NMHH: fontos a fogyasztói tudatosság megerősítése
Az elmúlt években jelentősen változó fogyasztói szokásokat egyszerre befolyásolja a technológiai háttér folyamatosan gyorsuló fejlődése, az elérhető infokommunikációs szolgáltatások körének bővülése, valamint a médiatartalom jellege, minősége és hozzáférése. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a március 15-i fogyasztóvédelmi világnap alkalmából összegyűjtötte azokat a platformokat, amelyek segíthetnek a tudatos döntések meghozatalában, legyen szó edukációról vagy netsebességet, elektroszmogot mérő szolgáltatásról, illetve a távközlési, postai szolgáltatásokat összehasonlító felületekről.
Mára egy felhasználó egyszerre és akár egy időben tekinthető a média közönségének, az elektronikus hírközlési szolgáltatások fogyasztójának, eközben az okosotthon-szolgáltatások ügyfelének, illetve e-kereskedelmi vásárlónak is. Nézzünk néhány példát a megváltozott szokásokra: a nagy sebességű internet-hozzáférés mára alapvető elvárás, a vezetékes hangszolgáltatások jelentősége folyamatosan csökken, és egyre népszerűbbek az OTT-kommunikációs applikációk (számfüggetlen személyközi hírközlési szolgáltatások). Mindeközben a tartalomszolgáltatás vált meghatározóvá. Tömegessé vált az e-kereskedelem, aminek következtében a postai forgalom, illetve a kézbesítési szolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztói elvárások jelentős változásokon mennek keresztül. Bár a csomagforgalom növekszik, a levéltermékek aránya csökken, kivéve a hivatalos és tértivevényes iratokat. Az online platformok a kézbesítési piacra is egyre nagyobb hatással vannak, az új üzleti modellek felborítják az eddigi szolgáltatási láncokat, illetve új versenyhelyzeteket teremtenek.
Egyre többen élnek a digitális megoldások által nyújtott lehetőségekkel, de vajon mennyire használjuk tudatosan az egyes alternatívákat? A fogyasztóvédelmi világnap alkalmából az NMHH az alábbi szolgáltatásokat és oldalakat javasolja a fogyasztói tudatosság megerősítésére.
A Média- és Hírközlési Biztos segíthet, ha a szolgáltató eljárása érdeksérelmet okozott az előfizetőnek számlázási, számhordozási, adategyeztetési vagy más érdeksérelemmel járó ügyekben, ezen felül olyan aggályos médiatartalmak esetén, amelyek többször vagy több helyen jelennek meg.
Az NMHH gyermekvédelmi portálja, a gyerekaneten, a szülőket és pedagógusokat látja el hasznos információkkal, számos témában kínál gyakorlati tippeket, illetve innen tölthető le a gamer gyerekek szüleinek szóló kézikönyv is, amit elolvasva könnyebben tudunk beszélgetést kezdeményezni az online videójátékot játszó fiatalokkal. A gyerekeknek pedig nagy segítséget jelentenek a Bűvösvölgy-központok, ahol élményalapú médiatudatosság-fejlesztés zajlik. Szintén az NMHH üzemelteti az Internet Hotline jogsegélyszolgálatot, ahol kilenc kategóriában tehetünk bejelentést a neten talált jogsértő tartalmakról. A szolgálat a rendőrséggel és nemzetközi partnerekkel együttműködve lép fel a fogyasztók védelmében.
A tavalyi évben indult el a hatóság digitális hírközlési tudásbázisa, a Digipedia, ahol mindenféle online technológiáról kaphatunk ismereteket: a netbankolástól az adatvédelmi kérdésekig. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság az átlagos havi költségmutatóval (ÁHK) segíthet eligazodni a vezetékes- és mobiltarifák, valamint a főbb szolgáltatók (Magyar Telekom, Yettel, Vodafone, Invitel, DIGI) kínálata között.
Az NMHH mérőszolgálata 38 fixen telepített mérőállomással és 20 hordozható szondával vizsgálja az elektroszmog mértékét is. Az elmúlt hét évben a szakemberek több mind 2800 mérést végeztek el lakóépületek, iskolák, adótornyok közelében. Az NMHH honlapján bárki igényelhet elektroszmogmérést egy online űrlapon.
További segítséget nyújt még a szolgáltatóktól független, piacsemleges netsebességmérő szolgáltatás: a szelessav.net. A különböző szolgáltatók netsebességméréseit országos térképen hasonlíthatjuk össze, ami hozzájárulhat a számunkra legideálisabb internetszolgáltató kiválasztásához. Fontos tudni, hogy mielőtt továbbadnánk használt mobilkészülékeinket, laptopjainkat, adathordozóinkat, érdemes igazolt, végleges adattörlést végezni. Ebben segít az NMHH végleges adattörlő szolgáltatása. Ha pedig postáról van szó, akkor az Európai Bizottság Európai Csomagár-összehasonlító oldala ad segítséget. Az adatbázis különösen ünnepek idején, például a karácsonyi időszakban lehet hasznos.
Az információk alapján meghozott, tudatos döntések lehetővé teszik, hogy biztonságosan használjuk a szolgáltatásokat az offline és az online térben egyaránt. Az NMHH a releváns adatok összegyűjtésével ebben kívánja támogatni a fogyasztókat.
Kapcsolódó cikkek
- Felgyorsul vagy befékez a Forma-1 népszerűsége?
- Az európai mobilhasználatot vizsgálta az NMHH
- A Mozi+ és a Viasat3 műsorait vizsgálta a Médiatanács
- A valótlanságoktól, vírusoktól és az álhírektől is félnek a magyar internetezők
- Még egy hónapig vehető igénybe a hatósági támogatás a régi mobilkészülékek cseréjéhez
- Ezektől volt hangos a magyar netes közbeszéd
- Több mint 30 éves a 112-es segélyhívó szám
- Új stratégiát hirdetett az NMHH a Biztonságos internet világnapja alkalmából
- Az ATV-t és két helyi rádiót is megbírságolt a Médiatanács
- A legtöbb pénzt az internetre költjük, de a tévé előtt töltjük a legtöbb időt
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Szigorodik az ellenőrzés a webáruházak felett
A fogyasztóvédelmi hatóság már 2024-ben is kiemelten vizsgálta a webáruházakat és a nemzetgazdasági miniszter legutóbbi bejelentése alapján ezek a vizsgálatok csak szaporodni fognak a jövő évtől. Ráadásul, 2025-től egy fogyasztóvédelmi csúcshatóság is létrejön, amelynek kiemelt célja lesz a fogyasztók védelmének biztosítása az online térben. Webáruház üzemeltetőjeként nem árt ezért felkészülni arra, hogy mik is azok a főbb gyakorlatok és hiányosságok, amikre ugrik a hatóság. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője segítségével ismertetjük a részleteket.
A K&H élen jár az IT hatékonyság mérésében
A banki szektorban egyedülálló módszerrel monitorozza fejlesztéseit és méri az IT fejlesztések hatékonyságát a K&H. Ezt a tevékenységét saját maga, házon belül látja el, amivel szintén egyedülállónak számít a piacon. Az ún. Fast Function Point módszertan segítségével a K&H folyamatosan feltárja a fejlesztési folyamatok és rendszerek optimális működésére épülő fejlesztési pontokat, a költséghatékonyságot és a projektek komplexitását, ezzel lehetőséget adva, hogy szakemberei innovatív fejlesztéseket valósítsanak meg a visszajelzések alapján.
Új vezetőt kap az EIT InnoEnergy
Mikołaj Budzanowski lett az EIT InnoEnergy Közép-Európa új vezérigazgatója. A 2025 januárjában hatályba lépő stratégiai kinevezés célja, hogy a fenntartható energetikai fejlesztések mellett elkötelezett szervezet növelje a szerepét a tiszta technológiák közép-európai elterjesztésében és felgyorsítsa az energetikai átmenetet ebben a régióban.
Újra platina minősítést szerzett a Bridgestone
A Bridgestone EMEA 2024-ben már a negyedik egymást követő évben nyerte el a vezető globális fenntarthatósági értékelő platform, az EcoVadis legmagasabb, „platina” minősítését, amellyel a világszerte értékelt mintegy 130 000 vállalat közül a legjobb egy százalékba került.
Téli szünet nyelvleckékkel? Ezért éri meg napi 20 percet rászánni
A téli szünet elsősorban a pihenésről és a feltöltődésről szól, de rendszeres, rövid, intenzív tanulás beiktatásával a diákok könnyen szinten tarthatják a tudásukat, különösen az idegen nyelvek területén.