20 éves az Imagine Cup, a fiatal szoftverfejlesztők olimpiája
Az Imagine Cup, amit a WIRED magazin egykor a „szoftverfejlesztők olimpiájának” nevezett, idén lesz 20 éves. A jubileumi az évben a világ 160 országából több mint 2 millió diák nevezett be a Microsoft egyedülálló, nemzetközi technológiai versenyébe. A fiatal tehetségek, ahogy az elmúlt két évtizedben, úgy az idén is a digitális technológiát hívták segítségül, hogy az emberiséget leginkább foglalkoztató problémákra válaszokat adjanak.
A verseny története során a célok egy-egy területre szűkültek, és a versenyzőktől, különböző kategóriákban, a természetvédelem, az oktatás, az egészségügy és a mindennapi élet változatos problémáira vártak megoldásokat. A technológia fejlődésével és széleskörű elérhetőségével maguk a projektek is egyre összetettebbekké, kifinomultabbakká váltak. Néhány közülük gyorsan befektetőkre talált és a projektekből sikeres termékek lettek.
A versenyzők köre is sokszínűbbé vált az évek előrehaladtával: mára a csapatok 67 százalékában vannak női tagok, az egyetemisták mellett pedig megjelentek a középiskolások is, akik a versenyzők 17 százalékát teszik ki.
A misszió is átalakult némileg az idők során. „A verseny az ökoszisztémát és a fejlesztői közösséget volt hivatott támogatni” – mondta el a jubileum kapcsán Charlotte Yarkoni, aki a Microsoft Felhő és Mesterséges Intelligencia részlegén belül a diákok fejlesztési programjait felügyeli a kereskedelmi tevékenységért és az ökoszisztémáért felelős vezetőként. „Ha azonban jobban megnézem, hogy a diákok miért döntenek a nevezés mellett, hogy miként igyekeznek segíteni egy-egy marginalizált csoportot vagy közösséget, a csodálat érzése kerekedik felül bennem. Az innováció mértéke és sebessége egészen hihetetlen! A Microsoft valójában a jövő tehetséges munkavállalóit és döntéshozóit neveli ki ezzel a kezdeményezéssel” – állítja Yarkoni.
Az elmúlt évek magyarországi versenyzőinek történetei alátámasztják Yarkoni szavait.
Az Imagine Cup globális döntőjébe szinte minden évben továbbjutott magyar csapat, akik komoly sikereket értek el. A 2007-ben a hazai döntő nyertese a Distinction nevű cég volt, amely hamarosan világpiacra lépett és olyan látványos sikereket ért el, ami miatt a cég alapítói a Deloitte közép-európai Rising Stars díját is kiérdemelték. 2014-ben végül a skót Skyscanner vásárolta meg a stúdiót, vélhetően több milliárd forintért. A fiatal mérnökök ettől függetlenül Budapesten maradtak és – az üzletfejlesztés terhétől megszabadulva – még nagyobb elánnal vetették bele magukat abba, amihez igazán értenek: a kereső appok fejlesztésébe.
A szintén magyar Mistory 2015-ben nyerte el a TechReady-s Microsoft-dolgozók közönségdíját, a „People’s Choice Awardsot”. Óriási elismerés volt ez akkor, amely elindította a városnéző sétákat forradalmasító applikáció fejlesztőinek, Musicz Péternek, Szabó Leventének és Elekes Tamásnak, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem mérnökinformatikus hallgatóinak karrierjét. Ma Musicz Péter és Szabó Levente együtt vezetik a Broduction nevű szoftverfejlesztő céget, amely, amellett, hogy digitális termékeket és szolgáltatásokat állít elő, más feltörekvő startupokat is segít, hogy hozzájuk hasonló sikereket érjenek el az innováció terén és az üzleti életben. Harmadik társuk, Elekes Tamás jelenleg a fenntartható energiákra szakosodott adatelemzőként dolgozik Hollandiában. Mindannyian büszkén tekintenek vissza Imagine Cup-on elért sikerükre.
A MEDcases csapata egy évvel később, 2016-ban az InSimu nevű, az orvostanhallgatók diagnosztikai képzését segítő alkalmazással nemcsak, hogy bejutott az Imagine Cup amerikai döntőjébe, hanem megszerezte a világverseny bronzérmét. Ez olyan nemzetközi figyelmet biztosított a csapatnak és a virtuális valóságra támaszkodó, orvostechnológiai szempontból történelminek nevezhető megoldásuknak, hogy azóta is az egyik legsikeresebb hazai startupként tartják őket számon. 2021-ben már az Európai Innovációs és Technológiai intézet is felfigyelt tevékenységükre és támogatásban részesítette az InSimut.
Az Innobie Eddie nevű alkalmazása 2018-ban jutott be a globális döntőbe. Ez egy olyan, mindmáig elérhető és sikeres okostelefonalkalmazás, amely kiterjesztett valósággal, vagyis videó formájában vagy térbeli modellekben eleveníti meg a tankönyvi illusztrációkat, ezzel téve még interaktívabbá, élményszerűbbé a tanulás folyamatát.
Forradalmi ötletek és innovációk; a hazai startup szcéna világraszóló sikerei; a győztesek felé áradó hazai és nemzetközi figyelem és az ezzel járó támogatások és kockázati tőkebefektetések; a fiatalok számára lelkesítő és példaadó életutak; nagyszerű lehetőségeket tartogató jövő – ez tömören az Imagine Cup elmúlt évtizedeinek mérlege Magyarországon.
„Büszkék vagyunk az Imagine Cup győzteseire. Büszkék vagyunk arra, hogy anyagi, technológiai és mentori támogatásunk révén nekünk is szerepünk lehetett abban, hogy ezek a tehetséges fiatalok sikereket értek el pályájukon, és tartósan sikeres, nemzetközi hírű vállalkozásokat alapítottak” – mondta el Csanak Gabriella, a Microsoft operatív és marketing igazgatója.
Az eseményen a 20. évforduló alkalmából nem csak az idei nyerteseket jelentették be, hanem a verseny történetéről és a korábbi díjazottakról is megemlékeztek.
Kapcsolódó cikkek
- Külföldi piacszerzésben is segíti a hazai startupokat a Microsoft
- A Windows 11 a hibrid munka úttörője
- Startupok és nagyvállalatok: együtt sikeresebbek
- Példátlan szövetségre lépett két globális vállalat
- A valóságmanipulációs eljárás laikus szemmel szinte felismerhetetlen
- A Microsoft lebuktatta a Zloadert
- Az egészség és a család fontosabb a munkánál
- Operátoroknak szánt szolgáltatást mutatott be a Microsoft
- Magyar dominancia az idei Microsoft CEE Startup Award versenyen
- Már itthon is elérhetők az új Surface notebookok
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.