2021 választóvonal lesz az elektronikus hírközlésben
Az európai uniós új elektronikus hírközlési kódex hazai érvényesülésének vizsgálatát állítja középpontba a hírközlési hatóság a 2021-es piacfelügyeleti tervében.
Jelentős változásokat hoz az új EU-s szabályozás
Az új európai uniós keretszabályokat tartalmazó Európai elektronikus hírközlési kódex – amelynek előírásait az elektronikus hírközlésről szóló törvény és az ahhoz kapcsolódó NMHH-rendeletek módosításai ültetnek át a hazai jogrendszerbe – a jövő évtől alapjaiban érinti a hírközlési szolgáltatók működését és a hatóság felügyeleti munkáját. Egyrészt jelentősen bővül a szabályozás hatálya alá tartozó szolgáltatások köre (pl. ide tartoznak már az e-mail-szolgáltatások és az M2M – machine-to-machine, gépek közötti – szolgáltatások). Másrészt megváltozik a szolgáltatási kategóriák elnevezése is, például a korábbi telefon- és mobil rádiótelefon szolgáltatások fogalmát felváltja a számfüggő személyközi hírközlési szolgáltatások kifejezés.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ehhez igazodva 2021-ben azt kíséri majd figyelemmel, hogy a szolgáltatók felkészültek-e az új szabályokra és alkalmazzák-e azokat a gyakorlatban, többek között az előfizetői szerződésre vonatkozó, jelentősen módosult, alapvető szabályokat.
A hírközlési szolgáltatóknak csak készülékvásárláskor, az előfizetők kérése alapján lehet kétéves határozott idejű előfizetői szerződést kötniük, egyéb esetekben a határozott idő maximum egy év lehet. Az NMHH 2020 után jövőre is ellenőrizni fogja ennek betartását mind a szolgáltatók általános szerződési feltételeiben (ÁSZF), mind a követett gyakorlatban.
A hírközlési hatóság jövőre kiemelten ellenőrzi a szolgáltatók hibakezelését, ugyanis ez ügyben évről évre sok panasz érkezik a hatósághoz. A mobiltelefonos, mobilinternetes és a televíziós szolgáltatásoknál a hibakezelésben a szolgáltatóknak rögzített eljárásrendet kell követniük, például a határidőn túli hibaelhárításkor kötelesek kötbért fizetni, de az NMHH-hoz érkező kérelmek tanúsága szerint a szabályokat sokszor nem tartják be.
Postai szolgáltatások, rádiós és villamos berendezések
A postai szolgáltatások piacán az NMHH többek között ellenőrzi a szolgáltatóknál a felhasználói panaszok kezelését és az egyetemes postai szolgáltatásokat ellátó Magyar Posta Zrt.-nél a minőségi követelmények teljesülését, amihez próbaküldeményekkel végzett méréseket is felhasznál. A hatóság 2020-hoz hasonlóan jövőre is figyelmet fordít arra, hogy felderítse a hatóság engedélye vagy bejelentés nélkül postai szolgáltatást nyújtó cégeket. A hírközlési hatóság azt is ellenőrzi, hogy a különböző postai közvetítők – amelyek például egy-egy cég küldeményeit összegyűjtik és feladják, vagy a postáról kiszállítják a nekik érkezett küldeményeket – végeznek-e olyan tevékenységet, amely már postai szolgáltatásnak minősül – ez ugyanis a tevékenységtől függően bejelentéshez vagy engedélyhez kötött.
A hatóság 2021-ben továbbra is ellenőrizni fogja a rádióberendezéseknél és a villamos berendezéseknél (mint pl. mosógépek, mikrohullámú sütők), hogy a gyártók és a forgalmazók betartják-e az elektromágneses összeférhetőségre vonatkozó előírásokat. A piacon ugyanis csak olyan elektromos berendezések lehetnek forgalomban, amelyek a működésük során nem okoznak káros zavarást a különféle vezeték nélküli hálózatok és rendszerek működésében. Az NMHH ellenőrzi majd, hogy a berendezések gyártói, valamint a forgalmazásban résztvevő szereplők betartják-e a rájuk vonatkozó kötelezettségeket.
A teljes felügyeleti terv elolvasható a hatóság honlapján.
Kapcsolódó cikkek
- Három szolgáltató vehet részt az NMHH ősszel meghirdetett frekvenciaértékesítésén
- 33,8 millió forint műszaki támogatás közösségi médiaszolgáltatóknak
- Hiánypótló űrtávközlési szakirodalom az NMHH szakembereitől
- Tovább növekszik a telefonos mobilnetet használók száma
- Hamarosan több mint 560 filmet lehet megnézni a Mecenatúra Mozival
- Többet telefonáltunk és interneteztünk a koronavírus hatására
- Hazánkban elsőként továbbított röntgenfelvételt egy diák 5G-n keresztül
- Így vásároljunk mobiltelefont idős hozzátartozóinknak karácsonyra
- Médiatanács: Összesen 440 millió forintot kaphatnak a televíziók és rádiók működési költségeikre
- Médiatanács: Jövőre 1,44 milliárd forintot nyerhetnek el a médiaszolgáltatók különböző támogatásokra
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.