Ebbe fektetnek a nehézipari vállalatokat: felértékelődött a hidrogén
A környezetbarátabb jövő, a költséghatékonyság és a fenntarthatósági célok elérése érdekében a nehézipari vállalatok 62% veszi fontolóra az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogén használatát.
Fenntarthatóság és költséghatékonyság
Az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogén* ígérkezik az egyik legjobb megoldásnak a magas kibocsátású iparágak szén-dioxid-mentesítésének felgyorsítására, ugyanakkor kulcsfontosságú ösztönzőnek is egy környezetbarátabb jövő megvalósítása érdekében – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebb tanulmányából. A megkérdezett vállalatok többsége úgy véli, hogy az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogén hozzá fog járulni a hosszútávú célok eléréséhez a kibocsátás és a fenntarthatóság terén.
Ezt az energia- és közüzemi szolgáltató vállalatok többsége alapvető fontosságúnak tartja a gazdaság szén-dioxid-mentesítése (63%), valamint az országok fosszilis energiától való függőségének csökkentése és energiaszuverenitásuk megerősítése (62%) érdekében. Becsléseik szerint az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogén 2050-re az összes hidrogénforrás akár 55%-át is kiteheti.
Az energia- és közüzemi ágazat vállalatai teljes éves forgalmuk átlagosan 0,4%-át tervezik fejlesztésre fordítani, különösen a szállítás és forgalmazás (53%), a termelés (52%), valamint a kutatás és fejlesztés (45%) területén.
„A « tiszta energiamixben » az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogén alapvető szerepet játszik a jelentős kibocsátással rendelkező kiemelt ágazatok, például az ipar és a fuvarozás szén-dioxid-mentesítésében, ezáltal a globális felmelegedés elleni küzdelemben. (...) Az alacsony szén-dioxid-kibocsátással járó hidrogénnel lehetőségünk van egy szén-dioxidmentes jövő megteremtésére, bár nem lesz könnyű mérni az azonnali eredményeket” – emelte ki Florent Andrillon, a Capgemini ClimateTech csoportjának vezetője.
Növekszik a beruházás és a kereslet az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogén iránt
Az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogén iránti kereslet az elmúlt három évben minden ágazatban és földrajzi területen több mint 10%-kal nőtt. Ez a kereslet várhatóan tovább növekszik a jövőben. A hidrogén iránti keresletet várhatóan új alkalmazási területek fogják fokozni, többek között a teherszállítás, a tengeri árufuvarozás és a légiközlekedés. Az energia- és közüzemi szolgáltató vállalatok közel háromnegyede (71%) például az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogénben látja az időszakos megújuló forrásokból származó energia tárolásának megoldását: akkumulátorként működve szélesítheti az olyan megújuló energiák alkalmazási körét, mint a nap- és a szélenergia.
Idővel egyre költséghatékonyabb és elérhetőbb lesz
Minden ágazatban növekszik a kereslet az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogén iránt. Azonban mivel a jelenlegi módszerek nem költséghatékony és környezetbarát megoldások, a hidrogén előállítása általában kihívásokat jelent. Ennek ellenére az energia- és közüzemi szolgáltató vállalatok bizakodóak: közel felük (49%) arra számít, hogy 2040-ig a költségek folyamatosan csökkennek. Ugyanakkor a szervezetek ágazatspecifikus problémákkal is szembesülnek ezen a téren.
A teherfuvarozási vállalatok 65%-a például a hidrogén-üzemanyagcellák méretarányos előállítását nevezi meg a legnagyobb infrastrukturális és műszaki kihívásnak. A légiközlekedési ágazatban 58% említette, hogy a repülőgépek tervezésén változtatni kell, hogy lehetővé váljon az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogén-üzemanyagra való áttérés.
Az acéliparban pedig 72% szerint jelentős infrastruktúra-fejlesztésre van szükség ahhoz, hogy a hidrogén beépüljön a nagyüzemi acélgyártásba. A költségeken túl, az infrastrukturális és a műszaki kérdések mellett a megkérdezett szervezetek 60%-a a szaktudás és a tapasztalat hiányát is jelentős problémának látja a hidrogéntechnológia elterjedésének terén. A szakképzett munkaerő hiánya különösen nagy a végfelhasználó vállalatok körében Spanyolországban (70%), valamint az energia- és közüzemi szolgáltató vállalati ágazatban Japánban (65%), Franciaországban és Ausztráliában (egyaránt 63%).
Módszertan
Annak megértése érdekében, hogy az energia- és közüzemi ágazat (E&U) vállalatai hogyan tervezik kihasználni az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogénben rejlő lehetőségeket, a Capgemini Kutatóintézet 13 országban végzett felmérést 500 (500 millió dollár feletti éves bevétellel rendelkező) energia- és közüzemi szolgáltató vállalat vezetőjének, valamint 360 végfelhasználókat tömörítő (1 milliárd dollár feletti éves bevétellel rendelkező) vállalat vezetőjének körében, többek között a teherfuvarozás, a tengeri szállítás, a légi közlekedés, az acélipar, a vegyipar és a finomítás** területén. A válaszadók az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogénnel kapcsolatos kezdeményezések tervezésében és fejlesztésében vesznek részt és olyan funkcionális területeken dolgoznak, mint a stratégia, a termék- és szolgáltatásfejlesztés, az innováció és a mérnöki munka, az üzemeltetés (ellátási lánc – beszerzés, szállítás stb. / termelés), és a kifejezetten hidrogénnel, megújuló energiaforrásokkal, új energiákkal, szén-dioxidmentesítéssel, környezetvédelemmel, fenntarthatósággal, energetikai átállással, végfelhasználással (üzemanyagcellákhoz / motorokhoz használt hidrogén) stb. foglalkozó kereskedelmi egységek.
A mennyiségi adatok kiegészítéseként az Intézet több mint 21 mélyinterjút is készített a piacon aktív szervezetekkel mind a keresleti, mind a kínálati oldalon – induló vállalkozásokkal, kockázati tőkebefektetőkkel, egyetemi oktatókkal, kutatókkal és szabályozókkal.
_______________________
* Ahhoz, hogy a hidrogéntermelés alacsony szén-dioxid-kibocsátásúnak minősüljön, az EU által javasolt 3,38 kg CO2-egyenérték/kg hidrogén kibocsátási küszöbérték alatt kell lennie, ami 70%-kal alacsonyabb, mint a fosszilis energiahordozókra vonatkozó, előre meghatározott összehasonlító érték, beleértve a szállításból és más, nem termelési tevékenységekből származó kibocsátásokat is. Az Egyesült Államokban a szén-dioxid-intenzitás értéke a hidrogén előállítására vonatkozó adójóváírás igénybevételéhez az IRA keretén belül 4,0 kg CO2-egyenérték/kgH2-nek felel meg. Jóllehet az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogén magába foglalhatja a biomassza pirolízisét is, e kutatás középpontjában a megújuló vagy nukleáris energiából elektrolízissel előállított hidrogén áll, amely vagy egyáltalán nem, vagy kis mennyiségű – „zöld hidrogénnek”, illetve „rózsaszín hidrogénnek” is nevezett – szén-dioxidot bocsát ki.
** A végfelhasználói ágazatokat a felmérés során a hidrogénfelhasználás kiaknázható lehetőségei alapján választották ki.
Kapcsolódó cikkek
- A Samsung 2023-as Neo QLED tévéi elnyerték a Carbon Trust tanúsítványát
- Útmutató egy fenntartható adatközpont megvalósításához
- Ez jelenti az egyik legbiztosabb megoldást az energiaválságra!
- Kihirdették, melyek a világ legetikusabb vállalatai 2023-ban
- Magán kezdi a K&H a karbonlábnyom csökkentését
- Új tőkealap létrehozását jelentette be a Schneider Electric
- Az ABB közzétette első integrált jelentését
- Klímabarát kismegszakítókat dob piacra a Schneider Electric
- AI megoldás segítheti a vállalatokat dekarbonizációs céljaik megvalósításában
- Energiaügyi aggályok, amelyek kihatnak az üzleti versenyképességre, a munkaerőre és a dekarbonizációra
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.