Egyre gyorsabban terjed az elektronikus tárcák használata
Az Európai Unió egységes elektronikus személyazonosító tárca létrehozásán dolgozik, amely lehetővé teszi az elektronikus személyi igazolvány, a jogosítvány, bankkártyák és más fontos dokumentumok tárolását egyetlen alkalmazásban. A kezdeményezés a digitális tárcák terjedéséhez hasonlóan - amelyet a fogyasztók eleinte elsősorban online vásárlásra használtak, mára viszont közel ugyan annyian fizetnek vele fizikai üzletekben is - gyorsan általánossá válhat a világjárvány utáni valóságban. Magyarországon a vásárlások fele* ugyan még mindig készpénzes, de 2020-ban több mint 800 000 kártyát regisztráltak mobiltárcába, amivel használatuk elérte a 14% -ot a felnőtt lakosság körében**.
Az „elektronikus tárca” kifejezést általában olyan mobilalkalmazásokra használják, amelyekben a felhasználók bankkártya hozzárendelésével különböző pénzügyi műveleteket hajthatnak végre, ill. számos tranzakció kezelhető egy helyen. Az Európai Bizottság most új digitális személyazonosító rendszert tervez létrehozni, amely lényege, hogy egy alkalmazáson belül tárolhatók lesznek a személyes dokumentumok, jogosítvány, bizonyítványok, diplomák, bankszámlák és bankkártyák***.
„A piac innovációra való nyitottságát figyelembe véve, úgy gondoljuk, hogy az Európai Bizottság kezdeményezése sokak számára lesz vonzó megoldás Magyarországon. Tapasztalataink szerint a könnyű hozzáférhetőség és gyors kezelhetőség miatt a magyarok nyitottak rá, hogy dokumentumaikat digitális formában tárolják. A megoldás különösen hasznos lehet az utazások során, mivel a repülőtereken vagy a szállodában történő ügyintézéshez elég csak az okostelefonunkat elővenni, amelyben minden szükséges dokumentum megtalálható” – mondja Dawid Rozek, a Zen.com online és offline fizetésekhez használható applikációt kínáló vállalattól.
A magyarok is kezdi felfedezni a digitális fizetés előnyeit
A járványhelyzet hatására 2020-ban a magyar piacon a fintech szegmens szereplői jelentősen növekedést könyvelhettek el mind a tranzakciók volumene mind pedig a tranzakciók száma tekintetében az előző évhez képest, miközben jelentősen bővíteni tudták ügyfélbázisukat is. Ez elsősorban annak a nemzetközi fogyasztói trendnek köszönhető, amelynek középpontjában kényelem és rugalmasság iránti igény állnak. A Zen.com fizetési szolgáltató „Kényelmes hódítók” című piaci elemzése szerint az új típusú fogyasztók számára a legfontosabb szempontok egy webáruházban való vásárlás során a rövid szállítási határidők, az ügyélszolgálattal való beszélgetés lehetősége, a cashback kedvezmények elérhetősége, a legmagasabb tranzakciós biztonsági szint rendelkezésre állása, valamint a különféle, kényelmes fizetési módok elérhetősége. Offline vásárlás esetén Magyarországon az érintésmentes fizetés tekinthető szabványnak - 2020-ban a kibocsátott kártyák 99% -a érintésmentes volt, és a terminálok 98% -a elfogadta az ilyen kártyákat.
e-fizetés digitális pénztárcában
Az elektronikus pénztárcák által kínált szolgáltatások követik az igényeket és egyre kevésbé korlátozódnak online használatra. Egy a világ 9 meghatározó piacán**** készült kutatás szerint 10-ből már 4 tranzakció történik digitális tárca használatával az e-kereskedelemben, ezért az elektronikus fizetések digitális tárca formájában történő integrálása az Európai Bizottság által javasolt keretrendszerben az online és offline vásárlásra is megoldást kínál.
„A fogyasztók kényelmesen és egyszerűen szeretnének vásárolni. A digitális tárcák tökéletesen illeszkednek ebbe a trendbe, mert egyszerre több fizetési mód használatát is lehetővé teszik. A digitális tárcák működhetnek úgy is mint az Apple Pay vagy a Google Pay esetében, amelyekben a bankok és pénzügyi szolgáltatók tokenizált kártyáit tarthatjuk, de úgy is mint például a Zen.com-nál, amely egy olyan folyószámlát kínál, amely többféle megoldással feltölthető és fedezetként szolgál kártyás fizetéskor, legyen szó online vagy fizikai üzletben történő vásárlásról” - teszi hozzá Dawid Rozek, a Zen.com-tól.
Az e-tárca előnyeit a magyar fogyasztók is kezdik megtapasztalni, jelenleg az e-kereskedelemben vásárló honfitársaink mintegy 5%-a használja online fizetés során, és a megoldás népszerűsége várhatóan gyorsan fog nőni a következő években: a Mastercard adatai alapján 2020-ban a pénztárcák részesedése az érintés nélküli tranzakciókban már 8% volt.
„Az iparág az elektronikus pénztárcák gyors terjedésével számol, mivel a fogyasztók számára az offline és az online világ egyre kevésbé válik szét, és ha fizethetnek elektronikusan online üzletekben, akkor szívesen választják ugyan ezt a megoldást a közeli élelmiszerboltban is. Ez különösen a fiatalabb generációk körében tapasztalható” - mondja Dawid Rożek.
A EU tervezet értelmében a tagállamok olyan digitális tárcát kínálnak majd a polgároknak és a vállalkozásoknak, amelyek segítségével a személyazonosságot és számos más hivatalos dokumentumot igazolhatnak. A jogalkotási folyamattal párhuzamosan az EU együttműködik a tagállamokkal és a magánszektorral az európai digitális identitás technikai vonatkozásainak kialakításán. Hogy a kezdeményezés mennyire lesz sikeres az idő fogja eldönteni, de az elektronikus pénztárcák piaci térnyerése elkerülhetetlennek látszik.
__________________
* Mastercard, Digital Payment Index Hungary 2020
** Mastercard, Digital Payment Index Hungary 2020
*** European Commision, Commission proposes a trusted and secure Digital Identity for all Europeans, 2021
**** Markets: Australia, Brasil, the Netherlands, India, Canada, Mexico, Germany, United States, United Kingdom. Source: Blackhawk Network Inc., Global Digital Payments Study 2021
Kapcsolódó cikkek
- 5 hatékony módszer az e-kereskedelmi vállalkozások számára az online visszaélések megelőzésére
- A távol-keleti vásárlások megadóztatása új távlatokat nyithat a magyar e-kereskedelem számára
- Új egyenlegfeltöltési megoldásokat vezet be a ZEN fizetési szolgáltató
- Új pénzküldési szolgáltatást indított a Zen.com
- Elindult a Zen.com fizetési szolgáltató e-kereskedelmi blogja
- Zen.com: sajátos fogyasztótípust hozott létre az online kereskedelem robbanásszerű növekedése
- A ZEN fizetési szolgáltató bejelentette magyarországi indulását
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.