Városi nő a tipikus hazai e-könyv olvasó
Néhány éve még prémiumnak számított, az eMAG statisztikái szerint ma viszont már zömével háttérvilágítással szerelt, esti olvasást is lámpafény nélkül lehetővé tevő e-könyv-olvasókat vesznek a legtöbben. Tízből hat-hét e-könyvet városban élő nők vásárolnak itthon, a legkevésbé a 18-25-ös korosztály rendel digitális kötetet az eKönyv Magyarországtól. Mivel a kötelező olvasmányok zöme ingyen letölthető, jó beruházás lehet egy nyolc-tíz évig is gond nélkül működni képes e-könyv-olvasó.
Fogyasztói szempontból az e-könyv-olvasó egy rendkívül hálás termék: az e-papír képernyővel szerelt kütyük kompakt méretűek, könnyűek, rengeteg olvasnivaló elfér rajtuk, sokkal kevésbé bántják a szemet mint az okostelefonok vagy táblagépek kijelzői. Jellemzően csak néhány hetente kell tölteni, ezért lassan használódik el az akkumulátoruk, így nem ritka, hogy valaki akár tíz évig is használ egy ilyen eszközt.
A hazai e-könyv-piacról az eMAG a legnépszerűbb eszközökről, az eKönyv Magyarország pedig a legnépszerűbb digitális könyvekről szolgált aktuális trendekkel.
Városban élő nő a tipikus hazai e-könyv vásárló
A digitális könyveket az ekonyv.hu oldalon forgalmazó eKönyv Magyarország eladási statisztikái érdekes trendet mutatnak: az itthon kiadott e-kötetek legnagyobb hányadát (65 százalék) nők vásárolják, és csupán 35 százalékát férfiak. Az talán kevésbé meglepő, hogy alapvetően nagyvárosi ügyfelek rendelnek ebookokat, a legtöbb rendelés Budapestről, Debrecenből és Pécsről érkezik.
Az olvasási szokások drasztikus változását jelzi, hogy még 65 évesnél idősebb, illetve az 55-64 éves e-könyv-vásárlóból is több van itthon, mint 18-24 éves fiatal felnőttből, bár lehetséges, hogy a fiatalok csupán más platformon szerzik be e-könyveiket. A eKönyv Magyarország legtöbb vásárlója a 35-45 éves, a 45-54 éves, illetve a 25-34 évesek közül kerül ki – ebben a sorrendben. Az idősebb felhasználók azért preferálják a digitális formátumot, mert az eszközökön számukra megfelelő méretűre állíthatják a betűket, a középkorúak pedig azért szeretik a digitális köteket, mert nem foglalnak helyet a polcon, és költözéskor sem kell cipelni a rengeteg könyvet – derül ki a cég kutatásából.
Ezeket olvassák a magyarok e-könyvben
A fenti demográfiai statisztikák tükrében nem meglepő, hogy az eKönyv Magyarország legtöbb (17%) eladását a műfajok közül a romantikus témájú kötetek adják, a második és harmadik legnépszerűbb műfajnak a világirodalmi művek (13%) és a krimik (12%) számítanak. Tavalyhoz képest változás a kiadónál, hogy a pszichológia tematikájú kötetek (10%) egy kicsivel megelőzték a magyar irodalmi műveket (10%).
Az iskolakezdés szempontjából érdemes megemlíteni, hogy a Magyar Elektronikus Könyvtárból az általános és középiskolai kötelező olvasmányok jelentős részét le lehet tölteni teljesen ingyen – e-könyv-olvasóval kompatibilis, vagy a Calibre nevű ingyenes szoftverrel könnyen megfelelőre alakítható formátumban. Aki mégis a papírkiadásra vágyik ezekből, annak az eMAG szépirodalmi kategóriáját érdemes böngésznie, viszont a kötelezők hangoskönyv kiadásai esetében érdemes figyelembe venni, hogy ezek általában rövidített, szerkesztett verziók, nem teljesen szöveghűek az eredeti, nyomtatott kiadáshoz.
Forrás: eKönyv Magyarország
Egyre népszerűbbek az okostelefonon, tableten vagy számítógépen internetkapcsolattal lejátszható e-hangoskönyvek is, ezek közül a legtöbben az ismeretterjesztő (32%) műveket keresik az eKönyv Magyarországnál, a de a gyermek- és ifjúsági kötetek (28%), valamint a szépirodalom (27%) eladásai is jelentősek – érdekes módon a szórakoztató kategória a hallgatható formában kevésbé kurrens (13%).
A legnépszerűbb olvasóeszközök elektronikus könyvhöz
Az olvasóeszközök közül az eMAG-nál idén nyáron a Pocketbook Touch Lux 5 volt a legnépszerűbb: ez egy 212 ppi-s felbontású, hatcolos kijelzővel szerelt olvasó, amelyet olyan fejlett háttérvilágítással szereltek fel, ami nem csupán a világítás erősségét, hanem a színhőmérsékletét is tudja szabályozni – például esti olvasáshoz a melegebb fényt választhatunk.
Mellette sokan keresik az Amazon Kindle tavaly frissített alapmodelljét is: ebben a vízálló eszközben még jobb olvashatóságot nyújtó 300 ppi-s kijelző dolgozik, ami háttérvilágítással is kiegészül – utóbbit néhány éve még csak a Kindle prémium modellje, a Paperwhite tartalmazta. Ennek legújabb kiadása a korábbinál nagyobb, 6,8 colos képernyőt, és automatikus, állítható színhőmérsékletű, rendkívül egyenletesen eloszló háttérvilágítást kapott.
Így fejlődtek az e-könyv-olvasók
A digitális formátumban megvásárolható könyvek is szabványosak: ezek leginkább .epub vagy .mobi formátumban érhetők el – utóbbi formátumot az Amazon nemrég nyugdíjazta, már az amerikai gyártó készülékei is .epub könyveket használnak. Bár más kütyükhöz képest talán kevésbé látványosan, de az e-könyv-olvasók is fejlődnek: a korábban extrának számító, sötétben praktikus háttérvilágítás a középkategóriás modellekbe is bekerült – lehetővé téve a lámpa nélküli esti olvasást. Ezen kívül a nagyobb, 200-300 ppi* felbontású e-papír kijelzők is elérhetővé váltak már a bruttó ötvenezer forint körüli középkategóriában. A nagyobb felbontás előnye a könnyebb olvashatóság, amelyet a Kindle olvasók esetében például a korábbinál modernebb betűtípusok bevezetésével is segít a gyártó.
___________________________
*Pixel per inch: a kijelző ennyi képpontot tartalmaz négyzetinchenként – az érték minél magasabb, annál nagyobb a felbontás, részletgazdagabb a kép.
Kapcsolódó cikkek
- E-könyv olvasó alkalmazás az új Windows 8-hoz
- Az új beépített fényszenzoros PocketBook Senseral már itthon is kapható
- A magyar könyvrajongók negyede már kizárólag digitális formában olvas
- Az e-olvasók lassan de biztosan veszik be a piacot
- PocketBook Ultra frissítés ISBN-felismerővel
- Ingyenes e-könyveket olvashatnak a pekingi metró utasai
- E-olvasó szakembereknek, terepre is
- Hogyan válasszunk e-könyv olvasót?
- LCD vs. E Ink: ezért ne olvassunk tableten
- A játékosok tabletje és a divatikonok e-könyv olvasója a PocketBooktól
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.