Kibocsátásmentes vasúti karbantartó járművet fejlesztett az ABB és az Epiroc

forrás: Prím Online, 2021. január 14. 10:55

Az Epiroc és az ABB közösen fejlesztette ki a Railcare akkumulátor hajtású vasúti karbantartó járművének elektromos hajtásláncát. Ez a többcélú jármű működés közben nem bocsát ki káros anyagokat és csendes üzemű, tehát kedvezőbb munkakörülményeket biztosít a vasúti dolgozók számára, illetve elődeinél alkalmasabb a föld alatt, metróhálózatokban és bányákban végzett munkára.

A vasutak biztonságát és tisztaságát fenntartó gépek gyártására szakosodott svéd Railcare cég azzal a céllal dobta piacra a világ első akkumulátorral hajtott többcélú vasúti karbantartó járművét (Multi-Purpose Vehicle – MPV), hogy a vasúti karbantartási projektek „zöld beszállítója” lehessen. A többcélú vasúti karbantartó jármű elektromos hajtásláncát az Epiroc AB fejlesztette ki, együttesen használva fel benne az ABB új AMXE folyadékhűtéses elektromos motorjait és HES880 típusú mobil hajtásait.

 

Az MPV saját áramforrással, vákuumszivattyúkkal, hidraulika-rendszerrel és kezelőfülkével van felszerelve. A jármű két feltöltés között 4-6 órányi munkavégzésre elegendő energiával rendelkezik, ami nagyjából egy éjszakai műszak hosszának felel meg. 

 

Az akkumulátorhajtású többcélú vasúti karbantartó jármű elektromos hajtáslánca az ABB AMXE típusú folyadékhűtéses villanymotorjain (a berendezésház közepén látható kerek blokkok) és a HES880 típusú mobil hajtásokon (a motorok tetején elhelyezett kisebb dobozok) alapul. 

 

„Ez a Railcare-rel közös projekt megmutatta, hogy az alacsony széndioxid-kibocsátáson alapuló fenntartható jövő megteremtése érdekében akár a legnehezebb járművek villamosítása is sikerrel valósítható meg” – mondta Henrik Nilsson, az ABB Motion üzletág vontató motorokért felelős vezérigazgatója. „Ez egyben az Epiroc-kal közösen végzett munka fontos folytatása is, melyen lemérhető, hogyan mutatunk utat az igényes e-hajtáslánc projektek kritikus alkatrészeinek beszállítójaként” – tette még hozzá.

 

Az Epiroc a föld alatt használt bányászati és infrastrukturális berendezések egyik globális piacvezető beszállítójaként modulrendszerű méretezhető e-hajtáslánc platformot fejlesztett ki a Northvolt akkumulátoraival felszerelt MPV-hez. A platform az ABB új AMXE típusú nagy teljesítményű villanymotorjai közül négyet foglal magában. Kompakt állandó mágnes és folyadékhűtéses kivitel jellemzi ezeket a motorokat, melyek a legzordabb környezeti viszonyok között komoly igénybevételt jelentő alkalmazásokban is tökéletesen megállják a helyüket. A motorok vezérlését az ABB masszív és sokoldalú HES880 típusú folyadékhűtéses hajtása biztosítja, mely már eddig is bizonyított a járművontatás és a tengerhajózás, valamint az ezeket támogató alkalmazások területén.

 

Az Epiroc az ABB-vel közösen fejlesztette ki a Railcare akkumulátorhajtású vasúti karbantartó járművének e-hajtásláncát. 

 

Erik Svedlund, az Epiroc Rocvolt üzletfejlesztési részlegének marketingigazgatója a következőket mondta erről: „A Railcare MPV projekt annak az együttműködésnek a szerves folytatása, amely akkor kezdődött, amikor az ABB motorjait és hajtásait először építettük be a föld alatti bányaművelésben használt járműveink új generációjába. Ezt az e-hajtáslánc koncepciót elsősorban a bányászat igényeinek szem előtt tartásával dolgoztuk ki, azonban ez a projekt jól példázza annak szélesebb körű alkalmazhatóságát más olyan berendezéstípusok körében is, amelyeket zord környezeti viszonyok között üzemeltetnek, és jellemzően dízelmotorokkal hajtanak meg.”

 

A dízelmotorok károsanyag-kibocsátásának megszüntetése mellett az MPV másik nagy előnye a csendes működés. Ez azért különösen fontos szempont, mert a vasúti karbantartó járművek sokszor az éjszakai órákban dolgoznak a városok területén. A zéró károsanyag-kibocsátás és a csendes működés együttes előnyei új alkalmazási területeket nyithattak meg a Railcare előtt, így többek között a metróhálózatok és a nagy kiterjedésű bányák hosszú, föld alatti járataiban való felhasználás lehetőségét.

 

Az MPV prototípusának tesztelése jelenleg is zajlik Svédországban, és várhatóan 2021-ben kezdődik meg a gyártása. A Railcare egyelőre három ilyen jármű megépítését tervezi, melyekkel a skandináv országok és az Egyesült Királyság területén üzemeltetett saját flottájának régi dízelüzemű járműveit kívánja kiváltani. A későbbiekben világszerte értékesíteni fogja ezeket a járműveket.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Kiderült, hogy állnak a magyarok a robotokhoz

Idén is kitárta kapuit a HVG Állásbörze, ahol több mint száz munkaadóval személyesen és hibrid formában is találkozhattak azok az álláskeresők, akik ellátogattak április 17-19-e között a Papp László Budapest Sportarénába. Mindenki kedvence, a Bastion Group robotkutyája is jelen volt az eseményen, ahol hatalmas volt az érdeklődés a robotika iránt.

2024. április 25. 09:56

Innováció a légi szállítmányozásban

A DSV egy hazánkban innovációnak számító, korábban még sosem alkalmazott átvilágítási szolgáltatás elindításával új export légiszállítási lehetőségeknek nyit kaput. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közvetlen közelében található raktárukban már 2-8 Celsius-fokos környezetben is átvilágítási szolgáltatás nyújtására lesznek a továbbiakban képesek, ezzel pedig fellendítik a BUD Airport gyógyszerexport tevékenységét. A fejlesztés egy gyógyszeripari üzleti esemény keretein belül debütált 2024. április 23-án, Vecsésen.

2024. április 24. 19:50

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50