Változtak a munkakörülményekkel kapcsolatos elvárások a járvány hatására

Henger Attila, 2021. június 26. 18:30

A Skanska felmérése szerint a közép-kelet-európai országokban ma már a munkavállalók csaknem fele naponta bemegy az irodába, valamint az is látszik, hogy az irodai dolgozóknak pontos elvárásaik vannak a munkahelyükkel kapcsolatban. A régióban élőket leginkább a nyugodt munkavégzéshez elengedhetetlen csendes tér és a magas színvonalú irodai szolgáltatások (pl. biztonság, pihenés, szabadban való munkavégzés) igénybevételének lehetősége motiválja az irodahasználatra.

A Skanska felmérést készített négy közép-és kelet-európai ország – Magyarország, Lengyelország, a Cseh Köztársaság és Románia – munkavállalóinak részvételével. A kutatás célja az volt többek között, hogy adatokat gyűjtsön a válaszadók munkahelyi körülményeire vonatkozó elvárásaikról és ezekből következtetéseket vonjon le az irodahelyiségek jövőjére vonatkozóan.

 

Az irodai munkavégzés továbbra is előnyben

A válaszok alapján a közép-és kelet-európai munkavállalók szemében a home office nem a legtökéletesebb megoldás – többségben vannak azok, akik az irodát részesítik előnyben. Jelenleg a munkavállalók közel fele jár be nap mint nap az irodába (48%). A régió az irodai munka dominanciájával egy hibrid modell felé halad – a megkérdezettek többsége (51%) azt állítja, hogy az lenne számára az ideális, ha legalább heti 3-4 napot az irodában dolgozhatna.

 

 

Az irodáknak többet kell nyújtaniuk, mint korábban

Az otthoni munkavégzésre történő kényszer-átállás természetesen rengeteg embernek változtatta meg a mindennapi rutinját. A felmérésbe bevont munkavállalók 51%-a úgy nyilatkozott, hogy az otthoni munkavégzésnek köszönhetően jobban meg tudja szervezni a családi életet. A második legfontosabb tényező, amelyet a közép- és kelet-európai válaszadók a távmunkában értékelnek, azok a jó otthoni munkakörülmények (48%), valamint az ingázás kiiktatásával megspórolt idő (45%).

 

“A világjárvány bizonyos értelemben körvonalazta az irodahelyiségek jövőjét és a munkavállalók változó igényeit. Láthatjuk, hogy az emberek még mindig az irodákat részesítik előnyben, hiszen a válaszadók több mint fele állítja, hogy szinte teljes időben az irodában szeretne dolgozni. A járvány utáni korszakban azonban az irodáknak többet kell majd nyújtaniuk, mint korábban – jobbnak, kényelmesebbnek és érdekesebbnek kell lenniük, mint amilyenek az otthonaink” – mondja Arkadiusz Rudzki, a Skanska közép-kelet-európai kereskedelmi fejlesztési üzletágának bérbeadásért és értékesítésért felelős ügyvezető alelnöke.

 

 

Az álomiroda összetevői: kényelem, biztonság és kiváló informatikai felszereltség

A magyarországi válaszok alapján az irodai munkavégzés legerősebb ösztönzője a csendes, koncentrációt lehetővé tevő munkatér. Egy másik vonzó tényező a magyarok számára a munkáltató által biztosított étkezés és a jól felszerelt konyha. A magyar irodai dolgozók nagyra értékelik az ingyenes parkolási lehetőséget, a megkérdezett nemzetek közül ezt a témát a hazai válaszadók említették a leggyakrabban. A magyarok 40 százaléka a hosszú ingázást tartja a legerősebb akadálynak, ha az irodai munkavégzésről van szó. Az utazással kapcsolatos költségek csökkentése vagy az alternatív közlekedési módok támogatása valószínűleg Magyarországon is sokat lendíthet az irodahasználati hajlandóságon. A vizsgált közép- és kelet-európai országokban az ideális iroda négy legfontosabb jellemzője a nagyon jó informatikai felszereltség (34%), a megfelelő világítás (32%), a minőségi ételeket kínáló étkeztetés (29%) és a különálló egyéni helyiségek a munkavégzéshez az irodában (28%).

 

„Ezek az elvárások átalakítják az irodaházak működtetésének eddigi megközelítését, és egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a vendéglátásra. A maximális rugalmassággal rendelkező, magas színvonalú terek felé mozdulunk el, hiszen csak a legkiválóbb épületek lesznek képesek magukhoz vonzani a vállalatokat és kielégíteni a megváltozott igényeket. Az elvárások között szerepel a különböző típusú terek – pl. csendes szoba a koncentrációt igénylő feladatokhoz, a kreatív munkákhoz vagy a csapatmunkához igazított helyiségek – elérhetősége, továbbá az épületben levő szolgáltatások (pl. kávézók, jóga vagy éppen pilates órák) rendelkezésre állása. Mi több, megfigyelhetjük majd olyan kiegészítő megoldások, mint például a concierge szolgáltatások növekvő jelentőségét – ami néhány évvel ezelőtt még újdonságnak és erős megkülönböztető jellemzőnek számított a piacon, hamarosan sztenderddé válik” – teszi hozzá Arkadiusz Rudzki.

 

„Az alkalmazottak több mint fele legalább heti 3 napot szeretne az irodában tölteni. Ezt az igényt elsősorban a nyugodt és csendes munkavégzés lehetősége táplálja. Ha minden irodai alkalmazottnak lehetősége lenne rá, hogy magas sztenderdek szerint kialakított épületben dolgozhasson, akkor a munkavállalók a jó minőségű informatikai berendezéseket, a szemet kímélő professzionális világítást és az egészséges éttermek közelségét becsülnék meg leginkább. Az ideális iroda jellemzői között a dolgozók egyaránt említették az egyéni munkavégzésre szolgáló helyiségeket, valamint a munkát és a pihenést is lehetővé tevő, az irodákat körülölelő zöld területeket is” – mondja Małgorzata Głos, a felmérést kivitelező Zymetria kutató és elemző cég partnere.

 

A felmérés a biztonsággal kapcsolatos kérdések jelentőségét is alátámasztja, bár az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok csupán 23 százaléka aggódik amiatt, hogy megfertőződik a munkahelyén. Az egész közép-és kelet-európai régiót tekintve azonban az iroda mindennapos fertőtlenítése (41%), az egy térben dolgozók alacsonyabb száma (37%) és az érintésmentes megoldások (37%) azok a tényezők, melyek pozitívan hatnak a munkavállalók biztonságérzetére az irodákban. Annak érdekében, hogy megoldást nyújtson az épületeket használó emberek aggodalmaira, és emellett támogassa a bérlőket, a Skanska bevezette a Care For Life Office Concept ajánlatot. Kialakítása során az irodák használóinak mai igényeit – mind a kényelem, mind a biztonság tekintetében - vették figyelembe. Külön hangsúlyt kap a levegő minősége, az érintés nélküli megoldások, a tértervezési tanácsadás és az újra gondolt létesítménykezelési eljárások. Ennek köszönhetően a Skanska épületeinek használói biztonságos és inspiráló környezetbe térhetnek vissza.

 

A felmérésről:

A felmérést a Skanska, Európa legnagyobb irodafejlesztője megbízásából a Zymetria kutatási- és elemző cég készítette. A CAWI-módszerrel végzett kvantitatív online felmérés keretében négy ország - Magyarország, Lengyelország, Románia és a Cseh Köztársaság - nagyvárosaiban élő 2000 irodai dolgozótól gyűjtöttek válaszokat.

Kulcsszavak: iroda Skanska

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is. 

2024. november 21. 13:12

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01