Kereslet lenne, mégis nehéz helyzetben van a gépgyártás
Olyan drasztikus mértékben emelkednek a célgépek alapanyagárai, hogy sok esetben mire valaki megfontoltan leadná a megrendelését, addigra a költségnövekedés miatt az általa kapott ajánlat már aktualitását veszti. Schneider László, a Schneider-Terv Bt. ügyvezetője közölte, csak idén 30-40 százalékkal drágult a vas, de egyes alkatrészekért duplaannyit kell fizetni, mint év elején. A gépészmérnök szerint az energiaválság és a munkaerőhiány miatt sokan az automatizálásban gondolkoznak, de a negatív gazdasági prognózisok óvatosságra intenek mindenkit.
A gépiparban sincs kolbászból a kerítés ezekben a hónapokban. Az árajánlatok elkészítése akár három-négy hétbe is telhet, ugyanis a vállalkozóknak alaposan át kell számolniuk, milyen szerszámot mennyiért és milyen határidőre tudnak beszerezni. Nem kevés esetben előfordul, hogy mire az ajánlat végére érnek, addigra 5-10 százalékos drágulás áll be a piacon az érintett eszközökre.
Schneider László, a Scheinder-Terv Bt. ügyvezetője rámutatott: a várakozási idő korábban elképzelhetetlen mértékben kitolódott. Míg egy évvel ezelőtt az elektronikai elemekre, így a hajtásokra és vezérlőkre néhány hetet kellett várni, úgy ez most már akár egy esztendő is lehet.
„A gépiparban mindenki rövid határidőre adja az árajánlatokat, de egy-egy hirtelen, előre nem látható változás boríthat mindent. Túlárazni nem lehet, mert a vevők is érzékenyek, ugyanakkor a másik oldalról a vas árát heti bontásban adják meg a kereskedők, amire nehéz távlatokban alapozni. Az előkészítő munkálatokban ez óriási gondokat okoz, erre nem lehet sehogy felkészülni” – mondta a 2001-ben alakult cég ügyvezetője.
A gépészmérnök szerint így fordulhat elő, hogy valaki bekér egy ajánlatot, majd hetekig ül rajta, de mire elfogadná, az aktualitását veszíti. Ezt követően viszont hiába számolják újra a költségeket, a megrendelő jellemzően az eredeti elképzeléshez ragaszkodik.
Fejlődnének a gyárak, de tartanak is tőle
A jelenleg 29 alkalmazottat foglalkoztató, évi 400 milliós árbevételt generáló gépipari vállalat tulajdonosa felhívta rá a figyelmet, hogy a vas ára alaphangon 30-40 százalékot drágult 2022-ben, de bizonyos alkatrészekhez már csak dupla akkora összegért lehet hozzájutni, mint év elején.
„Az energiaválság és a jelentős munkaerőhiány miatt sokakban fogalmazódik meg, hogy automatizálják a gyáraikat, ami leegyszerűsíthetne rengeteg folyamatot. A másik oldalon viszont ott lóg a levegőben az orosz–ukrán háború által okozott krízis és a negatív gazdasági prognózisok, ami óvatosságra int mindenkit. Rengeteg a bizonytalanság” – mutatott rá.
Kérdésre válaszolva végezetül szót ejtett arról is, hogy a jelenlegi helyzet nemcsak a gépipari szereplőknek rossz, hanem a végfelhasználóknak is. A végén mindig a lakossággal fizetteti meg ugyanis a piac az áremelkedést, ami ebben a bonyolult környezetben elkerülhetetlen lesz a gépipar által gyártott termékek esetében is.
Kapcsolódó cikkek
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.