Jön az egységes európai útdíjbeszedési rendszer

forrás: Prím Online, 2021. szeptember 28. 20:49

Az árukat szállító teherautók útja gyakran több országon is áthalad, mielőtt elérik a címzettet. Azonban mindegyik ország saját szabályozást alkalmaz az útdíjbeszedésre és arra, hogy az egyes útdíjak milyen típusú járművekre vonatkoznak. Ehhez társulnak még a különböző útdíjszámítási és fizetési módok, amelyek összességében több tucat, különböző szolgáltató által nyújtott tehergépjármű-útdíjmegoldást eredményeznek. Ezek az útdíjbeszedésre vonatkozó eltérő nemzeti jogszabályok jelenleg komoly kihívást jelentenek a fuvarozók számára. Az EETS (European Electronic Toll Service) bevezetésével azonban ez megváltozik és létrejön az egységes elektronikus fizetési lehetőség az útdíjszedés résztvevői között.

A tehergépkocsikban gyakran több fedélzeti egység (OBU) is található a szélvédő mögött, hogy rögzítsék a megtett kilométereket, és annak megfelelően számítsák ki az útdíjat. A fuvarozóvállalatok ennek megfelelően többféle útdíjszámlát is kapnak, és ez tovább nehezíti a közúti teherfuvarozás költségszámítását. További bonyodalmat okoz, ha a sofőr a határátlépésnél elfelejti bekapcsolni a megfelelő fedélzeti egységet.

 

 

EETS - az egységes európai útdíjrendszer

Az Unió az európai útdíjrendszerek közötti eltérések felszámolására 2004-ben fogadta el az európai elektronikus útdíjszedési szolgáltatásról (EETS) szóló irányelvet. Az EETS feladata az európai útdíjrendszerek közötti interoperabilitás biztosítása, hogy a tehergépjárműveknek csak egyetlen fedélzeti egységet kelljen használniuk a több országon átívelő útjaik során. „Az EETS-sel való útdíjfizetés sokkal egyszerűbbé teszi a fuvarozók életét. Ahelyett, hogy minden uniós országhoz külön OBU-t kéne magukkal vinniük, és országonként fizetni az útdíjat, elég lesz egy szolgáltatóval előfizetői szerződést kötniük. Tőle kapják majd az egész Európára érvényes OBU-t, és a szolgáltató rendezi majd az egyes útdíjrendszer-üzemeltetők felé az esedékes díjakat. A fuvarozó a konkrét útvonaltól függetlenül egyetlen számlát kap majd a teljes útra” - magyarázta Christoph von Krockow, az Eurowag útdíjazási üzletágának igazgatója. 

 

Ha a fuvarozók a mindennapi működéshez használják az EETS-t, azzal gördülékenyebb lesz a forgalom, lecsökken a határátlépéshez szükséges idő, és a sofőrök teljes mértékben megelőzhetik az aktív OBU hiánya miatt kirótt bírságokat. Az EETS szolgáltatók további hasznos funkciókkal is bővíthetik majd az általuk biztosított OBU-kat. Az Eurowag EVA rendszere az útdíjfizetéseken túl képes lesz csökkenteni a szállítmányozási flotta költségeit, javítani az ellátási láncot és növelni a biztonságot. A rendszer flottakezelési megoldásai valós időben követik nyomon a teljes flottát, csökkentik az üzemanyagköltséget, optimális útvonalon navigálják a tehergépjárműveket, illetve felügyelik a sofőrök munkaidejét, a tervezett karbantartásokat és a sofőrök viselkedését.

 

 

Jön az EETS, Nyugat-Európa már készen áll

A legtöbb nyugat-európai ország felkészült az elektronikus útdíjrendszerek interoperabilitására. A keleti országok is sorra vezetik be az EETS-t: Bulgária készen áll, és hamarosan Magyarország is csatlakozik a klubhoz. A Cseh Köztársaságban várhatóan jövő évtől válik lehetségessé az EETS-alapú útdijfizetések használata útdíjfizetési szolgáltatókon keresztül.

 

Egy jól működő európai útdíjbeszedési rendszer vélhetően további előnyöket is tartogat a jövőre nézve. Ezek közé tartozik az útdíj további útszakaszokra vonatkozó egyszerűbb bevezetése, valamint az időpont szerinti eltérő díjszabás kialakítása, amellyel Európa-szerte javítani lehet a forgalmat és optimalizálhatóvá válik a tehergépjárművek közlekedése.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01