésével robusztus, megbízható mesterséges intelligencia rendszerek fejlesztéséhez járul hozzá, amelyek képesek az emberekkel a megfelelő interakcióra komplex társadalmi körülmények között. Technológiai fókuszában a gépi tanulás, érvelés és tervezés, multimodális érzékelés és modellezés, számítógépes látás, beszédfelismerés, ember-gép együttműködés és interakció áll.

 

Az induló kutatási együttműködés az új technológiai eredményeket tágabb társadalmi, etikai kontextusba helyezve nagy hangsúlyt fektet az embert segítő, támogató, az emberrel együttműködő mesterséges intelligencia koncepciójára. Tevékenységének fontos irányát jelenti a mesterséges intelligencia megbízhatósága, a gépek által hozott döntések magyarázhatósága, a felhasználói bizalom felkeltése, a felelős mesterséges intelligencia jogi és etikai alapjai. Ezen felül ösztönözni kívánja az innovációs ökoszisztémák fejlesztését, valamint a kutatói mobilitást és szakemberek képzését a mesterséges intelligencia területén.

 

 

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) oldaláról tervezett kutatások támogatják az orvosok és egészségügyi dolgozók munkáját a szélesebb körben kiterjesztett intelligencia (augmented intelligence) segítségével a diagnózis felállításában, a terápia és utánkövetés esetében, illetve monitorozást és aktív segítségnyújtást céloznak. Alkalmazási területek a pszichiátria területén elsősorban a poszttraumás stressz szindróma, depresszió és autizmus, míg a radiológia esetében az orvosi képalkotó eljárásokkal kapott leletek kiértékelése. A kép-, beszéd- és videóelemzésből származó nagy mennyiségű adat gépi feldolgozása, valamint a gépi javaslattétel kiszélesíti az orvosok lehetőségeit a legmegfelelőbb döntések meghozatalában. 

 

Az ELTE részvételét az Informatikai Kar Mesterséges Intelligencia Tanszéke koordinálja a Természettudományi Kar Fizikai és Matematikai Intézetének részvételével. Az Informatikai Karon a Mesterséges Intelligencia Tanszék mellett több másik tanszék is részt vesz a munkában az interakció összetett szoftverigénye és az orvosi minőségellenőrzési követelmények miatt. A Természettudományi Karon a Komplex Rendszerek Fizikája Tanszék és a Matematikai Intézet Mesterséges Intelligencia Kutatócsoportja az ezirányú alap- és alkalmazott kutatási tevékenységben szerzett tapasztalataival és kimagasló eredményeivel támogatja a munkát.

 

A Horizon 2020 európai kutatási program keretében létrejövő kiválósági központban való magyar részvétellel jelentősen bővül az ELTE kutatóinak lehetősége, hogy vezető európai egyetemekkel és ipari szereplőkkel együttműködésben szerepet vállaljanak az EU mesterséges intelligencia stratégiájának megvalósításában, a mesterséges intelligencia európai arculatának megteremtésében.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01