Adatalapú megoldások adhatnak választ az energetikai kihívásokra
Az adat önmagában nem ér semmit. Akkor tud igazán értékes lenni, ha feldolgozzák, és az eredményeket hozzáértő szakemberek jól tudják felhasználni. Hol húzódik a határ, amit átlépve már a digitális, adatalapú újítások veszik át a vezető szerepet a fizikai rendszerek és az infrastruktúra fejlesztésétől? Tudnak-e a villamosenergia-ipar szereplői elég gyorsan reagálni a felmerülő igényekre és változásokra? A Magyar Elektrotechnikai Egyesület (MEE) 68. Konferencia és Kiállításán Debrecenben több mint 900 szakember folytatott párbeszédet az energetikai szektor adatvezérelt jövőképéről.
A feldolgozott adatból energiamegtakarítás, költséghatékony hálózatfejlesztés érhető el. Az elmúlt és az idei év energia piaci eseményei látványos hatással bírnak az energetikai értéklánc teljes egészére.
Az energiastratégiában 2030-ra tervezett 6,4 GW beépített napelemteljesítmény-célszámot a jelenlegi trendek szerint 13,7 GW-ra becsülik. Ez, továbbá a korábbi évekhez képest a hálózatra csatlakozni kívánó, drasztikusan megugró ipariteljesítmény-igény a hálózatfejlesztőket és -üzemeltetőket soha nem látott kihívások elé állítják.
Arról nem is szólva, hogy 2020 és 2030 között a látható termelői és fogyasztási igények kielégítése, valamint a hálózatok modernizálása összesen mintegy 3,5 milliárd euró forrást igényel. Még ha a finanszírozás egy része pályázati forrásokból fedezhető is, ehhez megfelelő szakembergárdára, gyártói és kivitelezői kapacitásra és időre ugyancsak szükség van.
Még jobban előtérbe kerülnek az okos hálózati elemek alkalmazásai, az energiatároló berendezések, és a mérési adatok komplex feldolgozásával elérhető jobb hálózati infrastruktúra kihasználás.
Az új technológiák magukba foglalják a modern diagnosztikai módszereket és az adatalapú megoldásokat szintén. „Minél több információnk van a teljes energetikai rendszerről, annál könnyebben hozunk jó szakmai döntéseket, aminek eredménye lehet, hogy sokkal hatékonyabban tudjuk kiszolgálni a növekvő energiaigényeket, optimalizálni a teljes rendszer működését. Ez nem feltétlenül hálózatfejlesztést vagy -bővítést takar, a hangsúly az adatvezérelt döntéshozatalon van. Így válhat olcsóbbá és racionálisabbá az energetikai rendszerek működtetése” – mondta Gelencsér Lajos, a Magyar Elektrotechnikai Egyesület elnöke.
Az energiaszektorból természeténél fogva hatalmas mennyiségű adathalmazt nyerhetünk ki a megfelelő eszközök segítségével. Ezek nemcsak műszaki, hanem pénzügyi, gazdasági és egyéb adatok, például fogyasztói szokások, vásárlói fizetések, hiteltörténetek, igényelt szolgáltatások stb. A cél az ezek mentén történő rendszeroptimalizálás és a jobb szolgáltatásnyújtás. Ezen túlmenően lényeges, hogy az adatokból az ügyfelek is profitálnak.
A rendszerek működtetése területén egyre fontosabbá válik a mesterséges intelligencia alkalmazása, ami lehetőséget teremt arra, hogy az előre nehezen megjósolható időjárásváltozásokat is könnyebben kezelje a rendszer.
A MEE szakmai álláspontja szerint a nagyobb mértékben digitalizált energiaágazatra való átállás fontos és az iparág oldaláról közös erőfeszítéseket kíván. A digitális infrastruktúra fejlesztésén túl az IT és az elemzési képességeket egyaránt meg kell erősíteni. A MEE szakmai programjain keresztül (konferenciák, szakmai estek, podcast-ok stb.) kíván ebben vezető szerepet vállalni.
„Örömmel láttuk, hogy villamosenergetikai iparág jelenlevő vezetői egyöntetűen a digitális, adatalapú megoldások fejlesztésében is látják a jövőt, és ezt a feladatot saját területükön esszenciálisnak tartják” – tette hozzá a MEE elnöke.
Kapcsolódó cikkek
- Magyar techcég tört be a svéd energetikai piacra
- Roland Berger: A vezetők többsége túl bonyolultnak tartja saját informatikai infrastruktúráját
- Kiskortól megy a kütyüzés, de fontos lenne az átmenet
- A Nissan a Siemensszel fejleszti az új e-crossover gyártósorait
- Több mint egymillió embernek vitt zöld áramot a Schneider Electric
- Mesterséges intelligencia segíti az uszoda szellőztetését
- Az energiaválság a számítástechnikai piacot sem kíméli
- K&H: a hatékony távmunka érdekében fejleszt a legtöbb cég
- Új megoldásokra van szükség a hazai cégek digitális stratégiájában
- Ne égessük két végén az energiát!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.