Ne féljünk a kobotoktól!
Az alapvetően ember által végzett munkafolyamatokat automatizáló technológiai megoldások folyamatosan alakítják a munkahelyeket és a munkakörülményeket. Az automatizáció fejlődése és terjedése által a robottechnika egyre szélesebb körben alkalmazható, akár bonyolultabb feladatok elvégzésére is. Az előrejelzések szerint, az automatizáció inkább átalakítja, mintsem felváltja az ember általi munkavégzést. Egyik legfőbb előnye, hogy megoldást jelenthet a gyakran problémát jelentő munkaerőhiányra, mely gátolja a gazdasági növekedést.
A téma átfogó megismerése érdekében dr. Hideg Éva jövőkutatóval készítettünk rövid interjút az automatizálás témaköréről, valamint a robotok és emberek együttműködésében rejlő nehézségek és előnyök elfogadásáról. A jövőkutató 46 éve foglalkozik jövőkutatással, mint oktató és szakértő, így tapasztalatait, véleményét és a kor trendjeit figyelembe véve folytattuk vele beszélgetésünket.
„Ha csak arról beszélünk, hogy automatizáció és robotizáció, akkor az emberek elsődleges reakciója az ijedség és az elutasítás, még sokszor a fiatalok között is. Abban az esetben azonban, amikor a telefont használjuk, vagy különböző internet hozzáférést igénylő alkalmazásokat használunk, akkor már nem is gondolunk arra, hogy robotokkal működünk együtt. Ha arról hallunk, hogy a robotok kiszorítják az embereket a munkahelyekről, akkor elutasítókká válunk, holott bizonyos munkákat jobb, ha robot végez” - mondta dr. Hideg Éva.
Ezzel az elvvel alapvetően a Universal Robots vállalat is sok szempontból egyetért, hiszen kobotjaikat azzal a céllal és elvvel hozták létre, hogy képesek legyenek az emberrel való együttműködésre és elősegítsék a termelékenység, a profit növekedését, valamint a munkahelyei balesetek, és egészségügyi károk csökkentését. A Universal Robots együttműködő kobotjai nem az emberek helyett, hanem velük együttműködve végzik el a különböző munkafolyamatokat.
Dr. Hideg Éva kifejtette, hogy az együttműködő robotok elfogadása és alkalmazásuk legfőbb eleme, hogy az embereknek meg kell találniuk azokat az érveket, amelyek amellett szólnak, hogy el tudják fogadni őket és ne féljenek velük együtt dolgozni.
„A világ a robotizáció szélesebb körű használata felé halad. Gyakorlatilag a robotika az életünk számos területén jelen van és minden ember számára azt kell a robotika iparnak kommunikálnia, hogy a robotok nem a munkahelyek számának csökkenését, hanem növekedését, átalakulását, fejlődését, egyéni szinten továbbképzéseket, fejlesztéseket, fejlődéseket és nem utolsó sorban tanulást fognak jelenteni” – emelte ki a jövőkutató.
A kobotok mellett számos érv szól: nem fáradnak el, pontosak, gyorsak és nincsenek kitéve – többek között – a fizikai sérüléseknek sem. Ezzel egyidejűleg a munkaerőpiac is jelentősen átalakul.
„Csökken a fizikai és a monoton munkaféléket végzők iránti igény, de az informatikával, robotokkal segített, illetve az azokat fejlesztő munkák iránt nő az igény” – mondta el dr. Hideg Éva
A Universal Robots amellett, hogy az ember-robot együttműködésre törekszik, nagy hangsúlyt fektet az emberhez méltóbb munkakörülmények megteremtéséhez, a veszélyes munkakörülmények csökkentéséhez. A robotok fejlődésével új szakmák és gyorsuló munkatempó veszi kezdetét, amelyben a robotok hatalmas segítséget fognak a munkavállalóknak jelenteni. Az együttműködő robotoknak köszönhetően, a termelékenység és a precizitás javulásnak indul és ezzel együtt a munkaidő is lecsökken.
Kapcsolódó cikkek
- A pandémia után a logisztikai ipar gyorsítja a robotokkal végzett automatizálást
- A MiR és a CSi közösen automatizálja az anyagmozgatást az FMCG üzemekben
- Újabb robotikai ágazat van feltörekvőben
- Megnyílt a SZTAKI-ban Ottonie von Roeder kiállítása
- Csak a filmekben ébrednek öntudatra a robotok
- A sokoldalú robotikai kiegészítők gyorsabb megtérülést eredményeznek
- Fűszerez, steaket süt és még el is takarít
- Robotikai világszínvonal Esztergomból
- A belső logisztika fejlesztése autonóm mobil robotok nagy flottáival
- Robotokkal növelhető a fenntarthatóság
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.