Megtorpanó IT iparág: vége a korlátlan növekedésnek?
Az elmúlt bő egy évtizedben a techcégeket a befektetők elsősorban növekedési potenciáljuk alapján értékelték, tekintet nélkül tényleges teljesítményükre. Most azonban megtorpant az iparág, és egyre gyorsulnak a leépítések az informatikában. Eyal Zucker, az Exadel budapesti irodájának vezetője szerint bizonyos szempontból új korszak kezdődik, amelynek során a növekedés hajszolása helyett a tényleges bevétel- és profittermelésre, valamint felhasználói elégedettségre kerül a hangsúly a tech-iparban. Ez a szemléletváltás szükséges és természetes folyamat, és bár sokaknak nehéz lesz, a szektor egésze jól jön ki belőle.
Az utóbbi fél évben számos vállalatnál komoly leépítéseket jelentettek be az informatikai szektorban. Néhány példa az óriáscégek közül: 2022 negyedik negyedévében a Meta munkatársainak 10%-át (11000 embert), a Twitter pedig dolgozói 50%-át (3700 embert) bocsátotta el. Az elbocsátások egy korszak-és szemléletváltás kísérőjelenségei, legalábbis így látja az Exadel budapesti központjának vezetője.
A mostani megtorpanás egy olyan évtized végén következett be, amelynek során a techcégeket a befektetők elsősorban növekedési potenciáljuk alapján értékelték, tekintet nélkül valódi teljesítményükre. Az alacsony kamatkörnyezet és a tőkebeáramlás addig nem látott, sokmilliárd dolláros finanszírozási hullámot hozott. Ennek eredményeként a befektetők rengeteg új cégbe fektettek, várva a legújabb „nagy dobást”.
A korlátlan növekedés korszakának vége: 2022 a másnaposság éve?
„A fent leírt folyamat oda vezetett, hogy számos techcég értékelése az egekbe szökött, és egy olyan túlértékelési buborék alakult ki, ahol a hangsúly a növekedés hajszolásán és nem a tényleges nyereségességen volt. Ezt az időszakot zárta le 2022, amit nevezhetünk a „másnaposság évének” is, és egy elkerülhetetlen szemléletváltást kezdete volt az iparágban” – fejtette ki szoftveres megoldásokat fejlesztő Exadel budapesti központjának vezetője, Eyal Zucker.
A szakember szerint a techcégeket a következő években az alapján értékelik majd, hogy mennyire tudnak valós eredményeket felmutatni ügyfeleiknek és befektetőiknek. A váltást számos tényező hajtotta, úgy mint a növekvő kamatlábak miatt változó makrogazdasági környezet, és ezzel együtt a befektetők megváltozott kockázati és megtérülési számításai. Eyal Zucker ezt a jelenséget úgy foglalja össze, hogy az értékelés korszakából átléptünk az értékteremtés korszakába.
Az nyer a változáson, aki képes alkalmazkodni
„Különleges időkben élünk. Látszólag pénzhiány van, ugyanakkor bőséges kockázati tőke áll rendelkezésre. Annál nehezebben találnak viszont a befektetők olyan, megbízható üzleti modellel rendelkező cégeket, amelybe invesztálhatnának – tette hozzá az Exadel vezetője. – A cégeknek ezért bizonyítaniuk kell, hogy képesek igazi eredményeket felmutatni. A növekedés helyett most az olyan kulcsmutatókra kell fókuszálni, mint bevételnövekedés, nyereségesség és az ügyfelek elégedettsége.”
A váltás sokaknak fájdalmas lesz. Miközben sok cég leépít, a stabil üzleti modellel bíró, józanul gazdálkodó cégek felé áramlik majd a tőke és a munkaerő. Azok a cégek hozzák magukat helyzetbe a következő évekre, amelyek képesek alkalmazkodni és jól mozogni az átmeneti időszakban, és az értékteremtésre koncentrálnak, véli Eyal Zucker.
A váltás természetes és szükséges
Minden nehézséggel együtt a változás összességében pozitív fejlemény lesz az iparág számára, amelynek során a cégek jobban összpontosítanak majd a részvényeseknek és az ügyfeleknek szállított tényleges értékre. Az Exadel például 2022 folyamán nyitott irodát Budapesten és dinamikus bővülési szakaszban van.
A vállalat ügyvezetője így fogalmaz: „A válságok felszínre hozzák, ki az erős és ki a gyenge. Az erősek túlélnek, a gyengék eltűnnek. Az utóbbi években irracionális mértékben öntötték a pénzt a cégekbe, és ezért torz képünk alakult ki arról, hogy mi számít értéknek. Számos vállalat piaci értéke a töredéke most annak, mint amit megszokhattak. Azok a vállalkozók, akik a 2008-as válság óta csak növekedést tapasztaltak, azt hihették, hogy a részvények, a pénz és piaci érték folyamatosan nőni fog. Ez most a nézőpontváltás ideje.”
Kapcsolódó cikkek
- Elit informatikus alapképzést indít a Széchenyi István Egyetem
- Karrierváltás: töretlen a kereslet a junior informatikusok iránt
- 2023-ban is kapkodnak a cégek az informatikusok után
- Egy lehetséges megoldás az informatikai munkaerőhiányra: mi fán teremnek a „szolgáltatásgyorsítók”?
- Újévi tanácsok informatikai vezetőknek
- Idén újabb rekordot ért el az e-Hód informatikai verseny
- A hazai kkv-k jelentős része úgy vezette be a hibrid informatikát, hogy nem is tud róla
- Továbbra is rendíthetetlen az informatikusok emelkedő fizetése
- Hogyan működhet jól egy vállalat, ha mindenki távmunkában dolgozik?
- A No Fluff Jobs Hollandiában folytatja nemzetközi terjeszkedését
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.