Az automatizált gyártás lendíti tovább a gyógyszeripar digitalizációját
Habár a válságokkal szemben erősen ellenálló a szektor, a pandémia a gyógyszeripart is próbatételek elé állította. A gyártási folyamatok automatizálása még fontosabbá vált, mint azelőtt. Az emberi hibák lehetőségének csökkentése, a papírmentesség, a kibervédelem, valamint a szellemi tőke optimalizálása is meghatározó pontja az átalakulásnak. A Liferay Digital Talks legújabb adása a gyógyszeripar digitalizációjának kihívásait mutatja be a Richter Gedeon példáján keresztül.
A Liferay Hungary újonnan indult, különböző iparágak digitalizációs trendjeit bemutató videósorozatának legújabb adása a gyógyszeripar pandémia alatti és az ezt követő digitalizációs kihívásokat ismerteti.
Egy konzervatív iparág reakciója
Általánosságban véve elmondható, hogy az üzletág a hagyományos gyakorlatokra épül. Maga a kereskedés és az orvoslátogatás többnyire személyesen történik. Így a koronavírus első hullámának kezdetével nem csak a kollegák otthoni munkavégzését volt nélkülözhetetlen biztosítani, hanem magát az értékesítési folyamatot is az online térbe kellett terelni. A vállalat két fronton is komoly kultúraváltáson esett át, mindezt olyan gyorsasággal, hogy közben a piaci elvárásoknak is megfeleljen.
A gyártás vírushelyzetben is létfontosságú
A feladat természetéből adódóan a gyártásban dolgozók tevékenységeit nem lehetett távmunkába átrendezni. A csomagolásért vagy a gyógyszer tablettázóért felelős munkatársaknak szükséges volt a szakmai és fizikai jelenléte az üzemekben. Az egyik kiemelt területe a járványügyi intézkedéseknek a gyártási körülmények még biztonságosabbá tétele volt.
Ide tartozott a folyamatos fertőtlenítés, takarítás, a műszakok szétbontása, valamint az öltöző használatának újraszervezése. Ez azonban nagyban befolyásolja a feladatok elvégzésének idejét is, hiszen, ha például korábban 30 fő tartózkodhatott az adott helyiségben, és a távolságtartás következtében ez a szám lecsökkent 10 főre, akkor csak maga az átöltözési idő a háromszorosára növekszik.
Kiemelt cél az automatizált gyártás
A McKinsey tanulmánya szerint a megfelelő technológiai megoldások 50-100 százalékkal növelhetik a termelékenységet. A vizsgált jól teljesítő gyártólétesítmények olyan újításokat vezettek be, mint a papírmentes laboratóriumok létrehozásának kezdeményezése, a tesztelés optimalizálása, a folyamatok automatizálása, valamint a tesztelést átszervezték a shop floor – azaz az üzem – szintjére. Ezek a lépések lehetővé tették a jól teljesítő laboratóriumok számára, hogy jelentősen javítsák a sebességüket.
„A gyár további automatizációja nem egy egyéves terv, de ha 2021-ben sikeresen tudjuk automatizálni a kísérleti célra kijelölt üzemünket, akkor a tanulságokkal gazdagított ismeretünket szeretnénk kiterjeszteni a többi három magyarországi telephelyünkre, majd külföldi leányvállalatainkra is. Ez a projekt különösen fontos számunkra, hiszen arra törekszünk, hogy folyamatainkat maximálisan automatizáljuk. Ehhez legfőképpen a gyártás végrehajtási rendszerek (MES) hatékony alkalmazását tartjuk a legfontosabb lépésnek.” – magyarázza Simon Lajos, a Richter Gedeon Nyrt. informatikai vezetője.
Hatékonyságnövelés a szellemi munkakörökben is
A legnagyobb digitalizációs hullám a COVID19-nek köszönhető, így a már-már napi rutinhoz tartozik a rendszeres digitális projektek indítása a hatékonyság növelésére. A következő évek digitalizációs fejlesztései a kibervédelem további erősítésére, valamint a még magasabb szintű folyamat automatizálásra fókuszálnak.
Fontos szempont, hogy az emberi asszisztenciát egyre kevésbe igénylő, ezáltal haszontalanná váló feladatokat automatizálni lehessen, hogy a munkatársak minél inkább a kreativitást és szellemi tudást szükségeltető teendőkkel tudjanak foglalkozni. Megjelenhetnek a „low-code” megoldások is, amelyek lehetővé teszik, hogy a kollegák bizonyos kérelmek leadása helyett, saját maguk alkossák meg a szükséges opciókat a rendszeren belül. Ennek bevezetése azonban megköveteli a használathoz szükséges átgondolt és kifinomult szervezeti infrastruktúrát.
Kapcsolódó cikkek
- Még idén bevezethetik az elektronikus fuvarlevelet Magyarországon
- Emberek és kobotok együtt a sikerért
- Te szeretnéd, hogy az avatárod melózzon helyetted?
- Világszínvonalú egyetemi képzést támogat a Vodafone
- Az ügyfélélmény uralja a bankszektor digitalizációját
- Robotok támogatják az egészségügyi szakembereket
- A digitalizáció felgyorsítása az integráció erejével
- Akár a GDP 2%-át is megtakaríthatná Magyarország a digitalizációval?
- Még nagyon kevesen vetik be az építőipar "csodafegyverét"
- Automatizált belső szállítás
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.