Álláspiac 2020: mesterséges intelligencia segíti a legjobb jelentkezők kiválasztását
A koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt több iparágban is a korábbi keresleti álláspiac kínálatiba fordult – vannak területek, ahol háromszor annyi jelölt verseng egy pozícióért, mint korábban. Ebben a megváltozott helyzetben a kiválasztást végző szakembereknek nagyobb szüksége van az innovatív megoldásokra, mint valaha. A Profession.hu munkaerőközvetítéssel foglalkozó üzletága, a Profession Services, Magyarországon elsőként használ olyan, a kompetenciák mérésére szolgáló mesterséges intelligencia alapú eszközt, mely a gyors, objektív döntéshozatalban segíti a toborzókat.
A koronavírus-járványt megelőzően hazánk álláspiacára számos szektorban a túlkereslet volt jellemző: a vállalatok változatos módokon próbálták magukhoz vonzani az álláskeresőket. Miután a tavaszi hónapokban az álláshirdetések száma drasztikusan visszaesett, a legtöbb iparágban a keresleti irány erősen kínálatiba fordult, ami az érintett területeken a jelentkezések triplázódását hozta magával. És bár az álláspiac tavasz óta folyamatosan stabilizálódik, az álláshirdetések száma még nem érte el a tavalyi év azonos időszakának eredményeit. Sok esetben a cégek tehát a korábbinál jóval több jelentkező között válogathatnak. Hogyan választják ki az adott pozícióra leginkább alkalmas jelölteket? Magyarország piacvezető állásportáljának munkaerőközvetítéssel foglalkozó üzletága, a Profession Services, erre kínál egy új, hazai piacon egyedülálló megoldást.
Megváltozott dinamika
Az álláspiac dinamikájának átalakulása egyértelműen látszik, ha a Profession.hu rendszerében 2019 nyári hónapjainak jelentkezésszámait összevetjük 2020 nyári hónapjainak adataival: nincs olyan kategória, ahol eltérő mértékben bár, de ne nőtt volna az egy álláshirdetésre eső jelentkezések száma. Az értékesítés, kereskedelem területén meghirdetett állások esetében például 90 százalékkal nőtt az egy pozícióra eső jelentkezők átlagos száma, a marketing-média-PR területen pedig a jelentkezésszámok 121 százalékkal nőttek tavaly nyárhoz képest. De az IT programozás, fejlesztés (73 százalékkal), a mérnöki pozíciók (64 százalékkal), a pénzügyi, könyvelői állások (62 százalékkal), az IT üzemeltetés, telekommunikáció (61 százalékkal), vagy éppen a cégvezetői, menedzseri állások (51 százalékkal) is a korábbinál jóval több jelentkezőt vonzottak.
Fontos megjegyezni, hogy nem minden munkakör esetében jelenthetnek segítséget a kiválasztásban a mesterséges intelligencia alapú megoldások, de a fent említett pozícióknál például jelentősen meggyorsíthatják a legjobb jelölt megtalálásának folyamatát.
Segít a mesterséges intelligencia
A fentiek miatt a proaktív toborzás helyét fokozatosan a célzott kiválasztás veszi át, mely során a munkáltatóknak olyan megoldásokra van szüksége, melyekkel nem csupán időt takarítanak meg, de a megfelelő eredményeket is garantálják. „Ez a komplex helyzet ösztönzött minket arra, hogy Magyarországon elsőként és egyedülállóan integráljunk szolgáltatásainkba egy olyan, mesterséges intelligencia alapú eszközt, amely valódi, értékteremtő segítség lehet ügyfeleinknek ebben az új kihívást jelentő időszakban, extra költség nélkül” – mondta el a mostantól a Profession.hu ügyfelei számára is elérhető Interviewmocha bevezetéséről Szigeti Nikoletta, a Profession Services vezetője.
Az Interviewmocha a világ egyik legnagyobb kompetenciateszt adatbázisa, több mint kétezer, szakértők által validált és kétmillió jelölt által már kitöltött kompetenciatesztet tömörít, és az adatalapú, objektív szakmai döntéshozatalban támogatja a kiválasztást végző HR-eseket. Elsősorban a digitális készségek mérésére fókuszál, de olyan nélkülözhetetlen kompetenciák is tesztelhetők általa, mint a stratégiai tervezés, az analitikus gondolkodás vagy az időgazdálkodás. Jelenleg húsznál több kódnyelv is elérhető a rendszerben, ahogy a szakmai nyelvtudás felmérésére is kínál alternatívákat, angolul, németül franciául és spanyolul, ráadásul az adatbázis folyamatosan bővül az új generációs készségekkel, gyorsan lekövetve a piac elvárásait.
A jelölteknek is megéri
A rendszer releváns eredményekkel tudja árnyalni és meggyorsítani akár az online, akár az élőben zajló szűrési folyamokat, kiegészítve a hagyományos interjúköröket, netán helyettesítve is egyes lépéseket. „A szakmai megfelelőség kérdését így sokkal egyszerűbb letisztázni és több kapacitás marad a csapatba illeszthetőség és értékegyezések kiderítésére. Nem mindegy azonban, mikor kerül sor a tesztekre a kiválasztási folyamatban: minden esetben érdemes első lépésként a személyes benyomásra helyezni a hangsúlyt, vagyis munkáltatóként bemutatkozni, és ha ezen a ponton megvan a szükséges összhang, csak azután ajánlott mélyebbre menni” – figyelmeztet Szigeti Nikoletta.
A kompetenciatesztek felülete felhasználóbarát, mobilra is optimalizált, a teszteket magyarázat előzi meg, és szükség esetén próbateszt kitöltésre, vagy ismételt válaszadásra is van lehetőség. A rendszer továbbá csalásgátló funkciókkal is rendelkezik. És bár a jelöltek részéről nagyobb elköteleződést kíván egy órás teszt kitöltése, mint a korábban megszokott, gyors interjúfolyamat, ők is profitálnak a kitöltéséből. Ahogy az ügyfelek riportot kapnak a jelöltek kompetenciaszintjéről, úgy kapják meg eredményüket a kitöltők is, vagyis ők egy hiteles referenciával egészíthetik ki a pályázatukat.
„A készségtesztelő rendszer tehát a folyamat minden szereplője számára pozitív hozadékokkal jár, egyszerre élményelem és releváns mérőeszköz, ami a mesterséges intelligencia valamennyi előnyét ülteti át egyszerűen, mégis hatékonyan a mindennapi gyakorlatba” – összegzi a szakértő.
Kapcsolódó cikkek
- Naprakész üzleti tudás másodpercek alatt
- Kettészakadt a munkaerőpiac: egyes állásokra akár 200-szoros is lehet a túljelentkezés
- A SZTAKI vezetésével indultak el az új kutatólaboratóriumok
- Hogyan készülhetnek fel a munkaadók a koronavírus második hullámára?
- A második hullám lehet az igazi erőpróba a munkaerőpiacon
- Álláskeresés koronavírus idején
- A ruhavásárlás jövője – a méretkalkulátortól a mesterséges intelligenciáig
- A felhőből foglalkoztathatnak mesterséges intelligenciát a hazai vállalatok
- Európai összefogás a biztonságos ember-gép kapcsolatért
- Kibervédelem, adattudomány és agilitás
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.