Mesterséges intelligenciával a tűzkárok ellen
Az ELTE Informatikai Karán belül működő Mesterséges Intelligencia Tanszék Neurális Információfeldolgozási Kutatócsoportja is csatlakozik az EIT Digital által támogatott tűzmegelőzési rendszerek fejlesztésével foglalkozó nemzetközi kutatáshoz.
Az éghajlatváltozás hatására egyre gyakrabban alakulnak ki katasztrofális tüzek, amelyekben emberek, haszonállatok, mezőgazdasági területek, erdők pusztulnak el és évente több tízmilliárd dolláros kár keletkezik. Elég csak az idei nyáron Görögországot sújtó súlyos tűzvészekre gondolnunk. Anomáliadetektálással a tüzek 30%-a megelőzhető, a korai észleléssel pedig a kár a tűzesetek 70%-ában jelentősen csökkenthető.
A nemzetközi projektet egy finn deep-tech start-up, a Detectium vezeti, amelynek tűzmegelőzési rendszere lehetővé teszi a tüzek nagyon korai észlelését beltérben és kültérben egyaránt. A tűzérzékelő ipar napjainkban még mindig alapvetően füstérzékelőkre és 30 évvel ezelőtt tervezett infravörös érzékelőkre támaszkodik. A régi észlelési rendszerek széles körben használatosak, pedig a lehetőségeik korlátozottak és nem felelnek meg teljes mértékben a kor kihívásainak. Nagyon sok a téves észlelés, magasak a költségek és más intelligens épületbiztonsági rendszerekbe nehezen integrálhatóak. A lokalizációjuk pontatlan és nincs valós idejű visszajelzésük. A Detectium által kifejlesztett jelzőrendszer úgynevezett digitális ikerpárt használ és a gépi tanulásban rejlő lehetőségeket is kiaknázza. Tűzjelzőrendszerük alapja egy 3D vizualizáció, amely valós időben egyesíti a különböző szenzorokból származó adatokat, és tűz esetén egy egységes modellen mutatja meg a tűz helyét és kiterjedését az ügyfélnek és a tűzoltóknak.
A Digital Twin, vagyis a digitális iker hasznos digitalizációs lehetőséget jelent az ipari szereplők számára. Digitális iker lehet például egy gyárépület, bármilyen gyártósor, illetve tárgy virtuális mása, milliméter pontos digitális 3D modellje.
Az ELTE IK mesterséges intelligencia kutatással foglalkozó munkatársai a 3D modellezés automatizálásán dolgoznak a digitális ikerpár létrehozásához. Az itt zajló kutatás-fejlesztés során a tekintetirány alapú adatgyűjtés, a vizuális adatok feldolgozásának és 3D modellben történő ábrázolásának módszereit dolgozzák ki HoloLens2 felhasználásával. Ezen felül különböző adatbővítési (argumentálási) módszereket is biztosítanak a még ismeretlen objektumokhoz gyűjtendő adatok mennyiségének minimalizálásához. Újszerű módszerük megkönnyíti a kiépítendő rendszer skálázását és a fejlett technológia használatát az ügyfelek számára. Fejlesztéseiket integrálni fogják a Detectium már létező tűzmegelőző megoldásába, mely hozzájárul egy modern és időtálló applikáció kifejlesztéséhez és annak a globális piacon történő megjelenéséhez.
Kapcsolódó cikkek
- Háromféle befektetői típust azonosított a mesterséges intelligencia
- Ezekre a készségekre lesz szükségük a munkavállalóknak az MI-korszakban
- Elindult a mesterséges intelligencia által kifejlesztett HELL A.I. gyártása
- Az ABB és a Microsoft együttműködik, hogy a generatív MI-t használják az ipari alkalmazásokban
- A mesterséges intelligencia és a jog viszonyáról rendeztek workshopot a Széchenyi-egyetemen
- Protechtor podcast: A munkavállalók kétharmada félti állását a mesterséges intelligenciától
- Mesterséges intelligencia az olimpián – a sport és az adatok elválaszthatatlansága
- A ChatGPT-hez hasonló modellek gyakorlati alkalmazásán dolgoznak a Bosch csoport AI szakértői
- Mégis hogyan tud kóstolni a mesterséges intelligencia?
- Tarol a mesterséges intelligencia: a fogyasztók 73%-a megbízik a létrehozott tartalomban
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.