A számlák alapján követhetetlen a cégek energiafogyasztása
A vállalkozások életében a működés közben felmerülő energiaköltségek rendezése mind ez idáig egy rutinszerűen teljesítendő kötelesség volt, azonban a mai, megnövekedett energiaárak mellett ez a hozzáállás már meglehetősen luxusnak számít. Nem lehet nem foglalkozni annak vizsgálatával, hogy a számlánk végösszege pontosan milyen tételekből adódik össze, ahogy azzal sem, hogy milyen lépéseket tehetünk meg a gazdaságosabb üzemeltetés érdekében. Ezek megállapításához már egy magyar fejlesztésű, automatizált energetikai tanácsadó szoftver is rendelkezésünkre áll.
Nem is gondolnánk, mennyi apró, észrevehetetlen módon folyik ki zsebünkből a pénz, pusztán azért, mert nem követjük kellő körültekintéssel a vállalkozásunkban felhasznált energia útját.
„Elég a gyártósoron egy meghibásodott, de még üzemelő berendezés, ami emiatt a szükségesnél lényegesen több villamos energiát használ fel, vagy az üzemcsarnokban egyetlen törött üvegtábla, de akár a nem megfelelő szigetelés is ahhoz, hogy indokolatlanul magas összegeket kelljen a rezsire kifizetnünk. A jó hír az, hogy ezen változtatni lehet, hogy a tél hátralévő hónapjaiban kevésbé nyomja a vállunkat az egekbe szökött energiaárak terhe” – emelte ki Havas Márton energetikai szakértő, a Wenerate Kft. ügyvezetője.
A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy sok vállalatnál nincsenek tisztában azzal, hogy pontosan miért fizetnek, ezért meglátása szerint az a legfontosabb, hogy a cégvezetők pontos képet alakítsanak ki arról, hogy az energiafogyasztásuk milyen tételekből tevődik össze. Emellett a vállalkozások egy része nem a számára kedvező vételi szerződésben van, így, ha ezen változtatnak, már azzal is milliós megtakarítást érhetnek el éves szinten, beruházás nélkül is.
Hogyan éljék túl a cégek a telet?
Amikor már tisztán látszik az energiaköltségek forrása, a következő lépés azt eldönteni, hogy a költségcsökkentéshez elegendő-e az eszközök korszerűsítése, felújítása, a munkafolyamatok és a munkarend átalakítása, vagy elkerülhetetlenné vált a beruházás új berendezésekre.
„Lehet, hogy a mostani helyzetben fájdalmas arra gondolni, hogy nagyobb összeget adjunk ki egy-egy létfontosságú munkaeszköz lecserélésére, de tartsuk szem előtt, hogy egy modern, tökéletesen működő géppel hosszú távon jelentős energiamegtakarítást érhetünk el. És szerencsére a finanszírozás terén is lehetőségünk van kiválasztani azt, ami számunkra a legmegfelelőbb. Ha nem rendelkezünk a kellő pénzmennyiséggel, a banki finanszírozás mellett kereshetünk pályázati forrásokat, és kihasználhatjuk az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer előnyeit is, ami lehetőséget biztosít a beruházás egy bizonyos százalékának visszatérítésére” – ismertette Havas Márton.
Top 6 lehetséges energiapazarló hely:
1. Kompresszorok – az energiaveszteség akár 30% is lehet.
2. Motorok, szivattyúk – egy beruházás összköltségének csupán 15%-a a megvásárlás, a fennmaradó 85%-ot a használat folyamán az energiaköltségek adják.
3. Ipari gépi szellőztetés, elszívás, befúvás – akár 15-25%-os megtakarítás is elérhető.
4. A teljes terület gázfűtése, helyi fűtés és/vagy klímafűtés helyett.
5. Felesleges körök a munkafolyamatban.
6. Átgondolatlan munkarend.
Automatizált energetikai tanácsadó szoftver
A Wenerate egy olyan megoldást dolgozott ki, ami egyszerre ad automatizált válaszokat a jogi kötelezettségekre, miközben maximálisan kiaknázza az energetikai átmenetben és a fenntarthatóságban rejlő üzleti lehetőségeket. Segít csökkenteni az energiaköltségeket, kiváltja az energetikával kapcsolatos adminisztrációt és támogatja a döntéshozatalt.
„Általánosságban elmondható, hogy az energiafogyasztással kapcsolatos adatok monitorozása és elemzése akár 15%-kal is csökkentheti az energiafelhasználást és az energiaköltségeket.
Ehhez minden szükséges energetikai adatot egy helyen gyűjtünk. Az energiamenedzsment rendszer segítségével a fogyasztási adatokat teljeskörűen kezeljük és analizáljuk, az elemzésekből automatizált javaslatokat készítünk a felhasználóknak” – tudtuk meg a Wenerate Kft. ügyvezetőjétől.
A szoftver többféle mérőeszközt támogat, amelyeket a konkrét helyszín adottságaihoz illesztve állítanak össze, hogy az optimális rendszer kerüljön telepítésre. A mérőeszközök segítségével lehetőség nyílik üzletileg kritikus energetikai adatok gyűjtésére, tárolására és elemzésére, például két munkanap összehasonlítására 5 perces felbontásban Az elemzéseken túlmenően előrejelzéseket és figyelmeztetéseket is tudnak küldeni, ha a mérési ponton rendellenességet észlelnek.
„Azoknak a cégeknek, akik ilyen mérőeszközparkba nem tudnak beruházni, eszközbérletet is biztosítunk. A berendezés telepítéséhez a termelést egyáltalán nem kell megállítani, ugyanis feszültség alatt telepíthető minden egysége. A begyűjtött adatokat a felhőbe tudjuk továbbítani, aminek megoldásában ügyfeleink szintén számíthatnak a támogatásunkra” – zárta gondolatait Havas Márton.
Kapcsolódó cikkek
- A Markforged bemutatta új, szimulációs szoftvermegoldását
- Az ABB új energiagazdálkodási rendszert vezet be
- Zöldterületek pénzbeli értékét kiszámító alkalmazást fejlesztettek Bécsben
- Most érzi meg igazán az energiaválságot a hazai autóipar
- Praktikus tippek optimalizált energiagazdálkodásra
- Az épületinformációs modellezésé a jövő
- Kutatás készült az elektronikai eszközök energiatakarékosságának fontosságáról
- Energiahatékonysági tőkeprogramot indít a Hiventures
- Mesterséges intelligencia elemzi az alkalmazottakat az SAP HR szoftverében
- Új megoldások az emelkedő áramszámlák ellen
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.