Így használd jól a műanyagot
Több ezer féle műszaki műanyag létezik ma már, de az emberiségnek meg kell tanulni használni azokat. A műanyagot átoknak nevezni túlzás, mert ha fémekkel kellene helyettesíteni azokat, sokkal körülményesebb és bonyolultabb folyamatokat eredményezne a hétköznapokban is. Kancsár Zoltán, 'etikus fröccsöntő' arról beszélt, van hova fejlődnie Magyarországnak a műanyagok újrahasznosításában. Ennek egyik leghatékonyabb módszere a fröccsöntés, ami gyakorlatilag hulladékmentes feldolgozást biztosít.
Néhány évtizeddel ezelőtt még hallani sem lehetett arról, hogy létezik jó és rossz műanyag, az egyetemeken is csak a különböző típusokról és azok hasznáról tanultak a hallgatók. A világ mára odáig fejlődött, hogy több ezer féle műszaki műanyag található a piacon, melyekkel elsősorban az autóipart szolgálják ki.
Kancsár Zoltán, a Mould Kft. ügyvezetője arról beszélt, a műanyagokat alapvetően két nagy csoportra lehet osztani: a hőre keményedő műanyagok közé tartozik például a bakelitlemez vagy a régebbi gyártású telefonok burkolata, a hőre lágyuló blokkhoz pedig az újrahasznosítható műanyagokat soroljuk.
„Ezekből újra termék lehet, mást lehet belőlük gyártani és nem szükséges az egész láncolatot kőolajból újra előállítani. A fröccsöntésnek nagy előnye, hogy gyakorlatilag hulladékmentes feldolgozást biztosít a hőre lágyuló polimerek plasztikus alakadása révén, a termék pedig újra feldolgozható marad. Ezzel nagyban hozzájárulhatunk ahhoz, hogy az egész folyamat fenntarthatóbb és gazdaságosabb legyen” – mondta a műanyagfeldolgozó technológus.
Műanyag granulátumból tévétalp
Kancsár Zoltán etikus fröccsöntőként maga is sajnálja azt a műanyag poharat, amiből valaki egy percig iszik, aztán eldobja. Annak ellenére, hogy fillérekbe kerül, olyan luxusnak, pazarlásnak érzi ezt, ami nem fér bele napjaink környezeti válsága mellett.
„Édesapám az 1980-as években kezdett el fröccsöntéssel foglalkozni, de akkor még nem volt ennyi variáció, ő egyszerűen műanyagot gyártott, ami nagy tudásnak számított. Később én döntöttem úgy, hogy legyen ez a technológia a fő tevékenységünk. Nálunk műanyag granulátumból készülnek a termékek, az egy fröcssöntő gépen jut el az öntőformába és nyeri el a végső alakját” – magyarázta a Mould Kft. ügyvezetője.
A vállalat televízió-alkatrészeket, többek között talpat és csatlakozófedeleket, emellett többször használatos tányérokat, poharakat, valamint egy bányákban kilométer hosszan használt szállítószalag görgőket gyárt. Utóbbi ráadásul egy magyar szakember nevéhez fűződik.
A műanyaggal tudni kell együtt élni
Mint azt Kancsár Zoltán mondta, az újabbnál újabb műanyagokat folyamatosan fejlesztik világszerte. Bár sokan átoknak vélik, áldás is egyben, mert ha nem lenne, akkor fémekkel kellene helyettesíteni, ami sokkal bonyolultabb és körülményesebb folyamatokat eredményezne a hétköznapokban.
„Amíg nem tanul meg az emberiség együtt élni a műanyagokkal, addig nagy a baj. Meg kell tanulnunk használni azokat, nagyon oda kell figyelni az újrahasznosításra. A gyártás során visszamaradt ragasztószalagokat, dobozokat mi is külön gyűjtjük majd adjuk le a hulladékudvarban. Ha van olyan műanyag, amit nem tudunk visszahasználni, akkor értékesítjük, de semmiképp nem megy a kommunális szemétbe” – magyarázta.
A műanyagfeldolgozó technológus arról beszélt, a termékek kiválasztásánál sok esetben nehéz válogatni, mert televízió például nem készül fából. Ezzel együtt mindenkinek azt tanácsolja, érdemes a minőségre odafigyelni, mert ha egy termék évekig szolgálja a használóját, az már pozitív dolog.
Felhívta rá a figyelmet, hogy az elromlott eszközöket minden esetben elektronikai hulladékudvarba kell vinni, ahol hasznosítják a fémet és a műanyagot. Ellenkező esetben a normál kukába kerül, így pedig csak a szeméthegyet gyarapítjuk, amit magunk mellett építünk és 100-200 év múlva sem bomlik le.
Az ember egyébként nem is hinné, mennyi mindent gyártanak ma már újrahasznosított műanyagból. A fejlett technológiának köszönhetően kerékpárok, cipők, fogkefék, különféle csomagolások, csípőprotézisek, utak de még napelemek is készülhetnek ilyen módon.
Kapcsolódó cikkek
- Új magyar applikáció számolja ki, mennyire éled környezettudatosan a napjaidat
- Felmérés: A magyarok 91%-a választana környezetbarát csomagolást
- A Vodafone európai hálózata 100%-ban átáll a zöld működésre
- Online eszközök erősíthetik a fiatalok környezettudatosságát
- 3 hetet nyert a Föld - augusztus 22-én lesz a Túlfogyasztás Világnapja
- A járvány miatt lehet magasabb a villanyszámla
- Indul a Startup Plastic Surgery program
- A Föld Napjára ajánl digitális tananyagot az E.ON
- Újrahasznosítható csomagolást kapnak a Samsung Lifestyle televíziók
- Az ABB globális technológiai partnerként csatlakozott a Sauber Engineeringhez
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.