Biztató jelek: 2020 negyedik negyedévére stabilizálódott a hazai álláspiac
A koronavírus második hulláma már egyáltalán nem érte a márciusihoz hasonló sokként a hazai munkaerőpiacot. 2020 utolsó három hónapja a stabilizálódás és a jövőre való felkészülés jegyében telt, az új álláshirdetések száma csupán egy százalékkal maradt 2019 azonos időszakának szintjétől – derül ki a Profession.hu negyedik negyedéves jelentésének adataiból.
„2020 a változások éve volt: négy jól elkülönülő szakaszra tagolható a világjárvány hatásait tekintve. Az első negyedév stabilan, biztatóan indult, a látványos fordulatot március 11-re datáljuk: a meghirdetett pozíciók száma azonnal és jelentős mértékben esett vissza. A második negyedév teljes bizonytalanságban és útkereséssel telt. A harmadik negyedév a kárfelmérésről, az új normálhoz való igazodásról és a fokozatos, lassú növekedésről szólt. Az év utolsó három hónapja már a stabilizálódás és a jövőre való felkészülés jegyében telt” – összegzi a tavalyi évet munkaerőpiaci szempontból Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési igazgatója.
Stabil negyedik negyedév
A stabilizálódás leglátványosabb jele, hogy 2020 negyedik negyedévében az új álláshirdetések száma már csak egy százalékkal maradt el az előző év azonos időszakának szintjétől. A meghirdetett állások számában 2019 év azonos időszakával összevetve a legnagyobb növekedést a mezőgazdaság (28 százalék), az építőipar (25 százalék), az egészségügy és gyógyszeripar (22 százalék), az oktatás, kutatás, tudomány (17 százalék) és a gyártás, termelés (11 százalék) kategóriákban regisztrálta az állásportál. Ezzel szemben a legnagyobb visszaesés a meghirdetett állások számában 2019 negyedik negyedévével összehasonlítva a vendéglátás és idegenforgalom (79 százalék), az üzleti támogató központok (37 százalék) az ügyfélszolgálat és vevőszolgálat (36 százalék), a cégvezetés és menedzsment (28 százalék) és a szakmunka (25 százalék) területén történt.
A márciusi fordulatot követően több szektorban is visszatért a túljelentkezés évek óta elfeledett jelensége, és ez a tendencia egész évben megmaradt. 2020 negyedik negyedévében az egy évvel korábbinál 27 százalékkal jelentkeztek többen a meghirdetett állásokra. 2019 negyedik negyedévével összevetve a legnagyobb jelentkezőszám-növekedést az oktatás, kutatás, tudomány (73 százalék), a marketing, média, pr (51 százalék), IT programozás és fejlesztés (50 százalék), a fizikai munka (47 százalék) és a szakmunka (43 százalék) területén regisztrálta a Profession.hu, míg a legnagyobb csökkenés a jelentkezések számában a vendéglátás és idegenforgalom (84 százalék), a cégvezetés és menedzsment (44 százalék) és a mezőgazdaság (25 százalék) területén volt.
A regionális adatokat áttekintve 2020 negyedik negyedévében a legtöbb új álláshirdetést Nógrád megyében adták fel: itt 43 százalékkal több hirdetésre lehetett jelentkezni, mint 2019 utolsó három hónapjában. Szintén jelentős volt a növekedés Borsod-Abaúj-Zemplén (+34 százalék) és Békés megyében (+33 százalék). A legnagyobb visszaesés Budapesten látszott: itt 24 százalékkal kevesebb új pozícióra kerestek munkaerőt, mint egy év évvel korábban. A jelentkezésszámok a legjobban Vas megyében ugrottak meg: 51 százalékkal többen jelentkeztek a meghirdetett pozíciókra, mint egy évvel korábban, de Békés megyében (43 százalékkal) és Budapesten (35 százalékkal) is többen pályáztak mint 2019-ben. A legnagyobb visszaesés Borsod-Abaúj-Zemplén megyében volt: itt 24 százalékkal kevesebb jelentkezést regisztráltak, mint 2019 harmadik negyedévében.
A cégek növekedéssel számolnak
Az év egészét tekintve, 2020-ban összesen 19 százalékkal kevesebb álláshirdetést adtak fel a cégek, mint 2019-ben. Az álláshirdetésekre jelentkezők száma ezzel szemben több mint 26 százalékkal haladta meg a megelőző év összesített adatait. Az álláskeresők létszámának növekedése a Profession.hu-ra feltöltött önéletrajzok számán is nyomon követhető: 2020-ban 23 százalékkal több új CV-t töltöttek fel a felhasználók mint 2019-ben.
Összességében kijelenthetjük, hogy a legtöbb szektort negatívan érintette a kialakult helyzet Magyarországon, azonban míg egyes ágazatok a járvány valódi vesztesei és elszenvedői lettek (például a vendéglátás és az idegenforgalom, ahol éves szinten 61 százalékkal esett vissza az új álláshirdetések száma), addig bizonyos területekre szinte egyáltalán nem volt hatással a változás. Ilyen volt például az ingatlanértékesítés, a mezőgazdaság, az oktatás és a mérnök munkakörök, de az IT szektor is csak minimálisan érezte meg a járvány hatásait a munkaerőfelvételben.
„Egy közelmúltbeli, a magyar vállalatok körében végzett felmérés eredményei alapján elmondható, hogy a hazai cégek többsége optimistán tekint 2021-re, mindössze 5 százalékuk prognosztizál létszámbeli csökkenést, 44 százalék növekedéssel számol. A munkaerőpiaci források növekedése komoly lehetőség a legjobb jelöltek megszerzésére, a jó eszközök és stratégia most nagy ugrást jelenthet a toborzási eredményekben” – teszi hozzá Tüzes Imre.
Kapcsolódó cikkek
- Ezek lesznek a sztárszakmák 2021-ben
- Áttörő megoldás az egészségügyi álláskeresésben
- A megváltozott munkaerőpiac a növekedés lehetőségét is magában rejti
- Stratégiák 2021-re: hogyan készülnek a hazai cégek a jövőre?
- 40 százalékkal többen jelentkeznek egy állásra most, mint tavaly ilyenkor
- Álláspiac 2020: mesterséges intelligencia segíti a legjobb jelentkezők kiválasztását
- Kettészakadt a munkaerőpiac: egyes állásokra akár 200-szoros is lehet a túljelentkezés
- Hogyan készülhetnek fel a munkaadók a koronavírus második hullámára?
- A második hullám lehet az igazi erőpróba a munkaerőpiacon
- Álláskeresés koronavírus idején
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.