Japán éves áramfelhasználásának kétszeresével nő a világ áramigénye
Míg 2022-ben a korábbihoz képest visszafogottabban nőtt a világ elektromos áram igénye, az előttünk álló három évben azonban jelentős mértékben, Japán éves áramfogyasztásának duplájával bővül majd a világ villamosenergia-igénye a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) jelentése szerint. A növekvő kereslet miatt a vállalkozásoknak célszerű alternatív energiaforrásokról is gondoskodniuk az üzletmenet-folytonosság biztosítására, az ilyen fejlesztések pedig akkor tudnak igazán hatékonyak lenni, ha okos megoldásokkal, például mikrogridek kialakításával is kiegészítik azokat – állítja a Schneider Electric szakértője.
A múlt évben 2021-hez képest 2 százalékkal nőtt a világ villamosenergia-igénye, ez elmarad a korábbi évek 2,4 százalékos bővülési átlagától – derül ki a Nemzetközi Energiaügynökség februárban közzétett „Electricity Market Report 2023” című jelentéséből. A visszafogottabb növekedésben meghatározó szerepet játszottak a magasabb energiaárak, amelyek miatt például az Európai Unióban 3,5 százalékkal esett vissza tavaly 2021-hez képest az áramfelhasználás.
Az IEA elemzése szerint viszont a 2022-es lassabb növekedés csak átmeneti volt és a következő három évben már átlagosan 3 százalék körüli bővülés várható a világ elektromosáram-fogyasztásában. Ez azt jelenti, hogy 2023-2025 között az egyik leginkább iparosodott ország, Japán éves fogyasztásának a kétszeresével bővül majd a világ villamos energia igénye. A Nemzetközi Energiaügynökség jelentése alapján a növekvő igényeket 90 százalékban megújuló energiaforrásból, illetve atomenergia felhasználásával fedezik majd világszerte. Ez azt eredményezi, hogy a 2022-es 29 százalékról 2025-re 35 százalékra bővül globális szinten a megújuló források aránya az áramtermelésben. A növekedés 45 százaléka Kína bővülő termelésének lesz köszönhető, az Európai Unió pedig várhatóan 15 százalékkal járul hozzá a fejlődéshez.
Globálisan és Magyarországon is egyre több vállalkozás ismeri fel az elektromos áram használatára történő átállásban (elektrifikáció) rejlő lehetőségeket, ami természetesen szintén növeli az áramfelhasználást. Annak érdekében, hogy a megugró igények mellett is biztonságos legyen az áramellátás, a termelőcégeknek érdemes alternatív energiaforrásról is gondoskodniuk, amire itthon is rendelkezésre állnak pályázati források.
„Örömteli, hogy sok vállalat tervezi megújuló energiaforrás használatát Magyarországon is, jellemzően napelempark formájában. Azonban ahhoz, hogy a bennük rejlő lehetőségeket teljes mértékben kiaknázhassák, ki kell egészíteni őket különböző okosmegoldásokkal, például mikrogriddel. Egy ilyen okos hálózat ugyanis a hálózati fogyasztást a napelemparkkal együtt tudja szabályozni, ráadásul egy esetlegesen bekapcsolt tárolókapacitással még az adott üzem energiaköltségei is optimalizálhatók. Az okos hálózat lehetőséget nyújt arra is, hogy folyamatosan változtassuk, honnan használunk fel energiát, hiszen lehetnek időszakok, amikor úgy alakulnak az árak, hogy érdemesebb hálózatról fogyasztani és a naperőmű által termelt áramot az akkumulátorba tölteni, vagy éppen fordítva: érdemesebb a tárolóból fogyasztani. Ezáltal mind környezeti lábnyomunkat, mind pedig költségeinket tekintve hatékonyabb energiahálózatot hozhatunk létre” – mondta el Hajós Balázs, a Schneider Electric értékesítési igazgatója.
Kapcsolódó cikkek
- Így spórolhatunk az energiával
- Felmérés: Megtriplázódott a vállalatok energiaköltsége
- Kisebb energiaszámla, zöldebb Magyarország
- Új szintre lépett a Schneider Electric és az Atea együttműködése
- Ez lehet az egyik megoldás az energiaválság kezelésére!
- Több mint egymillió embernek vitt zöld áramot a Schneider Electric
- 3 dolog, amire érdemes figyelni Európában a jelenlegi energiaárak mellett
- 4+1 tipp, hogy ne hozzon csődöt az áramszünet
- Magyarok fejlesztették a Balti villamosenergia-ipari rendszerirányítók közös platformját
- A Csillagok háborújának Halálcsillaga megoldaná az emberiség energiaigényét egy időre
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.