Hogyan kerüljük el a rossz döntést klímaberendezés vásárláskor?
Mindannyian átélhettük már azt a frusztráló érzést, amikor egy műszaki cikk vásárlása közben úgy röpködnek körülöttünk a szakmai kifejezések és rövidítések, mint hópelyhek a viharban, és a végén csak még tanácstalanabbak lettünk. Cikkünk segít leegyszerűsíteni a klímavásárlást.
Egy klímaberendezés vásárlása hosszú évekre szól. Természetes, hogy egy ilyen fontos beruházásnál mindenki szeretne jól választani. A döntés súlyát növeli, hogy ma többet használjuk a klímát, mint a korábbi években, és nem csak hűtésre. Az energiaárak emelkedése miatt alig találunk klímaberendezést fűtő funkció nélkül. Egy ilyen, tartósan üzemelő berendezésnél különösen fontos, hogy komfortosabbá tegye az életünket és energiatakarékos legyen.
Ennyit kell tudni az energiatakarékosságról
Ma az egyik legfontosabb, egyben legegyszerűbb kérdés egy klímaberendezéssel kapcsolatban az energiatakarékosság. Ugyanis az EU által kötelezővé tett energiacímke a napnál is világosabban segít a döntésben. Ezen az elektronikus berendezések összes jellemzője egy, egyszerűen megérthető értékelésben van összesítve; nem kell külön COP és EER értéket vagy teljesítményt számolni.
"Az EU-ban csak inverteres technológiájú klímákat lehet forgalomba hozni, ezek pedig legalább A energiaosztályúak. Az A+ energiaosztály jó, az A++ nagyon jó, a csúcsmodellek pedig az A+++ besorolás alá tartoznak. Az energiaosztály azonban megmutatkozik az árban is, ám ha tehetjük, válasszunk minél magasabb energiaosztályú berendezést, mert megfelelő telepítés és tartós használat mellett megéri" – mondja Medgyesi Tamás, épületgépész-mérnök, a Polar komfortklimatizálási szakértője.
Mit tehetünk, hogy ne legyen gáz a fűtéssel?
A földgáz árának emelkedése miatt mára általános igény, hogy a klímával rendelkező lakásban olyan klíma kerüljön, amely nem csak hűteni tud a forró nyári napokon, hanem a hűvös őszi és téli napokon is fűteni tud, és télen rá tud segíteni a fűtésre vagy akár át is veheti a szerepét.
Ha fűtésről van szó, egyáltalán nem mindegy, milyen berendezést szereltetünk a lakásba. Egy fűtő funkcióval is rendelkező klímaberendezés választása annyiban nehezebb feladat, hogy a hűtési és fűtési teljesítmény eltérhet. Ezt már csak kisebb számmal és betűvel tartalmazza az amúgy nagyon egyszerűen kiértékelhető energiacímke. Ha jól választunk, komfortos életet jelent, ha rosszul, akkor egy ki-bekapcsoló berendezéssel kell küzdenünk.
„A négyévszakos klíma vásárlásakor nem csak arra kell figyelnünk, hogy ne vegyünk túl kis teljesítményű egységet. Ha egy szobába túl nagy klímát telepítünk, akkor az nagy huzatot generál. Emellett elveszíthetjük az invertertechnológia garantálta energiamegtakarítást is a klíma ki-bekapcsolgatása miatt," – mondja Medgyesi Tamás.
Egy átlagos lakásban jól meg lehet becsülni a légköbméter alapján a szükséges hűtőteljesítményt, de a fűtésnél már más a helyzet. Egy sokat használt konyhában vagy egy jól szigetelt szobában a fűtő klímával már más értékek jönnek ki. A legjobb megoldás, ha szakemberrel kiszámoltatjuk, milyen teljesítményű berendezésre van szükségünk.
A Polar szakértője szerint a legjobb, ha kikérjük egy megbízható szakember véleményét a vásárlás előtt, vagy eleve olyan helyen vásároljuk a klímát, ahol a berendezés árában benne van a helyszíni szemle. Ám vigyázzunk, válasszunk szakembert körültekintően.
Szerelőt fogtam, nem ereszt
A folyamatnak van egy utolsó pontja, ahol el lehet hibázni a döntést. Bár a klímaszerelés engedélyköteles tevékenység, még így is bele lehet futni kontár szerelőkbe. Szerencsére a regisztrációs számuk az interneten is ellenőrizhető egy perc alatt, a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság honlapján található, térképes képesített vállalkozás kereső segítségével. Olyan vállalkozót, aki ilyen számot nem tud felmutatni, nem szabad megbízni.
Figyelmeztető jel lehet, ha a szerelő nem akar velünk, az ügyféllel együttműködni, hanem a neki kényelmes megoldás kiépítését „szorgalmazza”. Illetve extrém esetben olyan szerelővel is találkozhatunk, aki a megfelelő szerszámok nélkül érkezik. Mindkét esetben tanácsos másik szakembert keresni.
Klímát nem egy-két évre vásárol az ember. Olyan partnert keressünk, aki öt-hat év múlva is elérhető lesz, ha esetleg szerelni vagy bővíteni kell a rendszert. Végül pedig kérjünk számlát, és tegyük is el, mert anélkül nem tudunk garanciát érvényesíteni.
Tud-e suttogni a ventilátor?
A klímavásárláskor gyakori félelem, hogy a berendezés hangos lesz. "Egy jó minőségű klíma hangnyomása, azaz zajszintje, a berendezéstől egy méterre mérve 20 decibel alatt van. Ez a suttogásnak vagy egy csendes könyvtári olvasóterem zajszintjének felel meg. Ezt az értéket szintén az energiacímkén találjuk" – magyarázza a Polar komfortklimatizálási szakértője.
Összehasonlításképpen, a normális beszélgetés már 60 decibeles hangnyomást jelent. Jó tudni, hogy a hangnyomás a távolsággal arányosan logaritmikus skálán csökken, magyarul, egy hangforrás decibelben kifejezett hangnyomása és a hangosság érzetünk nem fedi egymást. Ezért nem csak az alacsony zajszintű klímaberendezés kiválasztása, hanem a megfelelő elhelyezés is fontos.
Kapcsolódó cikkek
- A klímát a nők igényeihez kell állítani az irodában egy kutatás szerint
- Ventilátor helyett már klímában gondolkodnak a vásárlók
- Másodpercenként tíz légkondicionálót adnak el világszerte
- Komoly áresés várható a klímapiacon
- A mesterséges intelligencia vajon átírja a klímatörténelmet is?
- Már a hálószobában is jelen lehet a mesterséges intelligencia
- Így kerülhetjük el, hogy problémát okozzon a légkondink
- A TCL legújabb termékei új szintre emelelik az otthoni szórakozás élményét
- Tavaszi megújulás és friss levegő
- Nemek harca: hány fok legyen az irodában?
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.